Rossz indulás után rövid, de erős főszezonban bíznak

A rossz kezdet ellenére óvatos optimizmus jellemzi az általunk megkérdezett balatoni szolgáltatók várakozásait az idei szezonnal kapcsolatban. Miközben mindenki arról is szólt, hogy a jó eredményért sokkal többet kell tenni a korábbinál.

A balatonalmádi Yacht Kempingben január körül indultak a külföldi foglalások, a németek, hollandok, dánok általában két hétre kértek helyet. A magyarok később mozdultak az idén is, és inkább csak egy hosszabb hétvégére jelentkeznek be előre - mondta Tóthné Keller Csilla, a kemping üzemeltetője. Szerinte csak a foglalásokat nézve optimisták lehetnénk, de a kempingágazat időjárás érzékenysége miatt indokolt az óvatosság.

- Itt ugyanis könnyen felkerekedik a vendég, és odébb áll egy naposabb vidékre. Sajnos a vihar is megtalált bennünket pünkösd előtt egy héttel. Harminc fa dőlt ki, ami sok kellemetlenséget okozott, de szerencsére sérülés nem történt, és pünkösdre minden fűszálat glédába tudtunk állítani. Igyekeztünk mindent megmenteni, a megdőlt fákat sem vágtuk ki, inkább autóval visszahúzattuk és spaniferekkel kifeszítettük őket. Ezzel csak érzékeltetni szeretném, mit is jelent a kempingesek kiszolgáltatottsága. A hely rendben tartása mellett nagyon sok rendezvényt kell csinálnunk, hogy ide csábítsuk a vendégeket, visszacsaljuk a korábbiakat. Összességében úgy látom, hogy egy ígéretes szezonnak indulunk neki, de tudomásul kell venni, hogy ezért sokkal többet kell tennünk, mint korábban - sommázta várakozásait Tóthné Keller Csilla. Bartos Csaba, a Balatonguest Kft. marketingigazgatója a saját piaci szektorában, az ifjúsági- és gyerekturizmus területén nem igazán optimista. A cég ifjúsági szállodát működtet Szántódon, az északi oldalon pedig több gyermektábort, összesen mintegy hatszáz férőhelyet kínálnak.

- Ezért a piaci szegmensért sem országosan, sem régiós, sem kistérségi szinten nem csinálnak semmit. Az önkormányzatok inkább szabadulnának tőle, mert a gyerekeket nem tudják megadóztatni. A Balatonnál további gondot okoz, hogy az egyre kevesebb pénzzel rendelkező gyerekek legfeljebb egyszer tudnak kirándulni. Ha tavasszal elindulnak valahová, akkor olyan helyet keresnek, ahol önmagában is van valami érdekes. Ilyen helyek a nagyvárosok, Budapest, Pécs, Szeged, Sopron vagy Eger. Mi nem tudunk olyan attraktív dolgot kínálni, ami a gyereket ide vonzaná. Ami szolgáltatás van, azért meg többnyire horrorisztikus árat kérnek a szolgáltatók. Egyedül talán a hajózási vállalat a kivétel ez alól. A nemzeti park is megtehetné, hogy előszezonban féláron beengedné a fiatalokat, de nem teszik. Ha jön is néhány csoport, a korábbinál rövidebb időre. Ehhez jön még végső csapásként a rendkívül rossz időjárás, ami miatt többen a lefoglalt helyeket is visszamondták. Ebben a helyzetben minden jónak örülni kell - próbál kicsit optimistább végszót találni Bartos Csaba. Gyengébben kezdődött a szezon a reméltnél a különleges minőséget kínáló szolgáltatói szektorban is, derül ki az Anna Grand Hotel vezető Cserép Béla szavaiból.

- Ha az eredetileg reméltnél gyengébb is a forgalom, megfelel azoknak a terveknek, amiket már az időjárást ismerve készítettünk. A fogadott rendezvényekkel nincs semmi gond, a rossz idő inkább a hazai egyéni vendégekre van hatással. Tudomásul kell vennünk, hogy ez a visszatérően zivataros időjárás, a 20 Celsius fok körüli hőmérséklet nem igazán vonzó a nyaralóknak. Aki már itt van, az végül is feltalálja magát, hisz a különböző wellness szolgáltatások helyben is lehetőséget adnak erre, de az a sok program is segít, ami a városban folyamatosan zajlik. A többi szálloda akciói alapján úgy látom, hogy hasonlóan érintette őket is a rossz idő. Abban bízunk mindannyian, hogy jön majd a valódi nyár, és helyreállnak a dolgok. Igaz, arról a pluszról már lemondhatunk, amit egy jó idő hozhatott volna az előszezonban. Tóth József, a balatonfenyvesi Roaming World Utazási Iroda vezetője az optimistábbak közé tartozik. Cége saját panziót működtet, programot szervez és szálláshelyeket értékesít a Fonyód és Balatonberény közötti térségben.

- Az eddigi forgalom és foglalások alapján nincs okunk panaszra. A külföldiek - elsősorban németek, osztrákok, svájciak és csehek - nagyobb számban érkeznek, mint a korábbi években. A foglalások között meglepő módon nagyon sok a kéthetes időszakra szóló. Gondot inkább az okoz, hogy a már itt lévők közül többen rövidebbre fogják a nyaralást a rossz idő miatt. Összességében ennek ellenére úgy látom, hogy legalább a tavalyi szezonhoz hasonló forgalmunk lesz, de talán még jobb is lehet. Hebling Zsolt Alsóörs polgármestereként olyan önkormányzatot vezet, amelyik nemcsak strandot, hanem saját kempinget is működtet. Tavaly egy rossz előszezon után nagyon jó évet zártak. Az idegenforgalmi adóból származó bevételük 20 százalékkal növekedett, a korábbinál több, összesen 150 ezer vendég vette igénybe a strandjukat, és a kempingjük bevétele is nőt.

- A szezon nem jól indult, hisz egy nyolcnapos rendkívül szép nyári idő kivételével előtte is utána is szélsőséges volt az időjárás. Az üdülési csekk megadóztatása és a pénzügyi válság még mindig érezhető hatása sem segít bennünket. Ezeket a negatív tényezőket saját lépéseinkkel próbáljuk semlegesíteni. Megállapodást kötöttünk például Veszprémmel, hogy a városi kártyával érkezők kedvezményt kapnak a strandunkon. Ezzel egy olyan nagyon jelentős vendégkört tudunk talán magunkhoz vonzani, amelyik korábban esetleg Almádit, Csopakot vagy Tihanyt választotta helyettünk. Nagyon aktívak vagyunk a rendezvények szervezésében is. Most zajlott le éppen a Nemzetközi Harley Fesztivál, július elején lesz az egykori kőbányából kialakított amfiteátrumunkban a Képzelt riport egy amerikai pop fesztiválról című darab rendkívül látványos előadása - hogy csak néhány dolgot kiemeljek. Ha a nyár további részében normalizálódik a helyet, úgy kalkulálok, hogy a tavalyihoz hasonlóan alakul majd a vendégforgalmunk. A kempingben ez gyakorlatilag már meg is valósult, mert a tavalyi 120 helyett az idén már 140 parcellát az egész szezonra lekötöttek, sőt mintegy tíz jelentkezőt várólistára kellett vennünk - mondta Hebling Zsolt. Nagy Miklós, a környező településeket összefogó Badacsony Céh Turisztikai Egyesület elnökeként, családi vállalkozásukban két vendéglő, két panzió és egy kisebb borászat működtetőjeként úgy látja, hogy nagyon gyenge volt az előszezon.

- A badacsonyi turizmus elsősorban a napfényre, a kirándulásokra épül, így itt különösen megérezzük a rossz időt. Nemcsak a nálunk megszálló vendégben van hiány, a déli partról is sokkal kevesebben jönnek át hozzánk, mint máskor. A saját üzleteikben még mindig érzik a pénzügyi válság hatását. Régen 3-4 nagyobb céges programmal megtermelték a rezsit, most erre esély sincs. Az üdülési csekk forgalmunk eddig a tavalyihoz hasonló alakult, de ennek a szezonja igazán csak később lesz. - Reméljük, hogy az új kormány visszaállítja az adómentességét. Ha ez nem következik be, súlyos következményekkel kell számolni, mert vendéglátás 80-90 százaléka annyira tőkeszegény, hogy egy ilyen jelentős forgalomkiesést nem tudna túlélni. Egyébként az idei szezonnal kapcsolatban bizakodó vagyok. Júliustól jók a foglalásaink, úgy tűnik, hogy egy rövid, de nagyon erős főszezon várható. Ha az időjárás nem húzza keresztül a számításainkat, akkor egy jó főszezon és utószezon még egy gyenge közepesre alakíthatja a teljes évi mérleget - hangsúlyozta Nagy Miklós.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.