Az összeállításból kiderül, hogy az osztrákok utazási kedve 2013-ban töretlen, a lakosság 74 százaléka tervezi, hogy idén külföldön tölti szabadságát. A válaszadók 64 százaléka már konkrét úti célt is választott magának, 5 százalékuk pedig Magyarországot jelölte meg, mint „biztos idei úti cél.” Ez mintegy 300 ezer főt jelent, ami az MT Zrt. ausztriai képviseletének értékelése szerint az osztrák beutazó forgalom elmúlt években elért rekorderedményeinek megismétlődését, sőt akár túlszárnyalását is jelentheti.
A felmérésben részt vettek 76 százaléka a tavalyival megegyező számú, illetve annál több utazást szervez idén is. Népszerűek az egyéni szervezésű utak, szervezett csomagtúrát a lakosság 21%-a tervez foglalni. Az életkor előrehaladtával ugyanakkor egyre kedveltebb a szervezett utakon való részvétel. Az 50 év felettiek körében minden negyedik válaszadó ezt az utazási formát választaná.
Az osztrákok 77 százaléka legalább annyit tervez nyaralása során elkölteni, mint az elmúlt évben, ami a Statistik Austria szerint tavaly fejenként és utazásonként közel 900 euró volt. Az utazási motivációk közül a strandolást és fürdőzést a városlátogatás követi a népszerűségi sorrendben.
Legtöbb esetben az internet, az útikalauzok, valamint az ismerősök, barátok ajánlása alapján történik az üdülési célpont kiválasztása. Érdekesség, hogy a közösségi média szerepe egyelőre csekély mértékű az utazási döntések meghozatalában.
Az Osztrák Utazási Irodák Szövetségének (ÖRV) felmérése alapján a tagság közel harmada forgalmának növekedésére számít a következő 12 hónapban, míg alig 19%-uk valószínűsíti forgalmuk visszaesését. Trendszerűség látszik abban, hogy az ÖRV felmérése szerint folyamatosan nő az „egyéni utakat” (Individualreisen) foglalók aránya. A magyarországi beutazó forgalom szempontjából biztató, hogy az 50+ generáció köréből további forgalomnövekedést vár a választ adó utazási irodák 72%-a.
Az osztrákok racionális fogyasztónak számítanak: jó érvekkel az utazási döntésük befolyásolható. Amelyik desztinációban az „Urlaubseuro” különösen sokat ért, ott az elmúlt években megnőtt az osztrák vendégéjszakák száma, függetlenül attól, hogy közeli vagy távoli célpontról van szó. A fentiek alapján a hazai osztrák beutaztatás szempontjából tekintve biztató, hogy mind a Statistik Austria (SA), mind az Erste Bank (EB) számításai szerint Magyarország vezeti az ár-érték arány szempontjából ideális külföldi desztinációk listáját. A legutóbbi – az elmúlt év októberében publikált – kosárszámítások szerint 100 Ausztriában megkeresett euró az SA szerint 175 eurót, míg az EB szerint 150 eurót ér, ha Magyarországon költik el.
Az Ausztriából érkező beutazás további ösztönzése érdekében az MT Zrt. számos eszközt bevet az osztrák piacon. A klasszikus értékesítés-ösztönző és marketingeszközök mellett az MT Zrt. ausztriai képviselete egyre nagyobb hangsúlyt helyez a kapcsolati marketing nem szokványos eszköztárára is, amelyre példa az ausztriai magyarok által folytatott turizmus-mozgalom is. Az MT Zrt. Rot-Weiß-Rot in Ungarn szlogen alatt kezdeményezett mozgalmára az osztrák média- és marketingszakemberek szakmai lapja, a Medianet is felfigyelt, amely kiemeli, hogy a magyar nemzeti marketingszervezet „nem konvencionális eszközökkel is dinamizálja az ausztriai beutazóforgalmát.” Az osztrákok utazási szokásairól részletes tanulmányok és elemzések itt, ahonnan az aktuális trendriport is elérhető: http://www.ungarn-tourismus.at/magyar-sarok/dokumentumok (piackutatás).