Végük az értelmetlen szállodaépítéseknek Magyarországon?

Az utóbbi évtized átgondolatlan szállodafejlesztései kerültek terítékre az Országgyűlés Sport- és turizmusbizottságának legutóbbi ülésén.

Pál Béla, a bizottság MSZP-s tagja kezdeményezésére került a bizottság elé az előterjesztés. Az ülésre felsorakoztak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB), és a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) képviselői.

Beszámolójukból kiderült, meggondolatlan szállodafejlesztések sokasága ment végbe az elmúlt évtizedben. Miközben a kapacitás 2007 óta bő 10 százalékkal nőtt, a belföldi, illetve külföldi vendégéjszakák száma átlagosan 5%-kal. A szobák foglaltsága esett több mint 3 százalékkal, és közel 4 százalékkal csökkent az átlagár is. Legnagyobbat az egy kiadható szobára jutó bevétel (Revpar) esett, jó 10 százalékkal a 2007- es 7444 forintról 6706-ra. Ennek egyenes következménye a szállásdíj bevételek elmaradása – ismertette Kovács István, az MSZÉSZ főtitkára a szomorú számokat. Elmondta: egy szálloda fenntartható működése akkor is gondot okoz, ha nincs hitelállománya, a fenti mutatók miatt. A következő év sem néz ki jobban – jegyezte meg borúlátóan.

Baranyay László, a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: 15 felszámolási eljárást folytatnak. Az MFB-nek 50 milliárdos portfóliót jelent mindez. A válság miatt a megtérülni látszó szállodák is problémássá váltak. Az egyik fő ok, hogy számos nem megfelelő helyen épült nem megfelelő termék. „Az isten háta mögött” – fogalmazott Kovács. Különösen a wellness-szállók területén igaz ez. Szintén túlkínálat keletkezett négycsillagosokból. Az ok, hogy ez esetben lehet a befektetést legrövid időn belül visszakapni, nem véletlen, hogy a bankok is nagyobb finanszírozási hajlandóságot mutattak ebben a kategóriában.

Sok fejlesztést finanszíroztak meg a bankok nem megfelelő megvalósíthatósági tanulmány, nem megfelelő előkészítés és valótlan adatok alapján. Pál Béla szerint a bankok számára fontosabb volt a hitelkihelyezés, mint a körültekintés. Nem voltak kellően szigorúak az uniós pályázatok elbírálói sem, akik szakmai értékelés helyett csak a banki hitel meglétét vizsgálták – fejtette ki Pál Béla, hozzátéve, hogy a pályázati források nélkül épült szállodák beruházói jóvak körültekintőbbek és takarékosabbak voltak.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.