– Mit gondol, nem kell attól a ténytől megijedni, hogy stagnál a német turisták száma, míg az osztrákoké csökkent? Igaz, a lengyel statisztikák is hasonló tendenciákról árulkodnak.
– Az osztrákok korábban közeli és jó adottságokkal rendelkező országként keresték fel Magyarországot. Nem annyira a gazdagabb rétegek, inkább a szegények jöttek az olcsóság miatt. Talán a marketing stratégiának köszönhetően mostanában, korábban nem jellemző országokból, például Portugáliából és Spanyolországból is érkeznek turisták. Ha a kisebb vendégszám nagyobb bevétel elérését támogatja a Széchenyi Terv, akkor az olyan program, ami jó irányba visz. Nem széllel szemben próbál politizálni, hanem rásegít a minőségi turizmusra, hisz abból kevesebb munkával több hasznot lehet húzni, és ez vonzza a befektetőket. Nem a minisztérium találta ki, hogy ebbe az irányba kell menni, a természetes folyamatokra rásegítve dolgozta ki ezt a programot.
– Miért jelent a spanyol és a portugál turista magasabb minőséget, mint a német és az osztrák?
– Aki ilyen messziről jön, az általában repülővel érkezik és valószínűleg nem kempingben, hanem szállodában, de legalább panzióban lakik. A repülős turisták eleve többet kénytelenek költeni.
– Hozzá járult-e ez ahhoz, hogy a szállodák kihasználtsága 49 százalékos volt október végéig, míg az öt- és négycsillagos szállodáknál ez az arány 66 százalék?
– Budapesten főleg ötcsillagos szállodák épülnek jelenleg is, és három év alatt várhatóan ötven százalékkal megnő a kapacitás a négy- és ötcsillagos kategóriában. Ez azt jelzi: a külföldi tőke is felismerte azt a tendenciát, hogy a minőségi turisták a fővárosba jönnek inkább. A vidéket még nem nagyon fedezték fel a nyugatiak és a tengerentúliak.
– Segíthet-e a vidék felfedezésében a Széchenyi program, fejleszteni akarják a gyógy- és termálturizmust, a kastély- és vár- illetve a konferenciaturizmust?
– Ezek viszonylag szűk rétegeket céloznak meg. A gyógy- és termálturizmus jó irányvonal, mert az idősek kezeltetik magukat. A korösszetétel változása miatt ez egy bővülő piac, egyre gyakrabban finanszíroznak a magán egészségbiztosító pénztárak rehabilitációt. Kastélyokban Nyugat-Európában is kevesen pihennek. A minőségi turizmusnak kisebb a piaca. A konferenciaturizmus igen progresszív ágazat, ha van valami, ami ezzel szemben hat az az úgynevezett e-konferencia; a hálón vagy telefonon bonyolítanak le megbeszéléseket. Azért az Európai Unió bürokráciájához hozzátartozik a személyes megjelenés, talán kicsit utópisztikus az e-konferenciák terjedésétől tartani, de ez korlátozhatja a konferenciaturizmus piacát.
– 2001-ben és 2002-ben több mint húsz milliárd forint jut a turizmus fejlesztésére. Mire lesz ez elég, arányos-e a Széchenyi Terv elképzeléseivel?
– Arról nincs információm, hogy ezt mire költik. Gondolom, szerepelnek benne kedvezményes kamatok, hitelek, kamattámogatások. Azt is el tudom képzelni, telekbiztosítással az önkormányzatokat is bevonják a beruházásokba.
– A belföldi turizmus mintha elmozdulna a holtpontról, de a cseh és a lengyel adatokkal összevetve még mindig csekély a mértéke.
– Sok vállalkozás képtelen a minőségi turizmus igényeinek megfelelni, a Balatonnál is jól látszik: egyre kevesebb német jön fizető szálláshelyekre, helyüket a magyar vendégek veszik át. Ez azt jelenti, hogy a szegény külföldieket felváltják a gazdag külföldiek, illetve a magyarok foglalják el az ő helyüket.