Túl a regisztráción

A turisztikai desztinációmenedzsment (TDM) az elmúlt években az egyik leggyakrabban emlegetett kifejezéssé vált a hazai turisztikai szakmai körökben. Az emlegetés sűrűségéből nem gondolnánk, hogy már csaknem egy évtizede ismert hazánkban e fogalom, amely a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában vált igazán ismertté a nyilvánosság előtt.

A TDM kifejezés magyarítására nem került sor, talán ez is okozta a viszonylagos távolságtartást az új gondolkodásmóddal szemben. A szervezeti rendszerben mindenesetre már 2003-tól megjelentek az első TDM-kezdeményezések, elsősorban a balatoni és az északmagyarországi régióban. Ezen régiókban a TDM-et már nemcsak elméletileg, hanem többéves működés során szerzett tapasztalat alapján is is megismerték.

A TDM-szervezetek felállításának európai uniós forrásokkal történő ösztönzésére a 2008 végén kiírásra kerülő pályázatok keretében lesz lehetőség. A témakört ugyan megelőzte a turisztikai attrakció és fogadóképesség fejlesztése, de a hosszú várakozást követően 2008 augusztusában megjelent TDM regisztrációs felhívás - amely lehetővé teszi a TDM-aspiráns szervezetek részére az indulást a ROP-pályázaton – még így is sok kihívást rejtett magában, kiíró és pályázó számára egyaránt. Vitathatatlan előnye a regisztrációs fordulónak, hogy a korábban tervezett kétfordulós ROP TDMpályázathoz képest az első ütem így sokkal gyorsabban lebonyolítható volt, ami többek között az igen feszesre tervezett beadási határidőnek is köszönhető. A kiírásban közreműködő állami szervezetek így eddig szokatlan meglepetéssel „kedveskedtek” a TDMpályázóknak, mondván, hogy a regisztrációs adatlapon szabadon kifejthetik az egyébként is valószínűleg már meglévő szakmai és szervezetfejlesztési elképzeléseiket – ehhez csak egy adatlap és néhány – egyébként hasznos – szakállam- titkársági háttéranyag állt rendelkezésre. Ezt a korlátozott információt a régiós szinten szervezett, a regisztrációs folyamatot támogató konzultációs lehetőség nagymértékben kiegészítette – amire a pályázói érdeklődést tekintve szükség is volt.

A TDM-szervezetek vagy – kezdeményezések pedig próbáltak felnőni a feladathoz, amit kétségkívül nehezített, hogy a később kiírásra kerülő ROP-pályázat feltételrendszerét nem ismerték – amiből újfent az derül ki, hogy magyar ember arra pályázik, amire lehet, nem arra, ami a hosszabb távú szakmai elképzelésébe beleillik…

Mindenesetre érdekes kettősség alakult ki a regisztrációs folyamat során: sokan kifogásolták, hogy már megint felülről akarják megmondani, hogy mit hogyan kell tenni a TDM-mel kapcsolatban, egyúttal számtalan kérdés fogalmazódott meg, hogy akkor most ezt hogyan is kell csinálni… A rendelkezésre álló néhány hét így próbára tette a témakörrel foglalkozókat, a kérdések esetén megkereshető fejlesztési ügynökségek munkatársait, az előadásokkal, konzultációkkal turnézó turisztikai vezetőket és szakértőket egyaránt. Konkrét példaként megemlíthető a regisztrációs adatlaphoz tartozó, pályázói igényként felmerülő útmutató hiánya: végre egyszer lehetőség volt a szabad tervezésre, ekkor viszont a kereteket, útmutatást hiányolták. Ugyanakkor nem vitatható, hogy néhány formai követelményt (például beküldés módja) pontosabban meg kellett volna határozni.

Összességében azonban a pályázatok esetében legkritikusabbnak tűnő időfaktor – igaz, többéves várakozást követően – a regisztráció során a jelzett keretek között maradt, ez remélhetőleg a ROPpályázat során is megvalósul. A régiós konzultációk során a pályázók részéről gyakran elhangzott kérdések többek között a turisztikai információs irodák integrálására, a régióhatárokat átlépő csoportosulások létrehozásának lehetőségére, azok feltételrendszerére, finanszírozási kérdésekre és az egyes szinteken ellátandó feladatok körére vonatkoztak. Természetesen sokakat érdekeltek a technikai „részletek” is: a pályázati határidők, eljárásrend, keretösszegek és támogatási intenzitás.

Ezek a tapasztalatok egyúttal kijelölik az utat a pályázatkezelő szervezetek részére, hogy a ROP pályázati kiírással párhuzamosan mikor szükséges a pályázók segítése, milyen szakmai tartalmakhoz érdemes – nem kötelező jelleggel alkalmazandó – a legjobb gyakorlatokat, részleteket bemutatni.

A továbbiakban a TDM-ek remélhetőleg ugyancsak felismerik a vidékfejlesztési forrásokkal, célokkal való természetes csatlakozást (pl. Leader), illetve egyes térségekben a határ menti együttműködést elősegítő források határon átnyúló TDM-ek munkáját is támogatják majd.

A TDM szervezeti rendszer alapjainak helyi – és az észak-magyarországi régióban egyúttal térségi - szinten történő sikeres létrehozásának, pályázati támogatásának másik és valószínűleg fontosabb kérdése ugyanakkor, hogy a potenciális TDM-szervezetek tudnak- e élni azzal a lehetőséggel, hogy akár akkora összegű forrásokhoz juthatnak szakmai elképzeléseik megvalósításához, amely eddig csak a turizmus regionális intézményi szintjén volt elérhető.

Régió Regisztrációs pályázatok száma Rendelkezésre álló keret (millió Ft) Minimum vendégéjszakaszám a desztinációban (ezer fő) Minimum IFA-bevétel a desztinációban (millió Ft)
É-Mo. 30, ebből 1014,2 25 2
  7 térségi      
K-Mo. 9 229 15 3
É-Alf. 17 600 20
D-Alf. 16 248 17 5
K-Dun. 15 1123 30 5
NY-Dun. 12 180 40 5
D-Dun. 13 400 15 3
Balaton 19 418 80 5

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.