A témaparkok önmagukban olyan erős marketingeszközök, hogy még az autókonszernek is élnek vele. Bár az Opel live bezárja kapuit, de nyit a Volkswagen Wolfsburgban (Autostadt).
Németországban a szakértők szerint a piac már majdnem telített, legalábbis a nagyobb létesítmények számára. A meglévőknek is kemény küzdelmet kell folytatniuk a turisták kegyeiért. Különféle utakon és módokon próbálják meg a sikert tartósítani, ki-ki a maga módján és lehetőségein belül. A Fantasialand Brühlben saját szállodája elkészítésétől vár több vendégnapot. Az Europa-Park Rust ülésezésekre és vállalati incentive rendezvényekre koncentrál, különösen a téli holt szezonban. A
Heide-parkot Soltauban évente átlagosan 2 millió látogató keresi fel. Idén itt készült el a világ legnagyobb faszerkezetű hullámvasútja, mint új attrakció.
A Legoland Günzburgban (Ulm mellett) a jövő év nyarán 65 hektáron nyitja kapuit, terv szerint 300 millió DM költséggel. Évente 300 000 látogatóra számít itt a tulajdonos, a dán Lego konszern, amely súlyos pénzügyi veszteségei ellenére is ragaszkodik az új élménypark felépítéséhez. Franciaországban a Disneyland Párizs egyike Európa nemzetközi vonzású megaparkjának. Külföldi látogatóinak zöme Nagy-Britanniából, a Benelux államokból és Németországból utazik ide. Disneyland a szállodakapacitás bővítésére épít: Jelenleg 5800 szállodai szobájuk van, amit további 1500-zal kívánnak bővíteni. 2003-ra elkészül a 400 szobás Holiday Inn szálló is.
Spanyolországban, nem messze Benidormtól, a Terra Mítica, a Földközi-tenger antik kultúrkincsére alapozta létét. A 138 futballpálya nagyságú területen a luxori templom, a Circus Maximus, a Minotaurus labirintusa másolatban és élményszerű eseményekkel párosítva naponta 15– 20 000 látogatót vonz. A határokon túli vendégeket azonban még nem sikerült elérniük, igaz, saját szállodakapacitásuk sincs. A spanyolok úgy hiszik, többel többre mennek, s a már meglévő PortAventura és Terra Mítica mellé máris újabb, még nagyobb élményparkot építenek, a művészetek és a tudomány jegyében. Planetárium és óceánium, szórakoztató színház, a 21. évszázad múzeuma és sok más futurisztikus építményből áll majd össze az új élménypark. Olaszországban, Róma közelében, 200 hektáron itáliai stílusú Euro Disney park építése indul. A befektetők 36 hónap alatt építik fel a létesítményeket, és az üzemelés első 2 évében 2,4 millió látogatóra számítanak. Szakértők óvnak e területen az átgondolatlan beruházásoktól:
– Az élményparkok sikerét a téma jó kiválasztása garantálja, ha a létesítmény „lelke” nem érint meg tömegeket, a beruházás gazdaságtalan lesz.
– Nemcsak szórakozni, de hasznos tudásban gyarapodni is akar a látogató.
– Nemcsak szórakozni, de pihenni és üdülni is szeretne a vendég, meg kell teremteni az ehhez szükséges természeti környezetben lévő pihenőzónákat is.
– A földrajzi hely kiválasztása is fontos, lehetőleg több országhatár találkozási pontja az ideális, mert nagyobb küldő piacot biztosít.
– A kifogástalan megközelítési lehetőség az élménypark éltető érhálózata, előnyös, ha autópálya-kijárónál fekszik. A parkok látogatóik zömét ugyanis 2-3 órás autóúttal elérhető körzetből kapják.
– Saját hotelkapacitás kiépítése csak akkor segíti a látogatószám növelését, ha maga az élménypark több napra tud programot kínálni, vagy olyan látnivalókban gazdag környéken fekszik, amely önmagában is turistaattrakció.
– A parkoknak egyre rövidebb időközökben újabb és újabb attrakciókkal kell a látogatókat becsalogatni. Erre azoknak a létesítményeknek van anyagi esélye, ahol a látogatószám meghaladja az évi egymilliót.