A Folqa mitől más, mint a hagyományos magyar szuvenírtermékek?
A magyar piacon szép dizájntárgyak és csúnya szuvenírek vannak. Mi az előbbire építve hoztunk létre egy új szuvenírcsaládot, amely korábban nem létezett.
A Folqa termékcsaládban is meghatározóak a jellegzetes magyaros motívumok és karakterek, a népi gúnya, a csikós, gulyás pusztai figurák. Mennyiben képvisel többet a Folqa ezeknél a sztereotípiáknál?
Akármennyire is szeretnénk elszakadni ettől, nem tehetjük meg. Elsősorban a külföldi vásárlók érdeklődése mutatja, hogy a klas�szikus kollekcióra szükség van. Nyilván itt is megvannak a jellegzetes népi elemek, de mindez korszerű anyagon, műgyantán jelenik meg. Minden figurát felruháztunk egy-egy jellegzetes tulajdonsággal. A betyár például az igazságos. Emellett tartozik hozzájuk egy kétnyelvű füzet, amely szórakoztatóan mutatja be az adott figurát, illetve a mesterségét.
A legújabb Folqa babák viszont kortárs karaktereket is behoznak a kollekcióba.
Igen már elkezdtünk nyitni a Folqával, az új kollekció az urban style-t testesíti meg, a figurák fejére fullcap baseballsapka került, illetve dizájnjukban budapesti nevezetességeket jelenítenek meg. Ezek a figurák már Budapestről regélnek, olyan jellegzetességekkel, mint például a Combino. Az új sorozattal inkább a nagyvárosi fiatalokat célozzuk meg. Nem ritka azonban, hogy egyedi megrendelőink saját arculati elemeiket, egy épület homlokzatát vagy szolgáltatásuk valamilyen jellemzőjét kérik a hagyományos minták mellé.
El tudja képzelni, hogy a Folqa akár az országimázshoz is hozzájárulhat a jövőben?
Nagyon szeretném, hogy így legyen. Ami sajnos egyelőre akadálya lehet, hogy a Váci utca még mindig tele van átlagos és zsúfolt szuvenírboltokkal, én pedig nem szeretném a Folqát ilyen környezetbe helyezni. Szerencsére ezzel szemben látok egy új trendet is. Amikor elkezdtük a vállalkozást, alig néhány stílusos szuvenírüzlet létezett itthon, mára viszont egyre több minőségi szuvenírbolt nyílik. Ezzel párhuzamosan egyre több profi fórum és szervezet karolja fel a hazai dizájnereket, például a Design Terminál is egyre több lehetőséget biztosít a feltörekvő tehetségek támogatására.
A magyar dizájnélet élénkülése akár azt is jelentheti, hogy a Folqa nehezebben fog érvényesülni a jövőben?
Minél több jópofa és minőségi termék kerül forgalomba, annál szélesebb lesz a piac, annál inkább nő az érdeklődés a minőségi dizájnszuvenírek iránt, és ez a Folqának is jó. Inkább arra kell fókuszálni, hogy erősíteni tudják egymást ezek a brandek, mert szerintem erre lenne szükség. Emellett persze mi is folyton megújulunk, újabb és újabb termékekkel jövünk ki a figurák mellett.
Ennek mintájára terveznek együttműködést más dizájnmárkákkal?
Volt már rá példa. A német Stamps óragyártó magyar forgalmazója megkeresett, hogy készítsünk nekik grafikát, így tavaly négy különböző „Stamps by Folqa” órával jöttünk ki. Ehhez kapcsolódik egy másik fontos együttműködés egy szlovákiai magyar házaspárral, amely nyáron keresett meg minket azzal, hogy Szlovákiában forgalmaznák a Folqát. A megegyezéssel a termékcsalád belépett a szlovák piacra is, a helyi kultúrára szabott kollekcióval. Lesz mézeskalács-készítő, drótos tót meg Jánosik, a helyi betyár, természetesen minden figura, illetve kártya szlovák dizájnnal és nyelven jelenik meg.
A héten indult az Őrzők alapítvány Vedd a szárnyaid alá akciója, amelynek ön az egyik arca. Erről a kezdeményezésről mit lehet tudni?
Minden évben felajánlunk Folqa babákat jótékonysági célra. Néhány éve a Design Terminál Karácsony Terminál eseményén ismerkedtünk meg az Őrzők alapítvánnyal, amellyel azóta is kapcsolatban állunk. Tavaly jelentettük meg a Folqa kollekció juhászfiguráját, amelyhez jótékonysági akció kapcsolódik. Minden juhász megvásárlásával a vételárból száz forinttal támogatjuk a Tűzoltó utcai Gyermekkórházban gyógyulókat és gyógyítókat, erről a figura dobozán egy kártya tájékoztatja is a vásárlókat. Emellett az év folyamán más akciókkal is támogatjuk az Őrzőket. A kezdeményezéssel azt is szeretnénk demonstrálni, hogy ha mi nulláról induló, kezdő kkv-ként megtehetjük, hogy adakozunk, más cég is képes erre.