A PROMO DATA Kft. most befejeződött 3.100 interjús felmérése szerint a legnagyobb vállalatok a korábbinál ismét kevesebb összeget szánnak kongresszusokra, konferenciákra, kiállításokra és termékbemutatókra, ügyfél- és partnertalálkozókra, szemináriumokra, tréningekre és csapatépítő rendezvényekre. Az idei 680 érdeklődő nagyvállalattal már 2.600 rendezvényfelelős fogadja e-mailben rendezvényhelyszínek, valamint szervező és közreműködő szakcégek ajánlatát.
A gazdaság egészéhez hasonlóan a rendezvényes szakma is reménykedve várja a fellendülést, de ehelyett a nagyvállalatok további nadrágszíjszorító lépéseivel szembesül - hangoztatta Szentirmay László ügyvezető. A több mint egy évtizede rendezvényes kutatásokat végző cég 2009 elején készült felmérése után még huhogásnak tekintették a 30%-os visszaesést jósló szavakat, de egy év múlva a további 20%-os csökkenést már komolyan kellet venniük. Évek óta mélyponton van a szakma, néha pár százalékos javulással, most éppen kisebb visszaeséssel. A cégek továbbra is a marketingen spórolnak, s nagyon messze vannak a 2008 előtti „békeidők” eredményei.
A válság előtti években a legnagyobb cégek közel fele jelezte, hogy tart valamilyen rendezvényt, 2009 elején már csak egyharmada, az elmúlt években és az idén pedig alig több mint egyötöde. 2008-ban még több mint 1.000 nagyvállalat, a megkérdezettek 34%-a kért ajánlatot rendezvényszervező cégek, illetve helyszínek: hotelek, panziók, éttermek, a nagyobbak pedig csarnokok, múzeumok részéről, 2010-ben 760, az idén már csak 680, vagyis a megkérdezettek egyötöde.
Az összegek is kisebbek lettek: a válság előtt a pontos összeget közlő cégek közel 60%-a egymilliónál többet tervezett rendezvényekre, ma már csak 31%-uk. 2006-ban és 2008-ban is 140 nagyvállalat mondta, hogy több mint 5 milliót fordít erre, 2009-ben már csak 41 cég, tavaly és az idén is mindössze 23. A pontos összeget közlők kevesebb mint egyharmada jelezte, hogy félmilliót sem éri el a rendezvényekre fordítható összeg, tavaly és az idén ez már 55% lett.
Nagyvállalati rendezvényes kutatások 2004-2013 | ||||||||
2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2006 | 2004 * | |
Érdemi interjú (érintett) | 1286 | 1427 | 1470 | 1372 | 1668 | 1957 | 2042 | 1078 |
Összes interjú %-ában | 42% | 46% | 47% | 44% | 54% | 63% | 66% | 60% |
Tervez (cég) | 670. | 688. | 830% | 665. | 995. | 1512. | 1485. | 857. |
Megkérdezettek %-ában | 22% | 22% | 27% | 21% | 32% | 49% | 48% | 48% |
Érdemi interjúk %-ában | 52% | 48% | 57% | 49% | 60% | 77% | 73% | 80% |
Mit terveznek: | ||||||||
fogadás, parti, vacsora | 56% | 52% | 44% | 40% | 51% | 42% | 50% | 48% |
kiállítás, (termék)bemutató | 11% | 18% | 15% | 19% | 17% | 17% | 18% | 14% |
tréning, csapatépítés | 16% | 13% | 11% | 11% | 11% | 17% | 14% | 12% |
konferencia, kongreszus | 7% | 10% | 9% | 10% | 5% | 12% | 8% | 15% |
ügyfél-, vevõtalálkozó, promóció | 4% | 7% | 10% | 11% | 15% | 12% | 10% | 10% |
családi nap | 7% | |||||||
Mennyiért tervez: | ||||||||
> 1 millió (cég) | 97 | 94 | 164 | 117 | 166 | 337 | 328 | 189 |
> 1 mó (jelzettek %-ában) | 31% | 33% | 40% | 36% | 52% | 58% | 47% | 59% |
> 5 mó (cég) | 23 | 23 | 42 | 29 | 41 | 138 | 141 | 63 |
> 5 mó (jelzettek %-ában) | 7% | 8% | 10% | 9% | 13% | 24% | 20% | 20% |
< 500 ezer (cég) | 172 | 154 | 195 | 146 | 122 | 164 | 230 | 90 |
< 500 ezer (jelzettek %-ában) | 55% | 54% | 47% | 44% | 38% | 28% | 33% | 28% |
Szállást tervez (= többnapos) | 24% | 25% | 27% | 24% | 26% | 32% | 32% | 31% |
Ajánlatot fogad (cég) | 683. | 847. | 776. | 765. | 854. | 1064. | 962. | 563. |
Fogad (érdemiek %-ában) | 53% | 59% | 53% | 56% | 51% | 54% | 47% | 52% |
3.100 interjú alapján | ||||||||
* kivéve 2004: 1.800 interjú | ||||||||
PROMO DATA Piackutató 2004-2013. |
S bár némileg csökken a rendezvények száma is, fontosabb, hogy tovább nőtt a kisebb költségvetésű megoldások aránya, vagyis a helyszíneknél az elegáns hoteleknek is nagyobb engedményeket kell tenniük. Nő az esélyük a kevesebb csillaggal rendelkező szállodáknak és panzióknak, különösen akkor, ha hangulatos programokat, például disznóölést, borkóstolót, egészségfelmérést, wellness kényeztetést és hangulatos műsort ajánlanak a rendezvények színesítésére. A PROMO DATA szakemberei az idei felmérésben is megkérdezték, hogy milyen műsorok arattak sikert, s itt többen említették a hagyományos programokat: bűvészeket, bohócokat, ugrálóvárat, rodeó-bikát, a folklór- és modern táncosok mellett a rúdtáncosokat, a bográcsozás és a főzősátor mellett borkóstolást és koktél-show-t, s főleg a Megasztár és az X-Faktor döntőseit, hagyományos és dumaszínházas humoristákat. Az extrém programok között sorolták a fényfestést és a sárkányhajózást.
A rendezvényes szakma válsága is nehezíti a fizetőképes kereslet erős csökkenése miatt amúgy is sok gonddal küzdő hotelek, panziók helyzetét. Pedig a csoportos rendezvények sokszor a bevételek akár egyharmadát is hozhatják. Így még nagyobb a jelentősége annak, hogy az üzletkötők és marketingesek sokkal hatékonyabban keressék meg potenciális vendégeiket. Profi direkt marketinggel érdemes megtalálni a kisebb-nagyobb rendezvényeket tervező cégeket, az ennél is hatékonyabb megoldás a profi telemarketinges ügyfél-akvizíció a piackutató szerint.