Az idegenforgalom folyamatosan új ágakkal bővül, pár évvel ezelőtt ezek közé tartozott a wellnessturizmus is. Mára a világ legtöbb helyén, csakúgy, mint hazánkban, az idegenforgalom egyik legfőbb mozgatórugójává vált. A befektetők, a tervezők, az üzemeltetők mind-mind elsődleges szempontként tekintenek a wellness szolgáltatásokra, akár egy új hotel építésénél, akár egy már meglévő gazdaságos üzemeltetésénél. A 90-es évek szállodáinak „étteremközpontúságát” felváltotta a wellness, a mesterszakácsot pedig a spa igazgató. Emlyn Brown szerint egy új hotel tervezésekor ma már nem az a kérdés, hogy megengedhetjük-e magunknak, hogy wellnessrészleget is építsünk, hanem az, hogy megengedhetjük-e azt, hogy nem építünk.
Vissza a masszázshoz
A „spa világa” nem a szállodavezetők új ötleteitől változik, hanem a vendégtől. Egy hotelbe érkező turista életstílusa, szemlélete, és ebből adódóan a szükséglete is nagyban megváltozott az első wellnesshotel megnyitása óta, sőt a vendégkör is jelentősen átalakult. Míg a hotelek visszatérő vendégei egyre jobb módúak, ugyanakkor időben egyre szegényebbek lettek. A felgyorsult életritmus okozta stressz nemcsak az egészségüknek, hanem a karrierüknek is árthat. A kevesebb szabadidő a családi és baráti kapcsolatokat is tönkreteheti. Ebből adódóan a rideg high-tech edzőgépek helyett egyre nagyobb teret hódítanak az olyan tradicionális kezelések, amelyek során emberi kontaktusok alakulnak ki. Ezek közé tartozik a hagyományos masszázs is, amely a jövőben újra a legfontosabb szolgáltatások egyike lehet. A hagyományos módszereken túl használjunk egyedi készítésű, természetes anyagokat tartalmazó termékeket.
A csend a múlté
Az üzleti utazók mellett egyre nagyobb figyelmet kell fordítani a fiatalabb korosztályra is. A közülük kikerülő vendégek már szülők nélkül, leginkább párban vagy baráti társaságokkal érkeznek. Számukra a hotelben eltöltött idő elsősorban nem pihenést, hanem szórakozást jelent, így a hagyományos kezelések mellett olyan szolgáltatásokat is keresnek, amelyek kellemes időtöltést kínálnak. Ezért újra fontos szerephez jut a víz és az élményelemek. A fiatalok „meghódításának” eszközei lehetnek a sport- és szabadidős tevékenységek: a tenisz- és squashpályák, a fitnesz- és edzőtermek léte. E speciális vendégkör számára jó választás lehet a lovas-, kerékpáros-, vízi- vagy gyalogtúrák szervezése is. Ne felejtsük, a wellness nem csak kezelésekből áll!
Fogyás és szépészet
Bár a magyarországi nyugdíjasok életszínvonala még ma is messze alulmúlja a nyugat-európai kortársaikét, azért mint lehetséges célcsoportot őket sem szabad figyelmen kívül hagyni. Ahogy egyre több „újgenerációs” nyugdíjas kerül ebbe a társadalmi körbe, úgy nő a fizetőképességük, az igényük, és változik a szemléletük. Mindez azt jelenti, hogy előbbutóbb a wellnessközpontok és hotelek egyik legnépesebb vendégkörét az idősebb korosztályhoz tartozók fogják alkotni. Nekik azonban már nem a wellness nyújtotta felfrissülés és nem is az önfeledt szórakozás jelenti az elégedettséget, hanem az, ha a hotel szolgáltatásai gyógyírt jelentenek egészségügyi problémáikra. Éppen ezért a hétvégi kezelések mellett fontos a hosszú távú, akár egy-két hetes kúrák kialakítása is. Az idősek körében a legnépszerűbbek az olyan hotelek, amelyek szolgáltatásai egy klinikáéval is felérnek. Egy másik fontos szempont az egyre igényesebb nyugdíjasok számára a szépészeti kezelések, beavatkozások elérhetősége. E szolgáltatáskör része a fogyókúrás kezelés. Ez a szolgáltatás technikai beruházást alig igényel, annál fontosabb a megbízható orvosi felügyelet. A műtétet is igénylő beavatkozások közül a legkelendőbbek a ránc- és zsíreltávolító operációk.
A sikerhez tehát nem elég egy pezsgőfürdő és néhány szauna, hiszen ezek ma már nem a wellness-, hanem az alapszolgáltatások közé tartoznak. Figyelni nemcsak a konkurenciára kell, hanem a társadalomra is, hiszen az emberek igényei folyamatosan változnak.