Ehhez megfelelő jövőképre és településfejlesztési stratégiára van szükség. Abból soha sem lesz igazán pozitív eredmény, ha egy település fejlesztését az éppen megjelenő pályázati kiírásokhoz próbálják idomítani, mondván, így lehet pénzt szerezni. A fentieket Bánki Erik ajánlotta a füredi turisztikai vállalkozók és más érintett szakemberek figyelmébe a Balatonfüredi Turisztikai Egyesület szezonnyitó fórumán a most felújított Vaszary-villában.
Az Országgyűlés sport- és turisztikai bizottságának fideszes elnöke a jó utat követő településként Füredet említette példaként, a fejlesztéseit a támogatási lehetőségekhez szabóra pedig Hévízt hozta fel. Az idei szezonnyitó központi témáját az adta, hogy a négy éve működő turisztikai egyesület TDM szervezetté alakulva 52 millió forint támogatást nyert céljai megvalósításához.
Mint Rádóczy Andrea elnök elmondta, az utóbbi évben gyakorlatilag már ők végezték a város marketingjét, májustól pedig ők működtetik az állandó és a szezonális Tourinform irodát is. Az egyesület a januári tisztújításnál nyitott a különböző szakmai területek felé egy-egy elnökségi felelős személy megbízásával. A jövőben földrajzilag is terjeszkednek a környező településekkel kötött együttműködési szerződésekre építve. Azt szeretnék, ha a jelenleg 110 fős egyesületnek a város minden turisztikai vállalkozója tagjává válna, mondta az elnök. Dr. Bóka István polgármester, a Parlament ismét újraválasztott tagja is megerősítette, hogy a turizmus csak az önkormányzatok és a vállalkozók együttműködésével, az érintett önkormányzati jogkörök átadásával fejleszthető sikeresen.
Éppen ezért bírálta a TDM pályázatot, mert az nem adott megfelelő segítséget a korábban elindult ilyen folyamatok szerves folytatására. De ha már így történt, dolgozni kell, ki kell használni ezt a lehetőséget is a város és turizmusa javára - mondta.
Bánki Erik turizmus helyzetéről szólva hangsúlyozta, hogy végre meg kell tanulnunk a válság kezelését. Sikeres európai példákkal szembe állítva a hazai gyakorlatot, úgy vélte, hogy mi többnyire rosszul reagáltunk. Amíg mások például növelték a marketing keretet, mi csökkentettük, amíg mások csökkentették az adókat, mi általában növeltük, amíg máshol éppen bevezették, vagy megerősítették az üdülési csekket, mi megadóztattuk, már jól működő TDM-modell átvétele helyett magyarosítottuk, és ezzel elrontottuk.
A Fidesz parlamenti képviselőcsoportjában működő gazdasági kabinet programjára alapozva a kiemelten kezelendő tennivalók között említette a vállalkozók bevonását a közös munkába, a támogatási folyamatok felgyorsítását, a kis- és középvállalati szektor kiemelt támogatását, a vállalkozások adó és adminisztrációs terheinek csökkentését. A TDM szervezetek esetében a pályázati források további biztosítását, a pályázatok jelentős egyszerűsítését, a helyi kezdeményezések támogatását, a régiós rendszer kialakításához irányelvek meghatározását tartotta többek között kiemelt feladatnak. Véleménye szerint a TDM-ek összefogására egy olyan informatikai rendszert kell kialakítani, amely országos hálózatba fogja őket, miközben kontrolling lehetőséget biztosít a pénzek felhasználásának ellenőrzésére.