Nyáry Gusztáv úr közleményével szemben én változatlanul sok reményt és nagy potenciált látok a turizmus egyik pillérének számító szállodaiparban, annak ellenére, hogy az elmúlt néhány évben a világméretű és hazai keresletcsökkenés, elmaradt vagy hibás makro illetve vállalati szintű döntések, gyakran megalapozatlan fejlesztések következtében a szállodáink teljesítménye elmaradt régiós versenytársaitól és legújabban vállalati szinten is felelős és súlyos takarékossági intézkedéseket kell hozni a csődök, bezárások elkerülése érdekében.
Bár manapság nem divat sikerekről beszélni, de hagy említsek néhányat: az elmúlt évtizedekben jelentős attrakcióbővülés történt az országban, sok új, korszerű szálloda épült, a megépült autópálya hálózat jelentősen segíti a turizmust, a szállodákban immár 50% részarányt elért belföldi turizmus történelmi méretekben fejlődött (van mit féltenünk!), aktív szereplői vagyunk az diverzifikált, mégis egységesülő európai turisztikai kínálatnak, sok szálloda és néhány étterem is nemzetközi elismerést nyert, már 200 szálloda minősítteti magát európai mércével s további 100 vállalta a megmérettetést, a generáció váltás eredményeképpen a szállodák jelentős részében nyelveket tudó, jól képzett, korszerűen gondolkodó fiatalok dolgoznak.
Fetisiszta gondolkodással nem tagadhatjuk el eddigi sikereinket, hagyományainkat, az országnak szüksége van a szállodaipar gazdaságélénkítő, munkahelyteremtő tevékenységére, jobb stratégiával, hatékonyabb végrehajtással az ágazat GDP-hez való hozzájárulása tovább nőhet. Változatlanul a turizmus-vendéglátás egyike azon kevés ágazatoknak, melyek országunkban kiemelkedő potenciállal rendelkeznek és ezek kihasználására sokkal jobb stratégia, összefogás és erőteljesebb kormányzati elismerés és támogatás szükséges. Ezzel együtt a nemzetközi pénzügyi és gazdasági válságra hozott intézkedések az ágazatra gyakorolt következményeiről, hatásairól beszélnünk kell, sőt, a vállalkozásoknak lépéseket kell tenniük.
Marketing módszerekben - lévén ez egy nemzetközi szakma - nem zárkózhatunk el a külvilágtól, drámai változások zajlottak le az értékesítési módszerekben, az internet, az online értékesítés sok szállodánkban dominánssá vált, szállodás kollégák elsajátították az új módszereket és folyamatosan képezik magukat ill. ez irányú ismereteik bővítését segíti a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szemináriumok szervezésével, a legjobb hazai és külföldi módszerek bemutatásával. A realizált árak sajnálatos csökkenése – különösen az egyébként volumennövekedést hozható online értékesítés (OTA-k tevékenysége) következtében - nemcsak hazai jelenség. Látom a honlapján, hogy nemcsak a szállodák, hanem Ön is olcsó, vagy akár ingyenes szolgáltatások, tanácsok nyújtásával kívánja piaci részesedését növelni.
Manapság a remélt minőség és élmény – melyet nemcsak az adott szálloda, hanem a desztináció is nyújt – mellett a diszkrecionális jövedelmek csökkenése következtében a vendégek döntéseiben az áraknak jelentős szerepe van, ezt eltagadni, vagy a desztináció előnyei között eltitkolni hiba lenne.
Bizony a szállodaipar jövedelmező – és versenyképessége nemcsak a szállodák munkájától, hanem sok külső tényezőtől függ, így az ÁFA, az IFA, az üdülési csekk és a SZÉP kártya szerepe, az európai, a V4, a nemzeti és regionális marketing volumene és minősége, az országimázs, stb mind-mind jelentősen hatnak.
Nem tarom hibának az eladás primátusát – ezért hozták létre a tulajdonosok a szállodákat – de Önnel együtt kívánatosnak tartom a szolgáltatási minőségben gondolkodást, kreativitást, az együttműködést vállalkozói szinten is.
Dr. Niklai Ákos