Teljes gőzzel dolgoznak a TDM-pályázók

A turisztikai régiókban az elmúlt hetekben lezajlott a TDM-pályázathoz kapcsolódó konzultációs road-show, amelyeken a 2008 őszén regisztrált desztinációk képviselői kaptak szakmai segítséget a TDMpályázat sikeres megírásához. A rendezvényeken felmerült jellemző kérdéseket Víg Tamás TDM-koordinátor segítségével összegeztük.

A turisztikai régiókban 2009. május közepén kezdődött az a június végéig zajló konzultációs sorozat, amelyet a Regionális Fejlesztési Ügynökségek a regionális marketingigazgatóságokkal együttműködésben szerveztek a TDM regisztrált desztinációk számára az áprilisban megjelent ROP TDM pályázati kiíráshoz kapcsolódóan. Az egyes helyszíneken feltett kérdésekből ítélve elmondható, hogy a desztinációk TDM-felkészültsége igen változatos volt országszerte, azonban még a magukat kész TDM-szervezeteknek tartó szereplők esetében is újabb kihívásokat jelentett a pályázati feltételrendszer értelmezése és teljesítése. Természetesen a pályázat kiírói részéről sem egyszerű dolog egy új témakörben úgy kialakítani a feltételeket, hogy azzal mindenki elégedett legyen – így sok kritika is megfogalmazódott. Ugyanakkor itt is igaz lehet a turisták esetében is elismert szólás, hogy a panaszkodó turista a legjobb turista, hiszen rávilágít pl. a gyengébb, kifogásolható szolgáltatásokra, csakúgy, mint a potenciális pályázók. A vélemények feldolgozása, összegzése a pályázati forduló lezárását követően fog megtörténni és akár a továbbiakban tdm témakörben kiírásra kerülő pályázatokban is visszaköszönhetnek a felvetések.

A pályázó önkormányzatok széles köre nehezményezi, hogy míg jelentős pénzügyi és egyéb kötelezettségeket vállalnak a pályázat keretében, addig kompetenciáik ezzel párhuzamosan csökkennek – szakmailag azonban látni kell, hogy a szakmai partnerségre vonatkozó feltételek teljesítése alapvető követelmény. Azokban a térségekben, ahol korábban aktív tájékoztatás zajlott a tdm rendszerről, sokkal egyszerűbb ezen követelmények teljesítése is, azonban ott, ahol az általános ismerkedés is csak most kezdődik a témakörrel, nem reális a pályázati határidők figyelembevételével a szükséges döntéshozatal véghezvitele és színvonalas szakmai anyagok kidolgozása. Itt meg is jelenik az alapvető kérdés: a TDM-pályázat csak egy lehetőség azok számára, akik ebben gondolkodnak – és semmiképpen nem kell kötelezettségként felfogni a pályázatot vagy a helyi szereplők felkészületlensége ellenére erőltetni – mindkettő kedvezőtlen helyi tapasztalatokkal járhat és hoszszabb időre visszavetheti a partnerség kialakulását. További jelentős kérdéskör a szakmai jogosultsági kritériumoknak való megfelelés – éves TDM-szervezeti költségvetés, TDM-szervezetben dolgozók létszáma –, amit sokan többletként értelmeztek – holott ezekbe az öszszegekbe és létszámokba a már rendelkezésre álló öszszegek és alkalmazottak száma is beleérthető. Ami viszont nehezíti a pályázók életét, hogy pályázati összegek a minimum éves költségvetésbe nem érthetők bele. Ez vonatkozik mind a ROP-pályázatból elnyert összegre, mind az egyébként akár évente a desztinációban elnyert rendezvénytámogatásra vagy egyéb pályázati forrásra. Szintén a költségvetést érinti, hogy az elvárt minimumértékeket a projekt végrehajtása során és a fenntartási időszakban is évről évre produkálni kell – ez a pénzügyi fenntarthatóság garanciája.

Szintén a finanszírozási kérdések között merül fel, hogy a vállalkozói oldalról jellemzően minimum 10%-os TDMszervezet költségvetéséhez való hozzájárulás hogyan is értelmezhető. Itt sokan kizárólag a tagdíjakból befolyt összegre gondolnak, holott ennek részét képezhetik olyan szolgáltatások is, amit a TDM-szervezet a magánszektorbeli tagjai részére nyújt, azaz költségvetésének ez a része valamilyen módon – pl. szezonális vagy szektorális akciókhoz kapcsolódóan –, de ebből a szektorból érkezik. Az elmúlt egy év gazdasági vagy egyéb változásai magával hozta azt a kérdéscsokrot is, ami a tavalyi regisztrációs adatlapban megjelenített tartalomhoz képest a módosítás lehetőségét érinti. Itt igen széles a pályázók lehetősége, jóformán mindent át lehet írni az akkoriban bemutatott szervezeti vagy szakmai elképzeléshez képest, ugyanakkor érdemes több dologra is odafigyelni. Természetesen csak az elmúlt évben támogató nyilatkozatot kapott desztinációk jogosultak pályázni, ugyanakkor ennek a desztinációnak a területe, partnersége már változhatott a korábbi leképzeléshez képest, több térségben egy – egy helyi önkormányzat magára maradt TDM-érdeklődésével, de még inkább pénzügyi teherbíró képességével. Ilyenkor ő továbbra is jogosult lehet, persze a ROP-pályázatban is megfogalmazott feltételeket ilyenkor a teljes jogú önkormányzati tagságon alapuló desztinációnak – akár egynek is – kell teljesítenie, pl. a vendégéjszakaszám küszöbértékeinek tekintetében. Az is gyakran felmerül, hogy a fenntartási időszakban mi történik, ha pl. a TDM-szervezetből tagok lépnek ki, önkormányzati kilépés esetén akár befolyásolva a desztináció mértékét. Ilyen esetben a pályázónak továbbra is a pályázatban vállalt monitoring mutatókat kell teljesítenie, a tagsági körének változásától függetlenül. Az egyik legtöbbet kritizált elem, pontosabban annak hiánya a TDM-szoftver támogatásának kivétele a pályázatból, hiszen sokan – talán túlzott mértékben is – kizárólag ebben látják megtestesülni a desztinációs alapú együttműködést. Itt a kiírói oldal természetesen mindent elkövet, hogy a TDM ROP-pályázatok menetrendjét utolérje a tdm szoftverrel kapcsolatos állásfoglalás és beszerzési lehetőség kidolgozása. Adminisztratív jellegű kérdések merültek fel a pályázati dokumentáció különböző részeiben tapasztalható, azonos kritériumra vonatkozó eltérő előírások esetében is. Ebben az esetben – bármely más európai uniós forráshoz hasonlóan – a Pályázati Útmutatóban foglalt információk tekintendők érvényesnek, az esetleg pályázati mellékletekben, így akár a TDMSZ Fejlesztési és Fenntarthatósági Programban szereplő eltérő információ esetében is a Pályázati Útmutató az irányadó. A számos kérdés immár több régióban felvetette a pályázati beadási határidők módosításának igényét, ami több helyen már megtörtént, így az eredetileg tervezettnél hosszabb időszak áll rendelkezésre a pályázatok színvonalas kidolgozásához.

Ugyanakkor örömteli, hogy a pályázókat ért számos meglepetés, szigorú feltételrendszer ellenére az első TDM-pályázatok – a régiónként eltérő, első pályázati beadási határidőkhöz kapcsolódóan – már beérkeztek a Regionális Fejlesztési Ügynökségekhez és megkezdődött a formai értékelésük is. A TDM-pályázatok eredményességéről elsősorban az őszi beadási határidőket követően, illetve még inkább az értékelés lezárását követően lehet nyilatkozni. A pályázók életét segítheti, hogy a regionális érdeklődéstől függően további TDM-konzultációkra kerülhet sor a beadási határidőket megelőzően, illetve a www.desztinaciomenedzsment. hu honlap is egyre több, a pályázók számára jól hasznosítható információval kíván szolgálni a továbbiakban.

Végül, örvendetes tény, hogy a pályázók között is elkezdett kialakulni egy kapcsolati háló, akár pl. a pályázat, TDM szakmai koncepció kidolgozásában résztvevő önkormányzati turisztikai referensek között is, akik első kézből és konkrétan tudnak beszámolni egymásnak a TDM építkezéssel kapcsolatos tapasztalataikról, a különböző szakmai vagy szervezeti alternatívák által kínált lehetőségekről.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.