Szocsi 2007-ben Salzburgot és a dél-koreai Pjancsangot megelőzve nyerte el az olimpia rendezési jogát. A Szovjetunió idején egyetlen egyszer, 1980-ban volt Moszkvában Nyári Olimpia.
Szocsi számára komoly kihívást jelent a téli olimpia megrendezése: a sportlétesítményeken túl a közlekedési és turisztikai infrastruktúrát is fejleszteni kellett. Dimitrij Kozaknak, a játékokért felelős miniszter helyettesnek a repülőtér valamint a 47 helyszín elérhetőségét kellett utakkal, gyorsvasúttal javítani. A városközpont és a repülőtér közötti német kooperációban épített gyorsvasút már üzemel, a városban és közvetlen környékén 27.000 új hotelszoba is épült. A repülőtéri munkák ellenben komoly késsel indultak, ezt állapította meg az év elején Putyin elnök is, amikor utasított a repülőtér beruházás késedelmének behozására.
Mint az olimpiák történetében mindig - most is az éppen soron lévő lesz a „legdrágább” rendezvény. A tervezett fejlesztések összértékét eredetileg 30 milliárd dollárra becsülték, de az összeg végül az 50 milliárdot is meg fogja haladni.
A relatíve kis forgalomra tervezett repülőtérnek az 1990 előtti időkben a legfontosabb feladata az volt, hogy a mindenkori állami és pártvezetés helyi dácsáinak gyors megközelítését biztosítsa. A létesítmény üzemeltetését – három másik, Krasznodar kerületi légi kikötővel együtt - 2002-ben a svájci Basel Aero vette át. Az orosz származású svájci vezérigazgató, Szergej Licsarjev indította el a fejlesztéseket, amelyek végén az Adler-Szocsi repülőtér alkalmas lesz a régió egyre bővülő légi szállítási feladatainak ellátására.
Az évi 2 milliós utaskapacitást jövőre hárommillióra emelik, új VIP terminál készült, az utashidak és a repülőgép állóhelyek számát a duplájára növelik, az év végéig. Távlati terveik között szerepel a repülőtér évi utaskapacitásának növelése 6,7 millióra. Átadás előtt áll már három repülőtéri szálloda, a játékok után pedig a repülőtér szomszédságában egy Forma-1-es pályát is építenek.
A szállodai fejlesztésekkel kapcsolatban a Horwath HTL Russia and Hungary tanácsadócég ügyvezetője, Michael O’Hare kiemelte, hogy a mostani infrastrukturális beruházások sora hosszú távon katalizálni fogják a régió turizmusát. (Lásd az alábbi videót.)
Marius Gomola, a Horwath HTL magyarországi ügyvezető igazgatója szerint a sokféle, különleges beruházás hatására valódi nemzetközi turisztikai célponttá válik Szocsi és környéke.
A már átépített, 57.000 négyzetméteres új utasterminál kapacitása 1.600 fő/nap, ha néhány hét múlva teljesen elkészül, akkor akár 3.800 utast is kiszolgálhat. A forgalmi előtér 35 repülőgép állóhelyes lesz és az utasok gyorsabb mozgatását 10 új beszállóhíd segíti.
Szocsi vonzáskörzetébe Krasznojarszk, Jekatyerinburg, Szentpétervár, Kijev és Jereván hozza a legtöbb belföldi, míg a Lufthansa, Turkish Airlines a legtöbb külföldi utast. Még ebben a naptári évben a Fly Dubai is járatot indít Szocsiba.
Jelenleg az Aeroflot, az UTair, a S/Sibir és a Transaero orosz légitársaságok belföldi járatai átlagosan 70%-os töltéssel üzemelnek Szocsiba. Ugyanakkor már az idén 35%-os cargoforgalom-növekedést prognosztizálnak.
A Basel-Aero felmérése szerint a meglévő két pálya, a navigációs berendezések modernizálása után a tervezett megnövekedett forgalmat ki tudja majd szolgálni.
Szerencsére a repülőtér 32 kilométerre van a várostól, így zajproblémával, valamint éjszakai repülési tilalommal nem kell számolni. A fel- és leszállást segítő navigációs berendezések modernizálása viszont elengedhetetlen, hogy a tenger közeli fekvés miatt az esetleges köd és csapadék ne okozzon fennakadást.