Nem emel árat jövőre az Artisjus

A vendéglátás és a turizmus négy meghatározó érdekképviseleti szervezete előzetes egyeztetést követően elfogadta az Artisjus 2014-re vonatkozó díjszabását. A zenei szerzők, előadók és kiadók vállalták, hogy nem emelnek jogdíjat, sőt, a háttér jellegű élőzene esetében 50 százalékos díjcsökkenés is várható. A megállapodást aláírók célja az átláthatóság növelése, és annak biztosítása, hogy a becsületes jogdíjfizetőket ne érje hátrány, közölte lapunkkal az Artisjus.

A korábbi évektől eltérően az Artisjus széleskörű előzetes megállapodásra jutott a vendéglátó szakma meghatározó érdekképviseleti szervezeteivel 2014-re. Az egyeztetéseken iparági oldalról a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ), a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ), a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége (FATOSZ) és a Magánszállásadók Országos Szövetsége (MOSZ) vett részt. 

Az egyeztetések legfontosabb eredménye, hogy 2014-re sem a szerzőknek, sem az előadóknak, sem a kiadóknak járó jogdíjak nem emelkednek. A háttér jellegű élőzenei szolgáltatásoknál, mint az éttermi bárzongorista vagy a cigányzene alkalmazásakor pedig a fizetendő jogdíj az eddigi tarifa felére csökken. Az átláthatóság irányába hat, hogy ehhez a befizetőnek igazolnia kell a fellépő zenésszel fennálló megállapodását, és jelentést kell közölnie az elhangzott művekről az Artisjus felé. A felek szerint ez az intézkedés segíthet abban, hogy az élőzene ismét visszatérjen a vendéglátásba.

Szintén csökkennek a magánszálláshelyek jogdíjai. A transzparenciát erősíti, hogy a FATOSZ és a MOSZ a falusi- és magánszállásadókat a kedvezményes éves jogdíjfizetés felé tereli, és segítséget nyújt a további befizetőhelyek felderítésében. A szervezetek érvelése szerint fontos, hogy tisztuljon a piac, semmiképpen ne érje hátrány azt, aki jogdíjat fizet.

Az MSZÉSZ két évre (2014-15) kérte – és kapta meg – a szállodai jogdíjak szintjének rögzítését, cserébe eltekint az egyedi szobakihasználtság és az ún. REVPAR (kiadható szobaszámra vetített bevétel) mutató figyelembe vételétől a jogdíj megállapításánál. Régi vita végére kerül pont ezzel. A szakmai szervezet korábban azt kérte ugyanis, hogy a jogdíj mértékének meghatározásánál a szálláshelyek kihasználtságát és az ún. átlag szobaárat is vegyék figyelembe.

2013-ban az Artisjus ennek a kérésnek úgy tett eleget, hogy csillagbesorolási kategóriánként az országos átlagos kihasználtsági mutatókat is számításba veszi. Az egyeztetések során felmerült a jogdíjak megállapításánál a REVPAR mutató alkalmazása, de a tárgyaló felek végül attól eltekintettek. Az új megállapodás értelmében változatlanul a 2013 évi jogdíjak maradnak érvényben a következő két évben is.

A szakmai szervezetek véleménye szerint a lezajlott egyeztetések nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a közös jogkezelő működése és díjrendszere átláthatóbbá váljon számukra. A VIMOSZ kiemelte, hogy a jelenlegi jogdíjrendszer hosszú, organikus fejlődés eredménye, amit nem lehet átgondolatlanul, egyik napról a másikra megváltoztatni. Ugyanakkor a tárgyaláson a felek kiemelték, hogy rendkívüli esetben van lehetőség egyedi díjkedvezményekre is, de kizárólag az egyenlő elbánás elvét követve.

Az egyeztetések során az Artisjus vállalta, hogy 2014-ben érdemben vizsgálja a tarifa hosszú távú strukturális átalakításának irányait, lehetőségeit.

A konszenzusos jogdíjtervezetet az Artisjus szeptember 1-jei határidővel benyújtotta a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH), amely ezt véleményezteti a szakmai szervezetekkel. Decemberben várható a közigazgatási és igazságügyi miniszteri jóváhagyás, január 1-jétől pedig már élhetnek az új hivatalos tarifák.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.