A Skanzen 40 éves történetében először készült az intézményhez kapcsolódó reprezentatív vizsgálat, amelyre most azért volt szükség, hogy a múzeumban az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében jelenleg megvalósuló beruházás, a Skanzen Örökség Program majdani hatásai mérhetővé váljanak. A 2008 tavaszán kezdődött, összesen 2,2 milliárd forintos fejlesztés négy elemből áll: megépül az Észak-Magyarországi falu tájegység, létrehoznak egy skanzenvasutat, amely az egyes tájegységeket köti össze, új bejárati épületet alakítanak ki és Nyitott Muzeológiai Műhelyt hoznak létre, mondta el Dr. Cseri Miklós, a Szentendrei Szabadtéri Múzeum igazgatója.
A GfK kutatásából kiderül, a jellegzetes Skanzen-látogatók szabadidejükben szívesen keresnek fel szabadtéri múzeumokat, ugyanakkor lelkesen járnak más múzeumokba és nem kevésbé lelkes kirándulók is. Emellett kiemelkedő gyakorisággal látogatják a színházakat, szabadtéri fesztiválokat, koncerteket is, ismertette Dörnyei Otilia, a Gfk Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. A sokféle programon általában családi, baráti körben vesznek részt, és az újabb programlehetőségek kiválasztásában sokat adnak társaik, barátaik véleményére.
A szentendrei Skanzen ma a legnagyobb spontán ismertséggel rendelkező hazai szabadtéri kiállítóhely: a magyar társadalom legalább 11%-a magától említi a nevét ebben a kategóriában, támogatott ismertsége a teljes lakosságban 39%-os. A magyar lakosság 21%-a állítja, hogy már járt ott, vagyis a Skanzent ismerők fele felkereste a múzeumot. Az is kiderült, hogy aki egyszer járt a Skanzenben, az 38%-ban visszatér. A Skanzen ismertsége, látogatottsága nemzetközi viszonylatban is átlag feletti.
A kutatás szerint, akik ismerik a Skanzent, azok kimagasló mértékben tisztában is vannak a múzeum eredendő küldetésével, hiszen elsőként a „különböző tájegységekre jellemző régi házak, népi építészet” formula jut eszükbe róla, s ezt rögtön a „hagyományőrzés, régi szokások felelevenítése” követi. Ha azonban a kutatók a látogató saját élményének mibenlétére kérdeznek rá, kiderül, hogy a „minden korosztály számára élvezhető program a szabad levegőn”, a „park és múzeum egyben”, valamint az „ideális családi program” válaszok a legnépszerűbbek.
A Skanzent legalább egyszer meglátogatók 48%-a semmit sem hiányol a múzeumból. A fiatal családos és az átlagosnál magasabb jövedelmű fiatal látogatók között azonban van egy szignifikáns csoport, amely „több látnivalót”, egyéb „szolgáltatásokat”, illetve „könnyebb megközelíthetőséget, parkolási lehetőséget” szeretne. A nemrégiben elindult fejlesztések sok tekintetben elébe mennek ezeknek az igényeknek.