Továbbra is szükség lesz utazási irodákra

Online térhódítás ide vagy oda - derült ki a Turisztikai Menedzserek Szövetsége (TMSZ) utazási iroda tagozatának december elseji eszmecseréjén. „Globalizálódó turizmus – veszély vagy esély?” címet kapta a fórum jelezve, hogy az utazások világhálón történő értékesítése határokat - különösen az EU-n belül, direktívákkal megtámogatva - nem ismer.

Mifelénk az online értékesítés 5-6 éve kezdett elterjedni, elsősorban külföldi szereplők révén - mondta el Horváth Ákos, az Amadeus Magyarország Kft. ügyvezetője. Hozzátette némiképp megnyugtatólag a szakma számára, hogy a nagyok, mint például az Expedia még nem jelentek meg. A nagyok közt, legalábbis az első huszat nézve, egyelőre nem szerepelnek magyar online értékesítők. De mi is ott lehetünk más piacokon, még ha a nyugatiak hamarabb is reagáltak; esély a globalizációban.

Tér, idő

Ugyanakkor az „online helyzet fokozódik” - Horváth szerint. Világszerte az összes utazással kapcsolatos internetes foglalások száma 4, Európában 9, míg Kelet-Európában 40 százalékkal emelkedik az elkövetkező évek során - derült ki a szakember szavaiból. A növekedésben szerepet játszanak a ma még meglévő generációs különbségek is; míg a 15-25 év köztiek - az úgynevezett digital natives, azaz digitális benszülettek - 60%-a vásárol a neten, addig 65 éven felüliek hasonlóan nagy arányban fordulnak az utazási irodához. A „benszülöttek” azonban felnőnek és az őket követő generációk már abba a világba nőnek bele - derült ki. Ráadásul az online vásárlások bírnak egy olyan jó tulajdonsággal, hogy az árnál többet nyom a latba a találat személyre szabottsága, a portál felhasználóbarátsága.

Horváth szerint azonban az online felfutásából elsősorban a nagy irodák tudják kivenni részüket, mivel hiába gondolnák, az online értékesítés technikai hátterének megteremtése, és a körforgásba hozáshoz szükséges marketingmunka akár 30-40 millió forintba is kerülhet. Utóbbi az, amire a magyar cégek kisebb hajlandósággal költenek. A kicsik esélye a talponmaradásra, ha betagozódnak a nagyok alá - javasolta Horváth. Mindenesetre az online és a globalizáció inkább esély mint veszély, ha az utazási vállalkozó kellően proaktív. Talpon maradni online lehet. Aki most nem lép, nem biztos, hogy 10 év múlva is itt lesz. Nyitott a tér, de az idő szorít - figyelmeztetett záró mondatában az Amadeus ügyvezetője, aki elmondta még azt is, hogy csak repjeggyel kereskedni nem éri meg. A repülőjegy értékesítés csak belépő, szállást, autóbérlést, egyéb utazási szolgáltatásokat sem árt kínálni.  

Az irodák létjogosultsága

A Tensi Kft. részéről Déri Tamás szerint nem mumus a globalizálódás, csupán most egy nehezebb időszakon megyünk keresztül. De, ha globálisan gondolkozva helyi szinten cselekszünk - think global, act local - magunknak teszünk jót, mivel ismerve a hazai piacot, könnyebben értékesítünk, mint a külföldi - tette hozzá. Az irodák Déri szerint maradnak, de egyre fontosabb feladatuk lesz a tanácsadás, az utas meggyőzése. Különösen külföldről jöhet jól az irodai kapcsolat a magyarok nem egyszer hiányos nyelvismerete miatt. Az ár és a termék típusa szintén döntő szerepet játszhat az utazási irodához fordulásban - mondta Takács Péter, a Malév Air Tours ügyvezetője, a TMSZ utazási iroda tagozatának elnöke arra reagálva, hogy online bizonyosan nem a 6-700 ezer forintos utakat fogják lefoglalni.  Az online foglalások kétharmadához szükséges valamilyen utazási irodai ténykedés. Egyébként is visszatérőben a személyes kapcsolat, az utazási irodának van létjogosultsága - hangzott el a fórumot követő vita során.

 

A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) számára veszély az ami több megjelent szerint esély, mivel ahogy Békési Tamás, az MKEH, osztályvezetője fogalmazott: „Fényévekre vagyunk elmaradva a piaci változásoktól a szabályozás terén.” Az unió határon átnyúló szolgáltatásokról szóló irányelve miatt a hivatal számára kihívásokkal telivé vált a piac ellenőrzése. Egyszerűsíti a hivatal dolgát, ha a szolgáltató nem csupán létrehoz egy magyar honlapot, hanem megkéri a szabad szolgáltatás nyújtásával rendelkező vállalkozó engedélyt, mely eseti üzleti tevékenység végzésére, legfeljebb öt évre szól.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.