Hamarosan megjelenik az Új Széchenyi Terv pályázati kiírása, amely az új TDM szervezetek létrejöttének támogatása mellett a meglévők továbbfejlesztésére is biztosít forrásokat. Aktuális tehát a kérdés: hol tartanak most a megalakult TDM szervezetek, és milyen fejlesztéseket tartanak fontosnak működésük hatékonyságának javítása érdekében?
Ezen kérdésekre kereste a választ a Turisztikai Tanácsadók Szövetsége egy online kérdőíves felmérés keretében. A már működő TDM munkaszervezeteket kérdeztük arról, milyen vállalt feladatokat valósítottak már meg és melyek váratnak még magukra, volt-e szükségük segítségre, milyen kompetenciák fejlesztését tartják szükségesnek a maguk és a tagok számára.
Összegzésként megállapítatjuk, hogy a TDM szervezetek meglehetősen sok feladatot vállaltak fel, ezek közül a megalapozó vizsgálatok és fejlesztési koncepciók kidolgozását, a piacra lépést segítő eszközök (honlap, arculatterv) kialakítását tartották – helyesen – elsődleges feladatuknak (ez annak is köszönhető, hogy ezen feladatok nagy részét a korábbi pályázati forduló kötelezően teljesítendőnek minősítette). A „hogyan továbbra” válaszolva, érdemes lehet tehát a következő etapban figyelmet szentelni azoknak a teendőknek is, amelyek már a működést segítik. Kiváltképp a működés eredményességének mérése, a monitoring tevékenység, a minőségirányítási és vendégelégedettségi rendszer kialakítása, a beszerzési rendszer kiépítése lehet fontos.
Elmondható, hogy a szervezetek többsége már viszonylag jól áll a pályázat keretében vállalt feladatok megvalósításában. Ebben nagy szerepet játszott a külső segítség is, a szervezetek a teendők 2/3-ánál – különösen a speciális szakértelmet igénylő feladatoknál – igényelték, igénylik ugyanis a külső szakértői, tanácsadói közreműködést.
A válaszadók a TUTSZ által felkínált széles képzési palettából választhatták ki, mely témakörökben érzik kívánatosnak a maguk, illetve a tagok ismereteinek bővítését. A továbbképzés rendkívül fontosnak tűnik, hiszen a válaszadók 20 témakörből átlagosan 16-ban érzik szükségesnek a munkatársak, 19-ben pedig a tagok képzését. A képzési igénylistát mindkét esetben a helyi termékek szerepe és kiaknázása, az élménytervezés, valamint az online marketing vezeti. Érdekes, hogy a tagok képzési prioritáslistájára még olyan, a sikeres működés szempontjából alapvető témakörök is felkerültek, mint a TDM szerepe és jelentősége, vagy a feladatmegosztás a munkaszervezet és a tagok között.
A pozitív hozzáállás, a fejlődés iránti vágy mindenképpen előremutató és bizakodásra ad okot. A tapasztalatokból az új TDM szervezetek is sokat tanulhatnak. Kiváltképp, ha figyelembe vesszük, hogy szakmai kérdések esetén a szervezetek jellemzően más TDM-eket kérdeznek meg, természetesen a külső szakértői segítség igénybevétele mellett.