Alig pár nap alatt jöttek ezek a hírek a ködös Albionból, ahol, úgy tűnik, a vásárlóerő romlása negatívan befolyásolja a lakosság utazási kedvét.
Az ágazat aktuális helyzetéről összefoglalót közlő travel weekly szerint azonban túlzó a Daily Mail bulvárlap álláspontja, miszerint „A kétségbeesett utazási irodák nyomják lefelé az árakat, miközben brutálisan esik a foglalások száma és a vállalatok nyereségessége.” A lap hozzáteszi: „Egyre több brit mond le idén a nyaralásról.”
A Daily Mail szerint az utazási cégek hatalmas akciókat kínálnak 2011 nyarára. Az árcsökkentés nem az, amit az utazásszervezők reméltek júliusra, de elkerülhetetlen – legalábbis szerintük.
Az ING bank online kutatása szerint 10-ből 4 brit lemond a nyaralásról azért, hogy helyreálljon a család pénzügyi helyzete. Ez azonban nem meglepő: komoly tanulmányok bizonyítják, hogy évről évre az otthonmaradás legnyomósabb oka a pénzhiány.
Az irodai csődök ellenére, a GfK Ascent által készített friss felmérés szerint mégsem akkora a baj Nagy-Britanniában.
Júniusi foglalások
A 2011. júniusi foglalások csupán 3 %-kal csökkentek előző évhez képest. A Gfk Ascent 1 %-os növekedést jelentett az értékesítés értékében, tehát az árcsökkentés nem széles körű.
A Gfk Ascent 2 %-os csökkentést jelentett az értékesített utak számát tekintve az utazási irodáknál, azonban 2 %-os növekedést az eladott utak értékénél.
Az utazási csomag értékesítése ellenben 1 %-kal még felül is múlta az előző évi adatot, az all inclusive utak értékesítése pedig 12 %-kal nőtt. Míg a rövid utazások értékesítési volumene 5 %-kal, értéke pedig 11 %-kal nőtt. Egyedül a távoli úti célok esetében csökkent 10%-kal az eladott utak száma
Piaci mutatók
A brit szaklap szerint nem szabad túlságosan borúlátónak lenni. A megszorítások nem általánosak egész Európában. A Thomas Cook és a Tui Travel Németországban és Skandináviában is jól szerepel.
Valószínűleg a magas reptéri illeték az, ami miatt a hosszú távú utazások visszaestek Angliában, de ez még nem bizonyít semmit. A GfK Ascent jelentésében például 2011-ben a mexikói foglalások 38 %-kal növekedtek előző év júniusához képest, az Egyesült Államokba pedig 6 %-kal nőtt a britek utazásainak száma.
A GfK Ascent jelentése szerint ugyanakkor nőtt a téli időszakra vonatkozó foglalások száma, és a jövő nyári előfoglalások alakulása is biztató.
A brit Nemzeti Statisztikai Hivatal szerint a kiutazó turizmus fellendülőben van, habár még alulmúlja a 2008-as adatokat. A májusi kiutazások száma 11 %-kal haladta meg az előző évi adat, és csak 2 %-kal volt kevesebb, mint 2009 májusában.
Az összes kiutazás, beleértve az üzleti utakat is, 1 %-kal múlta felül a két évvel ezelőtti adatokat, ami a válság óta a legjobb eredmény.