A Magyar Turizmus Zrt. több sajtómegkeresést is kapott az elmúlt napokban azzal kapcsolatban, hogy a társaság szerint milyen hatása lesz a Malév leállásának a Magyarországra irányuló turizmusforgalomra. A megkeresésekre, a turisztikai szakma eddig megjelent nyilatkozataira, valamint az MT Zrt. Légi Marketing Alapját érintő téves sajtóinformációkra reagálva a nemzeti turisztikai marketingfeladatokat ellátó társaság az alábbiakat közli:
A tényleges turisztikai hatások megállapításához adatok gyűjtése és elemzése szükséges
A Magyar Turizmus Zrt. megdöbbentőnek és károsnak tartja azokat a szakmai nyilatkozatokat, amelyekben – a Malév leállását követően szinte azonnal – komoly szakmai szervezetek és vezető szakemberek nyilvánítanak konkrét, számokkal is alátámasztott véleményt a Malév leállásának turisztikai hatásairól.
A Magyar Turizmus Zrt. szakértői – az érintett szakmai szervezetek, a Budapest Airport és más szakmai partnerek bevonásával – folyamatosan gyűjtik és elemzik az információkat azzal kapcsolatban, hogy a Malév kiesése milyen hatással lesz a Magyarországra irányuló turizmusforgalomra. A társaság szándékai szerint addig nem nyilatkozik érdemben a témában, amíg a megfelelő adatok és ezek elemzése nem áll rendelkezésére.
A Magyar Turizmus Zrt. évek óta stratégiai partnerségben működött együtt a Malévvel és sajnálatát fejezi ki a nemzeti légitársaság leállásával kapcsolatban. A nemzeti turisztikai marketingszervezet tevékenységének célja azonban továbbra is a magyarországi turizmus iránti kereslet erősítése a beutazó és belföldi turizmus ösztönzésével, melynek során elsődleges szempont az üzleti célok elérése, azaz a vendégéjszakák számának és a turisztikai költésnek a növelése.
Az MT Zrt. ennek megfelelően abban bízik, hogy a turisztikai szempontból fontos küldőpiacokról Magyarország változatlanul elérhető marad, köszönhetően a Malév leállását követően más légitársaságok által bejelentett kapacitásbővítéseknek, járatsűrítéseknek, illetve új járatok indításának, így hosszabb távon nem kell jelentős visszaesésre számítani a Magyarországra irányuló turizmusforgalomban. A légitársaságok és a Budapest Airport között folyamatos az információcsere.
REAGÁLÁS AZ ATV, A HVG és az INDEX VALÓTLAN TÉNYÁLLÍTÁSAIRA
A Magyar Turizmus Zrt. ezúton nyíltan is reagál az ATV 2012. február 6-i, majd 7-i Egyenes Beszéd című műsorában elhangzott valótlan állításra, mely szerint a Magyar Turizmus Zrt. 3 milliárd forinttal támogatta a Ryainair visszatérését Magyarországra.
Az ATV műsorát követően a HVG február 9-i számában is hasonló tartalmú valótlan állítás jelent meg a Magyar Turizmus Zrt. és a Légi Marketing Alap szerepével kapcsolatban: „A Ryanair a HVG értesülése szerint a „mentőakcióért” cserébe 3 milliárd forintot kér az állami Magyar Turizmus Zrt. légimarketing-alapjából.”
A mai napon az Index – témához kapcsolódó - telefonhívására felelve az MT Zrt. türelmet kért, valamint azt is kérte, hogy az Index írásban is küldje meg kérdéseit. A telefonbeszélgetést követő néhány percen belül az Index főoldalán megjelent „Ryanair: Megállapodtunk a reptérrel” című cikkben a következő valótlan tényállítást írják, mielőtt még kérdéseiket az MT Zrt.-hez eljuttatták volna:
„Lapunk szerette volna megtudni a Magyar Turizmus Zrt.-nél, hogy ebben az esetben is ez történt-e, és ha igen, a Ryanair milyen feltételekkel és milyen összeget kap közpénzekből. A magyar turimusmarketing vállalatnál előbb azt mondták: „a Malév-helyzettel kapcsolatban nem kommunikálunk”, később azt, hogy küldjük el kérdéseinket írásban; ezt megtettük.”
Az ATV műsorában elhangzottakkal, valamint a HVG-ben és az Index főoldalán megjelentekkel szemben a valóság az, hogy a Magyar Turizmus Zrt. által újjászervezett – és 2011-ben mindössze 300 millió forintos keretből működtetett – Légi Marketing Alapnak is köszönhetően tavaly rövid időn belül több új – Magyarországra irányuló – légijárat nyitásáról született döntés. Ezek között a Malév korábbi járatai mellett, szerepelnek a Qatar Airways, az American Airlines, a Jet2.com és az airBaltic járatai is. A Légi Marketing Alap létrehozásának és működtetésének célja Magyarország mint turisztikai desztináció jobb megközelíthetőségének a biztosítása. A Légi Marketing Alap felhasználásával a légi közlekedés szereplői, a hazai turisztikai szolgáltatók és az MT Zrt. közös marketingtevékenységet folytatnak a megcélzott küldőpiacokon, a potenciális új járatok mind jobb kihasználtsága és fenntartható, folyamatos üzemeltetése érdekében.
A Légi Marketing Alap működtetésének konstrukciója nem teszi lehetővé közvetlen támogatás nyújtását légitársaságok számára a Magyar Turizmus Zrt. részéről. A Magyar Turizmus Zrt. és a Budapest Airport 2012. január 24-én, a Ryanair-rel tartott közös sajtótájékoztatót követően sajtóközleményt adott ki, amelyben tájékoztatnak arról, hogy „A Magyar Turizmus Zrt. és a Budapest Airport stratégiai együttműködésének keretében visszatér Magyarországra Európa legnagyobb fapados légitársasága a Ryanair. Az elmúlt másfél évben folytatott közös tárgyalások eredményeként a Ryanair öt desztinációból indít újra járatokat Budapestre 2012-ben. A légitársaság döntését nagymértékben elősegítették az MT Zrt. által újjászervezett Légi Marketing Alap kínálta lehetőségek. Az LMA felhasználásával a nemzeti turisztikai marketingszervezet és a légitársaság intenzív, közös marketingtevékenységet folytat Magyarország népszerűsítése érdekében azokon a küldőpiacokon, ahonnan a járatok indulnak.” A közös sajtótájékoztatót követő információk természetesen a január 24-i helyzetet tükrözték, a Malév leállását követő új járatokkal kapcsolatos együttműködésre nem vonatkoztak.
Kiemelt feladat az információszolgáltatás
A légitársaságokkal és a Budapest Airporttal folytatott tárgyalások mellett a nemzeti turisztikai marketingszervezet kiemelt feladatának tartja a megfelelő, naprakész információszolgáltatás nyújtását a Malév leállásában közvetlenül érintett turisztikai küldőpiacokon. Ennek keretében a Magyar Turizmus Zrt. külképviseletei tájékoztató anyagokat állítottak össze megfelelő nyelveken arra vonatkozóan, hogy az adott piacot jelenleg milyen légi járatok kötik össze hazánkkal. Ezeket az információkat folyamatosan elérhetővé teszik a nemzeti turisztikai marketingszervezet honlapjain és eljuttatják a külképviseletek média- és szakmai partnereihez is tekintettel arra, hogy a helyzet percről percre változik a légi társaságok és más érintett piaci szereplők bejelentéseinek a függvényében.