Míg a Forma–1 népszerűsége hanyatlik, a MotoGP-é évről évre nő – s ezt a számok is bizonyítják. Immár kétszáz ország tévétársaságai közvetítik a motorosfutamokat, a helyszíneken – 14 ország Katartól az Egyesült Államokig – pedig százezernél többen szoronganak a lelátón, hogy testközelből figyeljék a versengést. A három kategóriában megrendezett világbajnokság, amelyen korábban Talmácsi Gábor is kiválóan szerepelt, nem szenved a gazdasági válság miatt. Carmello Ezpeleta, a versenyjogokkal rendelkező Dorna cég elnöke lapunknak elmondta, hogy tavaly ősszel tartottak a pénzügyi források elapadásától, ez mégsem következett be, így zökkenők nélkül futott végig a versenysorozat a világon. Az utolsó futamot november elején Valenciában rendezték – ezen már mindenki a jövő évadról beszélt. Az 54 éve tartó versengésben új fejezet kezdődik, hiszen a 250-as géposztályt a Moto 2 váltja fel, s nagy várakozások kísérik a magyarországi pálya bemutatkozását is.
Facundo Garcia, az Aspar csapat technikai vezetője igencsak bizakodó. Úgy véli, hogy már az első sávolyi futamon százezer felett lesz a nézők száma. Jövendölését nemcsak a magyar szurkolók lelkesedésére, hanem arra is alapozza, hogy Sávoly közel van Szlovéniához, Ausztriához és Olaszországhoz is, e három országból pedig több tízezer fanatikus motorosrajongó érkezhet az őszi futamra. A sávolyi pálya Kovács Bence elmondása szerint már félig kész, egyedisége pedig többek között az lesz, hogy a nézőtér minden részéből az egész pálya figyelemmel kísérhető. Így nemcsak a nézőtér egy szakasza előtt „eltépő” motorokat, de az egész mezőnyt látható lesz. A pálya, amelynek földmunkái már befejeződtek, 15 milliárdos beruházással készül el – de ez csak a beruházás első lépcsője lesz. A korszerű betonkaréj mellé ugyanis hatalmas parkolót, szállodákat és kiszolgálólétesítményeket is terveznek megépíteni. Mivel a szervezők a Dornával tízéves szerződést kötöttek, Magyarországra 2020-ig biztosan ellátogat a „vándor-motoroscirkusz”. Ennek hatásait felmérni ma még szinte lehetetlen. Annyi azonban biztos, hogy a közelben levő hotelekben 2010 szeptemberében nem lesz üres szoba. Az ország számára a milliárdos forgalmi adó bevétel mellett a különféle járulékokból származó forintok jelentik a hasznot.
A spanyol szervezők egész évre ígérik a hasznosítást. A MotoGP mellett egy sor versenyt hoznak ugyanis Sávolyra, hiszen elsősorban az ő érdekük a folyamatos hasznosítás.
Egy négy- és ötcsillagos hotel, valamint egy 18 lyukú golfpálya is épül majd Sávolyon. Elsőként a versenypályát és kiegészítő létesítményeit építik meg – várhatóan már a jövő év májusára, hogy aztán a nyári hónapokban néhány „bemelegítő” motorversennyel teszteljék az új pályát. A beruházáshoz 15,3 milliárd forintos hitelt ad a Magyar Fejlesztési Bank, amelyhez 80 százalékos állami garancia is társul. A Balatonring tulajdonosai – a Grupo Milton és a Sedesa csoport – azonban hangsúlyozták, hogy a teljes hitelkeretet nagy valószínűséggel nem fogják igénybe venni. A balatoni fejlesztésekért felelős Suchmann Tamás képviselő egy októberi nyilatkozatában azt is elmondta, hogy mivel a földmunkákat és a szükséges infrastrukturális beruházásokat a spanyol befektetők már elvégezték, a teljes beruházás 30 százalékát már önerőből megvalósították.
Nyitott kérdések A magyar motorsport eddig egyetlen világbajnoka, Talmácsi Gábor a 2007–2008-as idényben a 125-ös géposztályban bizonyult a legjobbnak. Az idén novemberben zárult versenyévadban jól kezdett a 250-es géposztályban, majd egy váratlan fordulat megakasztotta a sikersorozatot. Kiderült, hogy a Balatonring versenyzője – pontosabban olasz menedzsere – pénzért nyilatkozik a sajtónak. Egyes hírek szerint interjúnként 1000 euró volt a „tarifa”. Ez a módszer idegen a MotoGP világától, hiszen az összes joggal a versenyt rendező Dorna rendelkezik. A botrány kipattanása szakításhoz vezetett: Talma felbontotta szerződését a Balatonring csapatával, és más támogató után nézett. Az idény második felét így a „királykategóriában”, vagyis az 500-as géposztályban versenyezte végig. Itt azonban nem kísérte szerencse próbálkozásait, hiszen rendre az utolsó helyen végzett. Pontot is csak azért tudott szerezni, mert néhány futamon páran kiestek a versenyből. A félbemaradt 250-es versenyévadban is több pontot szerzett, mint az 500-as kategóriában, ahol pedig több versenyen indult. Hogy mit hoz a jövő, nem tudni. Annyi biztosnak látszik, hogy Talma kitart olasz menedzsere mellett. De melyik géposztályban indul, milyen motorra száll? Megmarad-e a Mol mint főtámogató? Mindez nyitott kérdés. |