Tavalyhoz képest 12 százalékkal kevesebb európai állítja: idén nem utazom nyaralni

Bizonyos jelek szerint enyhén javulnak az európai turizmus kilátásai - ez derül ki az EU közvélemény-kutató intézetének, az Eurobarométernek a frissen közzétett jelentéséből.

A 30 ezer megkérdezett európainak - nem csupán EU-polgároknak - csak 21 százaléka állította, hogy idén "csaknem bizonyosan" nem utazik sehova üdülni, míg tavaly 33 százalék nem utazott sehova. A derűlátást illetően azonban óvatosságra int, hogy 28 százalék egyelőre nem döntött arról, hol fog üdülni. Az mindenesetre jó jel, hogy az utazást tervezők 46 százaléka nyilatkozott úgy, bizonyára lesz elég pénze az üdülésre. Tavaly ez a mutató 5 százalékponttal alacsonyabb volt.

A turizmus az egyik legfontosabb szolgáltatási szektor Európában: a GDP 5 százalékát adja és a foglalkoztatottak 6 százalékának ad munkát. Az európai polgárok növekvő arányban - 57 százalékban - hagyományos turistacélpontokat kívánnak felkeresni, miközben 28 százalék mondja, hogy szívesebben keresne fel viszonylag ismeretlenebb helyeket.

Miközben tavaly az európai polgárok mintegy kétharmada utazott el valahová, a szóródás jelentős: ez a mutató a norvégoknál 84, a finneknél 83, a hollandoknál 79, az íreknél 78 százalék volt. A lista alján kelet-közép-európai országok - Magyarország (57 százalék), Lettország (54 százalék), Románia (51 százalék), valamint dél-európai országok - Málta (58 százalék), Portugália (48 százalék), Olaszország (44 százalék) vannak. Azok aránya, akik azt mondják, idén aligha utaznak bárhová, Törökországban a legmagasabb: 44 százalék. A magyarok 40, a szlovákok 36, az olaszok és a máltaiak 35-35 százaléka nyilatkozott így.

A legnépszerűbb úti cél Spanyolország volt és marad - idén 10,4 százalék tervezi, hogy ezt az országot keresi fel -, majd Franciaország (9,9 százalék) és Olaszország (9,2 százalék) következik. Az utazást tervezők 32 százaléka saját országán belül kíván valahova elmenni.

Az Európai Parlament (EP) egyébként hétfő este tárgyalt Strasbourgban annak az immár két évtizedes uniós irányelvnek a módosításáról, amely az utazási szolgáltatásokat vásárolók jogainak védelmét lenne hivatott megerősíteni. A tervezet tartalmazza egyebek közt azt, hogy a csődbe ment légitársaságok utasainak kompenzáció jár. Az ezzel kapcsolatos eddigi sok bizonytalanságnak - valamint természetesen az internet szélesebb körű elterjedésének - nyilván szerepe van abban, hogy az utazni vágyók egyre nagyobb hányada - az elmúlt két évben immár egynegyede - saját magának állítja össze utazási csomagját, különböző szolgáltatásokat saját maga rendel meg.

Az EP-vitában a fideszes Kósa Ádám felhívta a figyelmet arra, hogy a most hatályos irányelv semmilyen területen nem veszi figyelembe a fogyatékkal élő személyek speciális jogait. Szerinte az egységes utasjogi charta adhatná meg azt a lehetőséget, hogy mindenki - beleértve a fogyatékkal élőket is - igénybe tudja venni a csoportos utazási szolgáltatásokat. (MTI)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.