A KPMG független tanúsításával megjelent tanulmány szerint a söripari önszabályozás javult Európa szerte, sőt más iparágakhoz viszonyítva élenjárónak számít. A Magyarországot is felölelő kutatás szerint a felelős reklámozás nálunk is kiemelt fontosságú: a magyar söripar szereplői 2008 óta független külső testület bevonásával végzik a piac monitorozását és szabályozását.
A “Felelős sörreklámozás önszabályozással” címmel megjelent kiadvány előszavában Robert Madelin, az Európai Bizottság főigazgatója kiemeli a söripar konzisztens és partneri együttműködését az önszabályozást segítő szervezetekkel. Az Európai Sörgyártók Szövetsége 2007-ben azt az ígéretet tette az Európai Unió alkohol és egészség fóruma előtt, hogy a sörgyártók önszabályozással valósítják meg a gyakorlatban a társadalmi felelősségvállalást, felülvizsgálják és optimalizálják a kereskedelmi kommunikációs gyakorlatokat. A 2010 májusában napvilágot látott tanulmány bizonyítja, hogy a sörgyártók más iparágak számára is adaptálható, jó gyakorlatot valósítottak meg.
A független harmadik fél által is tanúsított jelentés szerint az elmúlt három évben azokban az országokban is elindult az önszabályozás, ahol korábban ezek az intézmények még nem léteztek. Tíz országban többek között független felek bevonásával fejlesztették a működő önszabályozási gyakorlatokat. A fogyasztók ismeretei az önszabályozásról a vizsgált 27 ország közül 24-ben bővültek. Emellett 26 országban léteznek vagy fejlesztés alatt vannak a szankcionálási gyakorlatok az önszabályozás megsértésére.
A Magyar Sörgyártók Szövetsége (MSSZ) is elkészített a hazai helyzetet bemutató jelentését az EASA és a BOE iránymutatásának megfelelően. Sivó Imre, a MSSZ elnöke kiemelte: 2008 szeptembere óta az Önszabályozó Reklám Testülettel (ÖRT) megállapodva közösen zajlik a magyar söripar kereskedelmi kommunikációjának felügyelete. Az MSSZ tagvállalatai, a Borsodi Sörgyár Zrt., a Dreher Sörgyárak Zrt. és a Heineken Hungaria Zrt. magukra nézve kötelezőként fogadják el az ÖRT döntését. A sörgyárak saját, illetve iparági kereskedelmi kommunikációs kódexükön felül betartják az ÖRT kódex rendelkezéseit is, amely külön fejezetben taglalja az alkoholtermékekre vonatkozó önszabályozást.
Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára szerint példaértékűnek tekinthető a hazai söripar önszabályozó gyakorlata. A sörgyártók körében a törvényi, sőt anyavállalati előírásokon túlmutató reklámetikai szabályok is gyakorlati formát öltenek – állapította meg.
(Agromonitor)