Nemzeti Turizmusfejlesztési Ajánlások

A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia véleményezését korábbi lapszámunkban azzal zártuk, hogy a turisztikai vállalkozások szakmai és térségi szerveződése fejletlen, és ösztönzésre szorul.

Most a sikerhez nélkülözhetetlen turisztikai térségi marketing intézményrendszer állapotát illetően szállnánk vitába az NTS azon megállapításával, hogy a jelenlegi, szétzilált rendszer az Erősségeinkhez (7.) tartozik. Hiszen maga a tanulmány állapítja meg, hogy a szervezeti rendszert megjelenítő „piramis” közepe és alja minden szempontból rendezetlen. Hol van az az egységes intézményrendszer, amely a kistérségi piackutatást, termékkialakítást, értékesítési csatornák átgondolását, kiépítését, információ nyújtását és végül a promóciót és pr-tevékenységét végzi és összekapcsolja nagyobb térségekével, majd a régiókon keresztül az ország marketingakcióival? Félreértés a Tourinform irodák hálózatára hivatkozni, hiszen ezt döntően csak a marketing egyik elemének ellátására (turistainformáció) hozták létre.

Kié a feladat?

Mivel a szükséges rendszer nincs kiépítve, a feladat ellátására más intézmények léptek be. A jó ebben, hogy megpróbálják pótolni a hiányt, a rossz, hogy a szinergiaeffektus többlethatása nem érvényesül, a különféle rendszerek elemei nem egymást erősítik, nem egymásra épülnek, sőt. Ez sok pénzzel alacsony hatékonyság elérését jelenti. Területfejlesztési társulások, időnként kamarák, néhol nagyobb Tourinform irodák, máskor önszerveződő turisztikai vállalkozói egyesületek, lelkesebb polgármesteri hivatalok, a néhol még aktív megyei hivatalok adnak ki első lépésként propagandaanyagokat, CD-ket, könyveket, szerveznek study túrákat. Nincs szabályozva sem a feladatmegosztás, sem az anyagi háttér, sem az egymáshoz és a felsőbb szintekhez történő csatlakozás, leginkább a termékszervezés és az értékesítési csatornák kialakítása hiányzik.

Az NTS kísérletet tesz a helyzet megoldására a „Talpára áll a piramis” c. fejezetben. Mi ehhez próbálunk néhány javaslatot hozzáfűzni.

Hogyan álljon talpra a piramis?

Nem kell újat kitalálni, amikor a szomszédos Ausztria hasonló rendszere – bár állandó viták és javítgatások mellett – kiválóan működik (Ausztria világelső az egy főre eső turisztikai bevételek tekintetében). Többször fogunk hivatkozni az osztrák tartományok (például Burgenland) turisztikai törvényére, amely kizárólag a közcélú turisztikai marketing rendszer részletes szabályozásáról szól.

Több előtanulmánynak meg kellene előznie tehát egy országos turisztikai marketing szervezet kiépítését: tisztázandó szintenként az ellátandó feladat, az ehhez szükséges anyagi eszközök forrása, a horizontális és vertikális építkezés szabályai. Csak ezután kerülhet sor az intézményrendszer struktúrájának kidolgozására, majd a szükséges törvényi módosításokra. Kevés sikert ígér az NTS azon javaslata, hogy változatlan hazai intézményrendszerhez adjon több támogatást a kormány.

A mostani, egymással nem rendszerszerűen összedolgozó elemek valóban nem túl hatékonyak. A térségi turizmus szervezése, menedzselése (desztinációs marketing) tisztán önkormányzati struktúrában nem is igazán működőképes rendszer. A turisztikai termék sajátosságából következően akkor lesz az, ha abban a vállalkozói oldal szervezetileg és anyagilag együtt dolgozik az önkormányzatokkal. (Lásd Burgenland turizmus törvényét, amelyben a települési, térségi marketingterveket illetően a döntési hatáskör 51 százalékban az önkormányzaté és 49 százalékban a helyi vállalkozók által választott testületé. Ugyanez az arány ismétlődik valamennyi szinten). A pillanatnyilag legjobb intézményi forma erre a közhasznú társaság, annál is inkább, mert az ilyen önkormányzati indíttatású kht. (nevében lehet fürdőigazgatóság is), sikerrel pályázhatna uniós támogatásokra. A teljes körű desztinációs marketinget végző kht. a meglévő elemek (Tourinform irodák, önkormányzati idegenforgalmi referensek) bevonásával épülhetne fel.

Helyi turisztikai alap

Ami az anyagi alapokat illeti, ez több elemből állhatna össze. Osztrák szomszédaink gondoltak arra is, hogy egy adott térségben folyó turizmus nemcsak a turisztikai vállalkozásoknak hajt hasznot, de a hírlapárusnak, a fogorvosnak, a kommunális vállalkozásoknak is, így az ő hozzájárulásukat is előírják. Helyi marketingalapba kerül például a privát szobakiadás adója. A hazai turisztikai vállalkozásokat sújtó többfajta adónem egyikét a helyszínen kellene hagyni. Ha a turizmusból származó adókat nem vonjuk el központilag, hanem ott hagyjuk, ahol megdolgoztak érte, a pénzek felhasználása – kizárólag marketingcélokra – nyílt vitákon történik, az érdekeltség hamar nyilvánvaló és meggyőző lesz. Ha ez kiegészül a vendégek által fizetett üdülőhelyi díjakkal, s az ehhez kötődő állami támogatással, használható nagyságrendű marketingalap keletkezik. A felhasználásról – szigorú törvényi szabályozással egybekötve – a már említett közhasznú társaságok döntenének, amelyekben a turisztikai vállalkozások megválasztott szóvivőinek is szavazati joga van a marketingterv elfogadásánál, ellenőrzésénél.

Nem lebecsülendő a helyi vagy kistérségi szerveződési hajlam. Sok helyen kész turizmusfejlesztési elképzelések vannak, ha ezeket a régiók összesítenék, az NTS ezek ismeretében és mérlegelésével alakíthatná ki a turizmus fejlesztésének fő irányait, prioritásait.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.