Több jutott a tortából

Az ETC 2010/4. negyedéves jelentése szerint szinte minden európai desztinációban nőtt a látogatók száma, ami azonban még így sem éri el a 2008-as csúcsot.

Az Európából és a tengeren túlról származó nemzetközi turistaérkezések számát alapul véve Európa piaci részesedése 80%-ról 76%-ra csökkent a 2000 óta eltelt évtizedben. Nem minden európai desztinációt érintett azonban egyformán a részesedés csökkenése. Miközben Nyugat-Európában csak két ország részesedése nőtt, Közép- és Kelet-Európát a részesedés növekedése jellemzi, ami elsősorban két országnak, Magyarországnak és Ukrajnának köszönhető a jelentés szerint. Az ETC Kutatói Munkacsoportja (Market Intelligence Group, amelyben a Magyar Turizmus Zrt. is képviselteti magát) elkészítette ez évi negyedik negyedéves elemzését az európai turizmus helyzetéről és kilátásairól.

Mi történt 2010-ben?

A tanulmány szerint az ágazat teljesítménye bizakodásra ad okot: a szállodák foglaltsága világszinten tovább javult, és a legtöbb országban emelkedtek az árak, nőtt a RevPAR (egy kiadható szobára eső bevétel) mutató értéke is. Európa valamennyi régiójában javultak a szállodai mutatószámok, a foglaltság a január-novemberi adatok szerint összességében 5,5%-kal emelkedett.

A légi közlekedésben csupán a decemberi viharok okoztak némi visszaesést. A világ átlagától kissé elmaradt Észak-Amerika és Európa teljesítménye, bár 2010 második felében ezekben a régiókban is gyorsult a növekedés.

Három kivétellel a TourMIS adatbázisban szereplő 25 ország mindegyike a nemzetközi vendégek számának növekedésről számolt be, a legutóbbi vizsgált hónapokban pedig mindenhol növekedést tapasztaltak.

A legfontosabb küldőpiacok közül Japán és Oroszország már az év elején, az Amerikai Egyesült Államok és az Egyesült Királyság pedig az év második felében ismét javulást mutattak. Az Európán belüli forgalom szintén jó alapot teremtett a növekedéshez. Ugyanakkor a régión belüli és a távoli piacokról érkező forgalom növekedése is némileg lelassult az év végén. Magyarország legfontosabb küldőpiacát, Németországot továbbra is az jellemzi, hogy az utazók érdeklődése a hazájuktól kissé távolabbi desztinációk felé fordult: többet és hosszabb ideig utaznak távolabbra, miközben a szomszédos országokba (Ausztria, Hollandia és Lengyelország) történő utazások gyakorisága és hossza csökkent.

Mi várható 2011-ben?

A gazdasági helyzetet megbízható növekedési ütem jellemzi, az európai hitelproblémák és a visszafogott fogyasztás azonban némi árnyékot vetnek a jövőre. Ezeket a kockázatokat figyelembe véve a Tourism Economics az Európába érkező turisták számának 3%-os növekedését valószínűsíti 2011-ben, 2012-re pedig 4%-os növekedést jelez előre. A visszafogott növekedés hátterében áll az is, hogy a bázisidőszakot már a válságból való kilábalás, és így jobb mutatók jellemezték. Kelet-Európában ennél magasabb, 5,6, illetve 5,0%-os növekedést várnak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.