Nem a nyertes pályázati tervnek megfelelően újítja fel a főváros a Margit hidat, így megszegte a támogatási szerződést. A jelenleg érvényes tervezetben ugyanis csak a híd északi oldalán található egy kétirányú kerékpárút. A déli oldali kerékpársáv csak a támogatásra benyújtott tervben szerepel. A Városháza szerint mindez rendben van, mert véleményük szerint a műszaki tartalmat ilyen mértékben lehet módosítani. A támogatási szerződés azonban nem ennyire megengedő.
A főváros egy olyan tervvel pályázott az Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél (NFÜ) EU-s támogatásra, amelyben három kerékpársáv szerepel. A Magyar Kerékpáros Klub szakértőivel kidolgozott tervben két sáv egymás mellett fut az északi, Margit szigeti oldalon. A déli oldalon pedig egy sáv biztosítja a kerékpározást azoknak, akik nem a szigetre tartanak kikapcsolódni, hanem Budáról Pestre közlekednek. Az NFÜ pozitívan bírálta el a teljes felújítási tervet, és hatmilliárd forint támogatást ítélt meg a híd összesen 20,8 milliárdos felújításra. A projekt ezek után a budapesti tervtanács elé került, amely azonban nem tartotta jónak a kétoldali kerékpárutat, és javasolta a déli sáv elhagyását. A főváros már egy ilyen, újraírt tervet adott be aztán a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, amely erre a megcsonkított tervre adta ki az építési engedélyt.
A kerékpáros szervezetek felháborodtak. Az egyoldali bicikliutas megoldás szerint annak, aki Budáról Pestre kerékpározik, keresztül kell haladnia nyolc közlekedési lámpával szabályozott kereszteződésen, legalább kétszer le kell szállni a biciklijéről és tolva továbbmenni, és körülbelül kétszer hosszabb utat kell megtennie, mintha egyenesen átkelhetne a hídon.
Szerződésszegés
A változtatás azonban nemcsak a fenti gyakorlati érvek miatt jelent problémát, és nem is azért, mert a Városháza a társadalmi egyeztetés után végül a civileken átlépve, bürokratikus módon hozott döntést. A tervváltoztatással a Városháza szerződésszegést is elkövetett. A támogató NFÜ tájékoztatása és jóváhagyása nélkül ugyanis a terv nem változtatható meg. Az NFÜ oldalán, a támogatási szerződésben az olvasható: "A Kedvezményezett haladéktalanul köteles jelenteni a Közreműködő Szervezetnek minden olyan körülményt, amely a Projekt megvalósítását, a támogatás céljának elérését veszélyezteti, ha a Projekt megvalósítása részben vagy egészben meghiúsul, .... A projekt adatlaphoz benyújtott bármely dokumentumban, annak adataiban, illetve az abban közölt tényekben bekövetkező valamennyi változást a Kedvezményezett annak bekövetkeztét követően haladéktalanul köteles bejelenteni, és a bejelentéshez köteles a módosított dokumentumot csatolni. ... a bejelentési kötelezettség határideje a változást követő 8 naptári nap. A bejelentési kötelezettség fentiek szerinti teljesítésének elmulasztása szerződésszegésnek minősül."
Az NFÜ ügyintéző szervének, az Regionális Fejlesztési Ügynökségnek az igazgatója, Lukovich Tamás megkeresésünkre kijelentette: "A szerződés részét képeztő projektadatlap szerint a déli oldalon is van egy egyirányú kerékpárút, és eddig nem érkezett hozzánk módosítási kérelem." A Főváros ezek szerint nem csak eddig nem értesítette a támogatásért felelős NFÜ-t, de már az előírt nyolc napos határidőt is lekéste. A Városháza sajtófőnöke, Czuk Dóra szerint az ilyen tipusú változtatásokat nem kell egyeztetni az NFÜ-vel. Nekik a Nemzeti Közlekedési Hatóság feltételeinek kell megfelelni, akik csak az északi oldali kerékpárút építését engedélyezték. Mindazonáltal elképzelhetőnek tartja, hogy a támogatási szerződést is módosítani fogják majd. (Index)