"Minket Liszt Ferenc alapított, a múltunkban szerepel Bartók, Kodály és Ligeti. Kell ennél több? Kell! A múlt mellett az innováció is fontos, így ennek kettőssége jellemzi a megújulásunkat" - mondta el Batta András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora újságíróknak egy budapesti sajtóreggelin.
{video|id=3538}
A megújulás sokkal többről szól, mint a négy éve bezárt Lisz Ferenc téri zenepalota rekonstrukciója és október 22-i újranyitása: az idén 138 éves zeneművészeti egyetem koncertközponttá is válik. A Zeneakadémia tehát helyet követel magának a nemzetközi piacon - a londoni Barbican Centre, vagy az amszterdami Concertgebouw mellett -, ehhez pedig markáns arculat szükséges. Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs és médiatartalom-fejlesztési igazgatója úgy fogalmazott, hogy az egyetemi koncertközponttal egy új világbrand születik, amelynek arculati feladataira közbeszerzési eljáráson választották ki az Allison Advertisingot. Az október 7-én élesedő új, mobileszközökre is optimalizált honlapért a konzorciumi társ Webra International felelt.
{video|id=3539}
"Az arculat megalkotásának kiindulási alapja a Liszt Ferenc téri épület építészeti öröksége, motívumkincse, ikonográfiája, filozófiája – a századforduló budapesti szecessziója. Ugyanakkor ennél jóval bonyolultabb üzenet közvetítése volt a cél. A Zeneakadémiát szinte a kezdetektől sajátos ellentétpárok jellemzik, ehhez adódott az egyetem és a koncertközpont legújabb kettősége. Hagyományátadó, konzervatív zeneoktatás az egyik, az útkeresést, kísérletezést támogató művészetpedagógia a másik oldalon. Zeneművészeti tradícióőrzés és koncertéleti trenddiktálás. A patina és progresszió dualitása" - fogalmaztak a sajtóanyagban.
A logó az akadémia nagytermének mennyezeti babérjából font körkoszorú a közepébe helyezett lanttal, valamint a modern betűtípussal szedett névből szerveződő egység. A koncertközpont önálló logója a babérkoszorút koncentrikus körformává transzformálta, ezzel az épület apollóni napmotívumát idézik. A logót és az arculatot az Allison felkérésére Farkas Anna tervezte.
A Zeneakadémia október elején indítja el egyhónapos kampányát, amelynek imázs- és programkommunikációs eleme lesz. Az előbbinél feltűnik az intézmény fő színe, a ciánkék, egyébként pedig külön-külön színnel jelölik az egyes műfajokat: a klasszikus zenei események szintén ciánkékek lesznek, az operát arany, a jazz-t izzó vörös, a népzenét napsárga, az ifjúságit zöld, míg az egyetemi programokat mélykék színek jelenítik meg.
Az új vizuális identitás a kiadványoknál is megjelenik: ennek fő pillére a sajtóreggelire frissen a nyomdából megérkezett koncertmagazin, amelyben hangsúlyos szerepet kapnak a fotográfiák, a koncertismertetések mellett pedig interjúkat, portrékat és tárca-esszéket közölnek. A nyolcezer példányban megjelenő magazin főszerkesztője Szabó Stein Imre, felelős szerkesztője Fazekas Gergely zenetörténész, a layouton az Allison Advertising dolgozik, a nyomda pedig a Keskeny és Társai 2001.
"Az egyestés műsorfüzet általában nyűg egy intézmény életében. Rendszerint odamásolják a honlapon található ismertetőt a darabról és a szerzőről, mellétesznek egy fotót. Mi ehhez bátrabban nyúltunk, és az Olcsó Könyvtár sokak által ismert puha- és sárgafedeles mintájára készítjük el a saját, vagy a közös programjainkhoz az egyestés műsorfüzeteket. Az alapadatokon kívül egyéni hangvételű esszéket írunk, és nem fotót, hanem grafikát tesszük rá" - mondta el a kommunikációs igazgató.
Szabó Stein Imre a kommunikáció mellett a médiatartalom-fejlesztésért is felel, és már most azon dolgoznak, hogy jövő év második felében tíz HD-kamerával és a hozzátartozó hang- és képtechnikával felszerelt stúdió kezdje meg a működést a Zeneakadémián. A szakember a tervekről elmondta, hogy a koncertek rögzítésén túl olyan edutainment (oktató és szórakoztató) műsorokat tudnak majd készíteni, amely az intézmény szellemi műhelyére támaszkodik.
A műsorgyártás kezdeti lépése, hogy az október 22-i ünnepélyes nyitó koncerten az egyes darabok között kisfilmeket fognak vetíteni. Ezek közül az egyik - utolsó simításokra váró - filmet bemutatták a sajtóreggelin.
A kommunikációs igazgató a Kreatív Online-nak elmondta, hogy a kampányban erőteljes lesz a tartalmi kommunikáció, megállapodást kötöttek például az Origóval, az Index-szel és a Népszabadsággal is. Az imázskommunikáció a büdzsé miatt elsősorban Budapestre koncentrál, a citylightok kétféle kreatvval készülnek el. A Zeneakadémia újranyitása idején a meghívott külföldi újságírókat és vendégeket a repülőtéren speciális megjelenéssel várják: október 21-én az érkező oldalon roll-up fogadja az érkezőket, 22-én és 23-án pedig az indulási oldalon egy Steinway zongorán fiatal tehetségek játszanak Liszt-darabokat.
Képek a restaurált épületről
Forrás: Kreatív Online