Szállodapiac: megállíthatatlan az online vendégéjszakák térhódítása

Az összes szobafoglalásnak Budapesten közel harminc, vidéken már negyven százaléka online csatornákon történt tavaly - áll a BDO és a Turizmus.com közös, idén megismételt átfogó online szállodaipari felmérésében. 

A kutatásból többek között kitűnik, hogy az elmúlt két évben jelentősen koncentrálódott az online szállásközvetítők piaca, ugyanakkor felértékelődött a saját, mobileszközökre is optimalizált honlapon keresztül zajló értékesítés szerepe is.

Gyorsuló online növekedés Budapesten

Miközben az elmúlt öt év során a budapesti 3-5 csillagos szállodák összes szobaéjszakája éves szinten átlagosan 4,4 százalékkal tudott bővülni, a növekedés üteme az online szobaéjszakák esetében meghaladta az évi 24 százalékot. Ez utóbbi terület növekedése – amelyet a 2009-es válság sem tudott megtörni – 2012-ben tovább gyorsult, és a piaci szereplők egyöntetű vélekedése szerint a fenti tendencia a következő években is folytatódni fog.

A budapesti online szobaéjszakák csaknem 75 százalékát online utazási irodák (OTA – Online Travel Agent) értékesítik. Ezen a területen az elmúlt két év során jelentős piaci koncentráció zajlott le: két piacvezető nemzetközi OTA (Booking.com, Expedia.com) együttes részesedése 48,5 százalékról 58,9 százalékra nőtt. Ezzel egy időben a saját honlapon keresztül zajló értékesítés aránya 15-ről 25 százalékra emelkedett – elsősorban a központilag menedzselt hotelláncok honlapjainak köszönhetően.

Vidéken nő kuponos függőség

A vidéki 3-5 csillagos szállodai piac jövedelmezőségét az elmúlt években szintén egyre növekvő mértékben befolyásolja az online értékesítés: tavaly már az összes vendégéjszaka negyven százalékát az online foglalások biztosították, ami értékben több mint 25 milliárd forintot jelent. A vidéki szegmensben a három legjelentősebb online közvetítő a szállás.hu, a booking.com és a szállásvadász.hu voltak.

„A kuponos értékesítés a hazai 3-5 csillagos szállodapiacon különösen a belföldi közönséget célzó vidéki szegmensben vált egyre népszerűbbé – mondta el Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. – Míg 2010-ben a vidéki szállodák 72 százaléka élt valamilyen diszkonttáras értékesítési formával, 2012-re ez az arány már 84 százalékra emelkedett.”

A legnagyobb növekedést két év alatt a Maiutazás.hu könyvelhette el, miközben a szállásadók körében továbbra is a Csak1nap.hu a legnépszerűbb. „Fontos megjegyezni, hogy a szálláshelypiacon a nagy kuponos szolgáltatók (Bónuszbrigád.hu, Kuponvilág.hu) kevésbé versenyképesek, ami az ezen a területen irreálisan magasnak számító jutalékszintnek, illetve a kapcsolati tőke hiányának egyaránt tulajdonítható” – tette hozzá Papp István, a BDOnline vezető szakértője.

Egyre kiemeltebb szerep jut a saját honlapnak

Mivel a szállásközvetítők által biztosított foglalásoknak komoly ára van – a jutalék egyes OTA-k esetében éves szinten akár a 25 százalékos szintet is elérheti –, egyre több szálloda ismeri fel, hogy érdemes a saját honlap megfelelő fejlesztésével is diverzifikálni az online értékesítési csatornáit.

„A szállodáknak a minél jobb minőségű, és mobileszközökre is optimalizált honlap létrehozása azért is komoly érdeke, mert mind Magyarországon, mind világszinten egy év alatt közel megduplázódott a mobileszközökön keresztüli látogatások és végrehajtott foglalások száma – hangsúlyozta Gál Péter, a BDO Hotel és Ingatlan tanácsadója hozzátéve: – Minden szálloda más és más online stratégiával tud sikeres lenni. A weboldal-fejlesztésnek, a folyamatos HD minőségű médiatartalom létrehozásának, illetve az online értékesítésre és közösségi oldalakon való kapcsolattartásra alkalmazott munkatárs alkalmazásának költségei azonban tapasztalataink szerint a legtöbb esetben bőségesen megtérülnek.”


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.