Az Európai Szállodák, Éttermek, Kávéházak Szövetsége 61., budapesti közgyűlésen megvitatták a II. világháborút követő legsúlyosabb gazdasági válság hatását, következményeit a turizmusra, a szállodák, éttermek működésére. Megállapították, hogy – néhány ország gazdasági stagnálása, nehézségei ellenére – beindult egy lassú bővülés, melynek mértéke messze elmarad a turizmus Ázsiában tapasztalható erőteljes növekedéstől.
Ezzel összefüggésben a HOTREC közgyűlés üdvözölte az Európai Bizottság kezdeményezéseit. Ezek kiterjednek a turizmus politikai, szervezeti feltételeinek bővítésére, a versenyképesség javítására, a szociális turizmus európai szintű szervezésére, a nyaralási időszakok jobb koordinálására, az Európán kívüli piacokon folyó erőteljesebb promóciókra, márkaépítésre, valamint az európai turizmus mintegy 70%-át adó belső, kontinensen belüli országok közötti és belföldi turizmus megtartására és erősítésére.
A HOTREC újonnan megválasztott elnöke, Kent Nyström hangsúlyozta, hogy az Európában ugyan beinduló, egyelőre azonban még gyenge bővülés megerősítése érdekében az ágazat az Európai Bizottságtól és a nemzeti kormányoktól további „oxigént” igényel a turisztikai vállalkozások fenntartható fejlődéséhez, versenyképességének javításához. Fontos mindez azért is, hogy Európa – Ázsia növekvő piaci súlya ellenére - megtarthassa szerepét, mint legjelentősebb turistafogadó kontinens a világban.
A nemzeti turisztikai marketingszervezeteket – így a Magyar Turizmus Zrt-t is – összefogó European Travel Commission elnöke, a DZT, Német Turisztikai Hivatal igazgatótanácsának elnöke, Petra Hedorfer előadásában hangsúlyozta a nemzeti márkák/brandek mellett az európai turisztikai brand kialakításának, erősítésének, közös európai turisztikai portál működtetésének fontosságát a mintegy 30%-ot kitevő távolról, azaz Európán kivülről jövő turizmus növelésének érdekében. Hasonlóan nagy súllyal bír a 70%-ot kitevő, Európából Európába jövő, országok közötti illetve a belföldi turizmus megtartása vonzó termékek kialakítása révén.