2ht Különös név a WIZZ Air. Tulajdonképpen mit jelent?
– Ez egy fantázianév, és a dinamikusságot, a sebességet jól jelzi. Valójában egy hangutánzó szó, nincs is pontos tartalma. Azt tükrözi, amilyen a légitársaságunk: fiatalos, gyors, pontos és lendületes. Persze, mint láthatja, még csak most építkezünk, nemrég költöztünk ide. Jelenleg 60-an vagyunk, de ez a szám áprilisig felmegy 250 főig.
2ht Mesélne egy kicsit bővebben az új cégről?
– Légitársaságunkat 2003 szeptemberében Londonban jegyezték be, több személy magántulajdonaként. Mielőtt megkérdezné, kik ők, annyit elárulok: prominens angol, ír, holland, svájci, lengyel és magyar személyiségek, akik mind hisznek abban, hogy rövid időn belül sikeresekké válunk. Valamennyien a pénzügyi, jogi, üzleti világban topmenedzserként tevékenykednek, arról viszont, hogy honnan, hányan és kik jegyzik pontosan a céget, nem kívánok nyilatkozni, hiszen nem hatalmaztak fel rá.
2ht Egy kicsit pörgessük visszafelé az eseményeket: önnek 2003 tavaszán el kellett mennie a Malévtól. Ez hogyan történt?
– Levezényeltem a teljes flottaátalakítást, végigvittem kényszerűségből költségcsökkentés céljából a húszszázalékos létszámleépítést, és a teljes menedzsmentet kicseréltem szakemberekre. Egyvalamivel azonban nem boldogultam: az igazgatóság és a cég menedzsmentje nem volt egységes, állandósultak a harcok. A rendszerváltás után, miután megváltoztak a politikai frontok, a nap minden percében éreztem, hogy árad felém a bizalmatlanság. A végjátékról pedig csak annyit: nem úriember módjára történt, és ez nem csak a magam, hanem mások véleménye is. Nem szakmai, hanem politikai döntést hoztak felsőbb szinten.
2ht Önt tehát elküldték. Mi történt ezután?
– Hat embert összeverbuváltam a volt csapatomból, és közösen készítettünk egy üzleti tervet, amelyet kivittem a tőkepiacra, a többiről pedig már beszéltünk. Cégünk jelenleg két leányvállalattal működik, egy magyar és egy lengyelországi központtal. Május elején indulunk mind Katowicéből, mind pedig – remélhetőleg – Budapestről is.
2ht Hová?
– Ez március elején már publikus lesz, addig azonban még nem. Az biztos, hogy azokat a desztinációkat célozzuk majd meg, ahová a többi low cost járat is indul Budapestről, ill. a lengyel területről. Hárman közülük (a Germanwings, a Skyeurope és a Snowflake – a szerk.) már Magyarországon vannak, és a nemzeti légitársaságnak, illetve az államnak számolnia kell hamarosan másokkal is. Hiszen május 1-jével drámaian megváltozik a helyzet az „open sky” életbelépésével: ekkortól a nemzeti légitársaság védettsége immár nem létezik, és végre piaci alapon lesz a megmérettetés. Rövid idő alatt megduplázódhat majd a hazánkba érkező utasok száma, olyan turisták jönnek, akiknek eddig eszébe sem volt, hogy repülőre szálljanak, és mondjuk Magyarország felé vegyék az irányt.
2ht Miben lesz más a WIZZ Air, mint a többi fapados?
– Először is, ha lehet, ezt a fapados kifejezést ne használjuk, maradjunk inkább a low cost elnevezésnél. Másodszor, sok low cost céggel ellentétben, mi rögtön új gépekkel indulunk. Airbus A 320-as nagygépeket lízingelünk, először hatot, ez a szám év végéig kilencre emelkedik majd. Természetesen lesz a gépeinken catering – azonban ezért külön fizetni kell. Azt viszont mindig biztosítjuk, hogy kultúrált módon visszük majd el utasainkat A-ból B-be. Arra különösen odafigyelünk, hogy az utasok mindig megfelelően informáltnak érezzék magukat, a kommunikáció kiemelkedően fontos. A személyzet ezért több nyelvet beszélő, kedves, fiatalos, kommunikatív és szolgálatkész lesz. Reményeink szerint, már működésünk első évében több millió utast szállítunk. Előzetes számításaink szerint a WIZZ Air filozófiával biztos lesz a siker.