Mekkora összegből gazdálkodik az idén a társaság?
Az állami támogatás mértéke 5,2 milliárd forint lesz, akárcsak tavaly. A teljes keret 6,5 milliárd lehet az áthúzódó tételekkel és saját bevételekkel. Gyakorlatilag ugyanannyi, vagy picit kevesebb, mint tavaly. 300 forintos euró-árfolyammal kalkuláltuk az üzleti tervünket, az árfolyam-bizonytalanság miatt ugyanakkor óvatosan tervezünk. A European Tourism Commission (ETC) igazgatóságának tagjaként hallom az európai turisztikai hivatalokat képviselő kollégáktól, hogy a mi költségvetésünk kifejezetten jónak tekinthető válság idején.
Hogyan értékeli a tavalyi évet a magyar turizmus szempontjából?
A magyar turizmus helyt áll egy nehéz világgazdasági helyzetben. Stratégiánk bevált, megjelentünk, illetve ráerősítettünk egyes, viszonylag újnak tekinthető piacokon: Brazíliában, Kínában, Oroszországban. Kína esetében például november végéig 44%-os növekedésben vagyunk a szállodai vendégéjszakák tekintetében, először lépte át a kínai vendégforgalom a 100 ezer vendégéjszakát a hazai kereskedelmi szálláshelyeken. A környékbeli országokra is nagyobb hangsúlyt fektettünk, meg is lett az eredménye, a legtöbb relációban kétszámjegyű növekedés volt. Megfordult a trend a német piac esetében: ott az évek óta tartó csökkentést sikerült megfordítani, és némi , kb. 3%-os vendégszám-növekedést tudtunk elérni a szállodákban. Mérföldkő volt a légi marketingalap aktivizálása is: ennek eredményeként nyitott új járatot a jet2com Edinburgh-be, illetve Leeds-be. A napokban jelentettük be, hogy a Ryanair visszatér Magyarországra – ezzel 150 ezer vendégéjszakát hozhat. (Bővebben lásd kapcsolódó cikkünket a 21. oldalon – a szerk.) Igyekeztünk együttműködni a Qatar Airways-zel is, hiszen járatuk révén mind az ausztrál, mind a kínai piac közelebb került. Büszke vagyok továbbá a MICE terület átalakítására, megerősítésére is a szervezeten belül, bízom benne, hogy a nemzetközi konferenciák terén is komoly előrelépést tudunk tenni.
A külképviselői hálózat átalakításáról is lehetett hallani…
- Igyekszünk kialakítani egy, a 21. század igényeinek megfelelő rendszert: ezért létrehoztuk a Nemzetközi Piacfejlesztési Irodát a központban, innen érünk el olyan piacokat, mint a délszláv és arab országok, továbbá India, ahol nem rendelkezünk külképviselettel. 2012 januárjától a skandináv piacon is megfogjuk a működési költségeket, így ez a képviselet is Budapestről működik tovább. Székely György ugyanazt csinálja, csak itthonról, persze az üzleti találkozókra kimegy továbbra is. Ezzel a lépéssel több százmillió forintos megtakarítást tudunk elérni, de minden piacon újratárgyaljuk az összes szerződésünket. Svájcban egy pr-cég képviselt minket, most újat keresünk helyette. Japánban nem zárt be a képviselet, továbbra is helyi alkalmazott végzi a munkát, béreljük az irodát, mivel ott ez elvárás. Az Egyesült Államokban az ügyvivő Kardos Endre feladata megtalálni az optimális megoldást. Ott nem tudunk B2C információs szolgáltatást nyújtani, ezért vagy egy helyi személy vagy egy cég lesz a képviselőnk. Ez az idén az első félévben eldől. Az arab piacon óriási lehetőségeink vannak, bár a csehekhez képest 10 éves lemaradásban vagyunk. Idén újra megyünk Dubaiba, az Arabian Travel Marketre, ahol tavaly óriási volt az érdeklődés hazánk iránt. Ezért is szerveztünk ott ősszel egy workshopot, amelyen több mint 100 szakmai érdeklődő vett részt. 8 forgatócsoportot fogadtunk az arab küldőpiacról, mert Magyarország még teljesen ismeretlen számukra. Idén duplaméretű, 150 m2-es standdal megyünk Dubaiba, és lesz road-show is. Hogy a szakma jobban tudja követni a külpiaci eseményeket, ez évtől a külképviselők negyedévente trendriportot készítenek.
A belföldi turizmusban azért nem ennyire rózsás a helyzet…
Ez egy összetett kérdés, és valóban van bőven tennivalónk ezen a téren. Nem fogadom el, hogy tavaly a háztartások megtakarításainak visszaesése miatt utaztak kevesebbet belföldön a magyarok, hiszen Horvátországba 12%-kal többen mentek tőlünk. Bármilyen egyszerűnek is tűnik a válasz, szerintem a visszaesést a júliusi rossz idő is okozta! Csak ezért mentek külföldre. Ami a lakosság szabadon rendelkezésre álló jövedelmi viszonyait illeti, egyáltalán nem látom drámainak a helyzetet, hiszen közel másfélszer annyit költenek külföldön többnapos utazásra a magyarok, mint belföldön. Sikerült elindítanunk egy mozgalmat a belföldi utazás népszerűsítése érdekében, de ennek eredménye még messze van az elvárttól. Az idén azonban elindult a SZÉP-kártya-kampány, amelyhez mi szakmai tanácsokat adtunk, és vállaltuk, hogy minden belföldi kampányunkban szerepeltetni fogjuk a rekreációs kártyát. Tervezünk a Nemzeti Üdülési Szolgálattal közösen is egy kampányt, az eddig még fel nem használt üdülési csekkek beváltásának ösztönzésére. 11 milliárd forint értékű csekk van még kint a piacon, ennek a beváltatása stratégiai cél.
Mihez kezdenek az AgrárMarketing Centrummal?
- Részletekkel még nem tudok szolgálni, mivel az átalakítás jelenleg jogi fázisban tart, márciusig kell megvalósulnia fizikailag is. Az AMC forrásai körülbelül egymilliárd forintos pluszkeretet jelentenek a Magyar Turizmus Zrt.-nek.