A Sodexo Motivációs Rendszerek kutatást végzett munkaadó partnerei között a béren kívüli juttatások átalakuló rendszeréről. Közel 1400 vállalat képviselője kapcsolódott be a vizsgálatba, több mint 610 kis- közép- és nagyvállalat fejtette ki részletesen, mit tudnak a változásokról, mit várnak, és mit terveznek. A válaszadók együttesen több mint 80 ezer alkalmazottat foglalkoztatnak. A nyilatkozók 70%-a szerint vállalata jövőre is ad cafeteria támogatást dolgozóinak, a cafeteriáról teljes egészében lemondók döntő többsége a cégét érintő pénzügyi nehézségekre hivatkozik.
Hova tovább: átalakuló szabályok
A szabályozási változások lényegét Bessenyey Bálint, a Sodexo Motivációs Rendszerek ügyvezető igazgatója összegezte. A béren kívüli juttatások egyik formája 2012. január 1-től a két új „zseb”-bel bővülő Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP kártya) lesz, az általa adható kedvezményes adózású keretösszeg 450 ezer forintra emelkedik, bár a kedvezményes adózás mértéke is növekszik. A SZÉP Kártya kibocsátására jelen feltételek szerint három bank jogosult. A papír alapú utalványos étkezési hozzájárulás kedvezményesen adható összege január 1-től 5 000 forintra csökken, és kibocsátásának joga egyetlen állami szereplőt illet meg.
A cég az elmúlt hetekben a vállalati partnerei véleményét gyűjtötte össze. A jellemző munkaadói álláspontok mindkét lényegi változással kapcsolatban óvatosságra intenek.
Munkaadók: a bevált előnyök és a piaci alapon működő szolgáltatás minőségének pártján
A Sodexo kutatásának legfontosabb tanulsága, hogy a válaszadók 95%-a továbbra is piaci alapon működő utalványos rendszert szeretne. Hasonlóan elsöprő arányban tartják szükségesnek a papír alapú utalványok megőrzését a rendszerben, mert széleskörűen felhasználható, és a munkavállalók által kedvelt juttatási formának tartják.
A megkérdezett munkáltatók szerint a SZÉP kártya e tekintetben egyelőre nem versenytársa az utalványnak, jelentősége az idei béren kívüli mixben nem haladta meg az önkéntes pénztári tagság támogatásának igen alacsony szintjét. A felmérésben résztvevő munkáltatók 90%-a biztos abban, hogy az étkezési utalvány 2012-ben is fontos eleme lesz a cafeteria rendszerüknek.
A kutatás fontos eredménye, hogy a juttatások kedvező költségei mellett a válaszadók több mint 90%-a azt is elvárja, hogy cafeteria-partnere folyamatosan fejlessze kényelmesebbre, rugalmasabbra, és tanácsadással alakítsa komplex rendszerré szolgáltatásait. A válaszadók túlnyomó többsége egyetért azzal, hogy a jelenlegi többszereplős piac megbízhatóan működik.
A felmérés láthatóvá tette azt is, hogy a papíralapú utalványokról a kártyaalapú utalványokra történő átállás során a fokozatosság elvét célszerű alkalmazni. Ezt figyelembe véve a magyar munkaadók úgy terelhetik új beváltási formák felé munkavállalóikat, hogy közben ne kelljen lemondaniuk a jelenlegi rendszer előnyeiről.
Elektronikus megoldások és 9M Motivációs Modell: a továbblépés útja a Sodexo szerint
Az utalvány valóban több költséghatékony juttatásnál, erősítette meg Bukolyi Tamás, a Sodexo Motivációs Rendszerek kereskedelmi igazgatója. A vállalati teljesítményhez akkor tud hozzájárulni, hogy ha értéket képvisel a dolgozó számára, azaz motiváló hatású. A Sodexo a 9M Motivációs Modelljében három fő motivációs csoport köré - élet, fejlődés és kapcsolatteremtés - illesztette saját motivációs megoldásait. Testre szabható eszközeivel tud segíteni abban, hogy a dolgozói juttatások optimálisan működjenek, legyen szó egy teljes cafeteria folyamatot lefedő szolgáltatáscsomagról vagy elektronikus, kártya típusú étkezési utalvány fejlesztéséről.