Vezetőváltás a keszthelyi Helikon Kastélymúzeumban

Június másodikával Pálinkás Róbertet nevezte ki a Helikon Kastélymúzeum Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójának a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV), a megbízatás egy évre szól.

A vezetőváltást az MNV kommunikációs osztálya szerda délután közleményben tudatta az MTI-vel. Czoma László, a múzeum eddigi igazgatója előzőleg arról tájékoztatta az MTI-t, hogy munkaszerződését a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. indoklás nélkül, azonnali hatállyal szüntette meg.

Manninger Jenő, a Zala Megyei Közgyűlés elnöke az MTI-hez szerda este eljuttatott közleményében zavarosnak és pazarlónak nevezte a Helikon Kastélymúzeum Közhasznú Nonprofit Kft. gazdálkodását, likviditási helyzetét pedig válságosnak.

Utalt rá, hogy az elmúlt két évben a veszteség meghaladta a 65 millió forintot, a pénzeszközök elfogytak. Problémát okozott a márciusi bérek kifizetése, az adó- és vámhivataltól pedig haladékot kellett kérni az intézmény köztartozásainak megfizetésére. A közlemény szerint 40-50 százalékkal csökkent a kiállítások látogatottsága. A folyamatosan csökkenő bevételek és a tulajdonos szorgalmazása ellenére sem készült érdemi marketing terv, és nem tudták kihasználni a várossal és a balatoni régió idegenforgalmi szervezeteivel való turisztikai együttműködésben rejlő lehetőségeket sem.

Czoma László távozó igazgató az MTI kérdésére elismerte, hogy idén valóban késve készült el az üzleti terv. Ennek azonban az volt az oka, hogy a minisztérium először 72 millió forintban állapította meg a támogatás összegét, majd ezt követően egy hónap múlva takarékossági okok miatt 10 millió forinttal csökkentette az összeget. Új üzleti tervet kellett kidolgozni, amit a felügyelőbizottság és az MNV Zrt. csak később tudott elfogadni.

Czoma azzal a megállapítással is egyetértett, hogy a társaságnak anyagi gondjai vannak. Ennek okát azonban abban látja, hogy az elmúlt 10 év alatt 70 millió forinttal csökkent az állami támogatás. A korábban a hiányzó összeget a bevételekkel pótolták. A kastélymúzeumban azonban novembertől kezdve egészen március végéig minimális a bevétel, hiszen ekkor még előszezon sincs. Ennek ellenére ebben az időszakban is nyitva tartották a kastélyt. A kasszát év végére mindig "feltöltötték", hogy a következő év első negyedében ne kerüljenek nehéz helyzetbe.

Mint mondta, az idén később kapták meg a támogatást, "a minisztérium jelenleg is tartozik 15 millió forinttal, ami megoldaná a nehéz anyagi helyzetet". Hozzátette, hogy ennek ellenére a béreket minimális csúszással, de kifizették. A múzeumnak köztartozása nincs, a kifizetendő részt az adóhatóságnak befizették, a fennmaradó összegre pedig haladékot kaptak.

A volt igazgató szólt arról is, hogy az elmúlt évben csökkent ugyan a látogatók száma, de nem olyan mértékben, mint az ország többi múzeumában. Főleg a külföldi turisták maradtak el, ami a Balaton idegenforgalmában is tapasztalható.

A MNV Zrt. közleményében azt írta, hogy elismerik Czoma László 27 éves munkáját és a Festetics-kastély színvonalas működtetése érdekében tanúsított elhivatottságát. Kitértek arra, hogy eddigi tevékenységét címzetes kastélyigazgatói címmel kívánták honorálni, és felajánlották, hogy meghatározott költségtérítés ellenében a kastély kulturális nagyköveteként tevékenykedjen. "Czoma László ezeket a lehetőségeket visszautasította".

Czoma László döntését az MTI-nek azzal indokolta; Ha "nem vagyok jó igazgatónak és vezetőnek, akkor mitől lennék jó másodhegedűsnek?" Hozzáfűzte azt is, hogy "drukkol" az új igazgatónak, és mindent elkövet, hogy a kastélymúzeum jól működjön, hiszen 27 év munkájáról van szó.

Forrás: MTI


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.