Fiatal koromban, a régi rendszerben még sok olyan munkahely és munkakör létezett, ami kevésbé fontos a gazdaságnak, mondhatnám úgy is, hogy sokszor csak be kellett járni…
Ez a rendszerváltás után, a piacgazdaság és a verseny hatására igen gyorsan megváltozott. Kinyílt számunkra a világ, a vállalatok pedig egyre gazdaságosabbá próbálták tenni a működésüket. Eltűntek azok a munkahelyek, ahol 3 ember végezte el 1 ember munkáját, ahol túltermelés volt, illetve ahol 8 óra alatt csak 4 óra tényleges érdemi munka történt. (Természetesen ez sem mindenhol volt jellemző).
Az utóbbi években odáig jutottunk, hogy 1 ember szinte másfél ember munkáját végzi, és kizárólag azokra a dolgozókra, szakmákra, tevékenységekre van igény, melyek gazdaságosak és profitot termelnek. Ennek tudatában kérdem én, hogy lehetne felesleges egy munkakör manapság? Melyik munkáltató fizetne csak azért, hogy eggyel több dolgozója legyen? Egy közgazdász azonnal válaszolna: a piac dönti el mindig, melyik szakemberből mikor és mennyire van szükség. Szerintem azokra az emberekre, akik jelenleg dolgoznak, szükség van, semmiképp sem feleslegesek.
Úgy gondolom, hogy nem létezik olyan munkahely, foglalkozás manapság, ami nélkülözhetetlen. De miért nélkülöznénk, ha az ott dolgozó szakemberek - gondolok itt az utazási irodásokra - munkájukkal megkönnyíthetik az életünk?
Sokan vélik úgy, hogy azzal, hogy vásárlásaink egy része a személytelenebb, online térbe tért át, egyes munkák feleslegessé váltak. Ha egy terméket webáruházban rendelünk meg, akkor nem kell eladóval találkoznunk, tehát feleslegessé válik az eladói munkakör. Abba viszont sokszor nem gondolunk bele, hogy a megrendelésünket, valakinek kezelnie kell, át kell adnia raktárosnak, akinek össze kell készíteni a terméket, amit majd ő is továbbad a futárszolgálatnak, amely végül házhoz hozza.
Ha a szakmánál akarok maradni, akkor az utazásokat meg kell szerveznie a szervezőknek, weboldalon közzé kell tennie a webmesternek, a marketingesnek hírverést kell csinálnia, majd a beérkező foglalásokat, kérdéseket szintén valakinek fogadnia kell… és még sorolhatnám az embereket, akik mind a háttérben dolgoznak, anélkül, hogy az online rendeléskor találkoznánk velük személyesen.
A legtöbb utas jellemzően bizalmatlan, ezért elengedhetetlen, hogy fizikailag is létezzen az utazási iroda, legyen címe, amit le lehet ellenőrizni, legyen telefonszáma, amit fel lehet hívni, ha szükséges. Márpedig - valljuk be őszintén - szeretünk a leglehetetlenebb szituációkban és időpontokban is kérdéssel, kéréssel és panasszal fordulni valakihez, aki éppen abban a pillanatban nem nélkülözhetetlen számunkra!
Mire is akarok kilyukadni? Mindenki munkája fontos, ha pedig a piaci igények úgy kívánják, át kell alakítani a munkaköröket és feladatokat. Ha ez sikerül, akkor biztos vagyok benne, hogy éppen az ilyen írások, kutatások válnak majd feleslegessé, amelyek azzal foglalkoznak, hogy mely szakmák feleslegesek a mai világban!