Mifelénk az online értékesítés 5-6 éve kezdett elterjedni, elsősorban külföldi szereplők révén - mondta el Horváth Ákos, az Amadeus Magyarország Kft. ügyvezetője. Hozzátette némiképp megnyugtatólag a szakma számára, hogy a nagyok, mint például az Expedia még nem jelentek meg. A nagyok közt, legalábbis az első huszat nézve, egyelőre nem szerepelnek magyar online értékesítők. De mi is ott lehetünk más piacokon, még ha a nyugatiak hamarabb is reagáltak; esély a globalizációban.
Tér, idő
Ugyanakkor az „online helyzet fokozódik” - Horváth szerint. Világszerte az összes utazással kapcsolatos internetes foglalások száma 4, Európában 9, míg Kelet-Európában 40 százalékkal emelkedik az elkövetkező évek során - derült ki a szakember szavaiból. A növekedésben szerepet játszanak a ma még meglévő generációs különbségek is; míg a 15-25 év köztiek - az úgynevezett digital natives, azaz digitális benszülettek - 60%-a vásárol a neten, addig 65 éven felüliek hasonlóan nagy arányban fordulnak az utazási irodához. A „benszülöttek” azonban felnőnek és az őket követő generációk már abba a világba nőnek bele - derült ki. Ráadásul az online vásárlások bírnak egy olyan jó tulajdonsággal, hogy az árnál többet nyom a latba a találat személyre szabottsága, a portál felhasználóbarátsága.
Horváth szerint azonban az online felfutásából elsősorban a nagy irodák tudják kivenni részüket, mivel hiába gondolnák, az online értékesítés technikai hátterének megteremtése, és a körforgásba hozáshoz szükséges marketingmunka akár 30-40 millió forintba is kerülhet. Utóbbi az, amire a magyar cégek kisebb hajlandósággal költenek. A kicsik esélye a talponmaradásra, ha betagozódnak a nagyok alá - javasolta Horváth. Mindenesetre az online és a globalizáció inkább esély mint veszély, ha az utazási vállalkozó kellően proaktív. Talpon maradni online lehet. Aki most nem lép, nem biztos, hogy 10 év múlva is itt lesz. Nyitott a tér, de az idő szorít - figyelmeztetett záró mondatában az Amadeus ügyvezetője, aki elmondta még azt is, hogy csak repjeggyel kereskedni nem éri meg. A repülőjegy értékesítés csak belépő, szállást, autóbérlést, egyéb utazási szolgáltatásokat sem árt kínálni.
Az irodák létjogosultsága
A Tensi Kft. részéről Déri Tamás szerint nem mumus a globalizálódás, csupán most egy nehezebb időszakon megyünk keresztül. De, ha globálisan gondolkozva helyi szinten cselekszünk - think global, act local - magunknak teszünk jót, mivel ismerve a hazai piacot, könnyebben értékesítünk, mint a külföldi - tette hozzá. Az irodák Déri szerint maradnak, de egyre fontosabb feladatuk lesz a tanácsadás, az utas meggyőzése. Különösen külföldről jöhet jól az irodai kapcsolat a magyarok nem egyszer hiányos nyelvismerete miatt. Az ár és a termék típusa szintén döntő szerepet játszhat az utazási irodához fordulásban - mondta Takács Péter, a Malév Air Tours ügyvezetője, a TMSZ utazási iroda tagozatának elnöke arra reagálva, hogy online bizonyosan nem a 6-700 ezer forintos utakat fogják lefoglalni. Az online foglalások kétharmadához szükséges valamilyen utazási irodai ténykedés. Egyébként is visszatérőben a személyes kapcsolat, az utazási irodának van létjogosultsága - hangzott el a fórumot követő vita során.
A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) számára veszély az ami több megjelent szerint esély, mivel ahogy Békési Tamás, az MKEH, osztályvezetője fogalmazott: „Fényévekre vagyunk elmaradva a piaci változásoktól a szabályozás terén.” Az unió határon átnyúló szolgáltatásokról szóló irányelve miatt a hivatal számára kihívásokkal telivé vált a piac ellenőrzése. Egyszerűsíti a hivatal dolgát, ha a szolgáltató nem csupán létrehoz egy magyar honlapot, hanem megkéri a szabad szolgáltatás nyújtásával rendelkező vállalkozó engedélyt, mely eseti üzleti tevékenység végzésére, legfeljebb öt évre szól.