Lépésről lépésre
(www.hurra-nyaralunk.hu)
A kitöltendő keresőlap mellett a kategóriák változatos és hoszszú listája. A részletezéssel sincs gond: külön kategória a gyógyüdülés. A programajánló izgalmakat ígér, külföldi ajánlatokkal is kecsegtet, de hamar kiderül, hogy ilyen ajánlat nincs. A foglalások nem okoznak gondot, a fizetés bármilyen módon megoldható. Last minute-utakból eléggé felkészült a cég, és a linkgyűjtemény kivitelezését sem érheti panasz: külön előny, hogy távoli honlapok helyett az információk saját oldalon jönnek elő.
Mindegy?
(www.letsgo.hu)
A lap Magyarország első on-line utazási irodájaként hirdeti magát. Lett volna tehát idejük arrra, hogy rendbe tegyék dolgaikat. A látvánnyal semmi gond, rendezett információs oldalt találunk, fő helyen a keresővel. Ám már itt kezdődnek a problémák. Az úti cél kiválasztásánál menük segítségével választhatunk a paraméterek között, de amint ezek közül egyet bejelölünk, máris új ablak nyílik meg, lehetetlen tehát kiválasztani az összes szempontot. A célcsoport valószínűleg az unatkozó milliomosok tábora, ugyanis néhány menü (pl. a „hova” vagy a „mennyiért”) kimerül a „mindegy” szóval. A főoldalon az első menüpont a Regisztráció. A nehéz döntések meghozatala után a hitelkártyával rendelkező érdeklődők le is foglalhatják az utat. Pozitívum lehetne a linkgyűjtemény, de ezek közül csak az „időjárás” az, ami praktikus oldalra vezet. Az „útvonaltervező” egy angol nyelvű honlapot nyit meg, az „árfolyamok” link célja nem megjeleníthető, a „hójelentés” és az „útitárskereső” pedig nem működik.
Hol nyaraljunk tavaly?
(www.nagyutazas.hu)
Nem lenne itt semmi baj. Sok minden van, akad, ami működik is. A böngészőfunkció és a kulturális szolgáltatás együtt próbálja elkápráztatni a látogatót: két keresés között az Ulysess Internetes Utazási Magazin cikkeit olvashatjuk. Hasznos információkat találunk, korrekt, tematikus elrendezésben. Az országismertetőkön kívül „pénzügyek”, „biztosítás”, „gépkocsi”, „kommunikáció” témakörben juthatunk hasznos ismeretekhez. A szállásfoglalást intézhetjük az interneten keresztül is, a repülőjegyeknél azonban már akadályokba ütközünk: rendelni csak akkor tudunk, ha regisztráljuk magunkat. A „last minute” rovat üres, az „akciós utak”-ra kattintva pedig csupán egyetlen iroda ajánlatai jelennek meg. Az utazási ajánlatok részletes keresőjét viszont az üzemeltetők akár el is tüntethetnék az oldalról. Az utazás időpontját egy menüből kell kiválasztanunk, ebben nincs semmi szokatlan. A feladat attól válik nehézzé, hogy az „indulás” menüben az utolsó megjelölhető dátum 2001. december 31.: Boldog új évet kívánunk!
Nagyobb a füstje
(www.nu.hu)
A nyitóoldalt egy utazási magazin cikkajánlóiból és az aktuális utazási ajánlatokból álló zsúfolt kavalkád jellemzi. A keresőt kissé körülményes dolog meglelni, pláne hogy az csak egy kattintás után jön elő. De nem is baj, az eredményességet tekintve jobban járunk, ha ellátogatunk a linkgyűjteményben szereplő partner irodák honlapjaira. A linkgyűjtemény összeállítói gondoltak a biztosításra is, de lehangoló, hogy csak néhány társaság honlapjára vezet. A repülőjegyeket tekintve még rosszabb a helyzet, itt egyetlen cég ajánlataival találkozhatunk, de sebaj, így legalább az összes adat elfér egyetlen oldalon.
Menjünk, vagy maradjunk?
(www.travelport.hu)
Gazdag belföldi ajánlat és nagyon zavaros megjelenés jellemzi a Travelport honlapját. Menüpontok, szállásajánlatok, programízelítők keverednek az oldalon, első ránézésre követhetetlen tematika alapján. Az egyetlen koncentrált terület a fent, középen található kereső, ahol a kitöltendő űrlap a keresés jellegétől függően változik. Az utazási irodák listájában 50 iroda képviselteti magát. Ennek ismeretében meglepő, hogy egy teljesen általános keresés (Görögország, üdülés, egy éven belül bármikor) meglehetősen szerény eredményt produkál. Maga a kereső egyébként nagyon részletes, 23 szempont közül választhatjuk ki az utazás jellegét, de hiába az aprólékosság, ha a raktár üres. A repülőjegy rovat még lehangolóbb képet mutat, csupán egyetlen iroda ajánlatait olvashatjuk. A belföldi szállásajánlatok minden igényt kielégítenek, a kiszolgálás elsőrangú: gazdag választék, részletes információk. Ugyanez vonatkozik a programajánlóra is, ahol időpont szerint, sőt régiónként is kereshetünk. A linkgyűjtemény hazánk megismertetését tekinti fő csapásiránynak, a listáról hazai nevezetességek honlapjaira juthatunk.
Keress, és találsz
(www.utazas.com)
A honlap inkább link- és fórumgyűjteményként, mint keresőlapként funkcionál. Első látásra hatalmas az adatbázis, eltévedni könnyű, de az eredmény minden kétséget kizáróan kielégítő. Az ajánlatok részletezésével persze nem bíbelődnek, kapunk egy linket az utazási iroda honlapjára, legyünk szívesek ott érdeklődni! (Ennek ellenére a foglalást innen is elintézhetjük.) Jóval egyszerűbb a repülőjegyek kiválasztása. A kereső a címlap alján található, és ha beírjuk a tervezett célállomást, megtekinthetjük az összes ajánlatot, ami belefér a „legjobb áron” kategóriába. Itt is az utazási ajánlatoknál bevált kisegítő linkeket alkalmazzák, a kiszemelt repülőjegy sorára kattintva az adott társaság honlapjára juthatunk.
Az, ami
(www.vilaglato.hu)
Túlzás lenne azt állítani, hogy elég hátradőlni, míg a gép dolgozik, de tény, hogy sok komplikációt nem okoz a honlap használata. Legegyszerűbb, ha a keresőben behatároljuk az úti célt, így megjelenik az összes, a paraméternek megfelelő ajánlat listája. Innen már csak egy kattintás, hogy a kiválasztott út összes jellemzőjét megismerhessük. Az ajánlatokat kilistázó lapról nem csak a részletező oldalra juthatunk el – linkek segítségével információt kaphatunk az országról, a szálláshelyekről és a repülőjegyekről. Csak az utóbbi szolgáltatás hagy kívánnivalót maga után: a készlet egyetlenegy, Dublinba szóló repülőjegyből áll, igaz, azt mindössze 35 000 forintért kínálják, augusztus 10-i lejárattal. A friss ajánlatok terén bőséges kínálattal találkozunk, a „last minute” rovatban 133, míg az aktuális utak között 604 ajánlat szerepel. A foglalás megoldható, fizetni azonban csak a klasszikus módszerekkel (átutalással, csekken, személyesen) lehet.