Gödör mélyén a rendezvénypiac

Továbbra sem indult meg a kilábalás a rendezvényes szakma válságából, a 2009 és 2010-es súlyos visszaesés után a gödör mélyén vegetál a piac, s a cégek e területen is erősen spórolnak.

A PROMO DATA Kft. most befejeződött 3.100 interjús felmérése szerint a legnagyobb vállalatok a korábbinál ismét kevesebb összeget szánnak kongresszusokra, konferenciákra, kiállításokra és termékbemutatókra, ügyfél- és partnertalálkozókra, szemináriumokra, tréningekre és csapatépítő rendezvényekre. Az idei 680 érdeklődő nagyvállalattal már 2.600 rendezvényfelelős fogadja e-mailben rendezvényhelyszínek, valamint szervező és közreműködő szakcégek ajánlatát.

A gazdaság egészéhez hasonlóan a rendezvényes szakma is reménykedve várja a fellendülést, de ehelyett a nagyvállalatok további nadrágszíjszorító lépéseivel szembesül - hangoztatta Szentirmay László ügyvezető. A több mint egy évtizede rendezvényes kutatásokat végző cég 2009 elején készült felmérése után még huhogásnak tekintették a 30%-os visszaesést jósló szavakat, de egy év múlva a további 20%-os csökkenést már komolyan kellet venniük. Évek óta mélyponton van a szakma, néha pár százalékos javulással, most éppen kisebb visszaeséssel. A cégek továbbra is a marketingen spórolnak, s nagyon messze vannak a 2008 előtti „békeidők” eredményei.

A válság előtti években a legnagyobb cégek közel fele jelezte, hogy tart valamilyen rendezvényt, 2009 elején már csak egyharmada, az elmúlt években és az idén pedig alig több mint egyötöde. 2008-ban még több mint 1.000 nagyvállalat, a megkérdezettek 34%-a kért ajánlatot rendezvényszervező cégek, illetve helyszínek: hotelek, panziók, éttermek, a nagyobbak pedig csarnokok, múzeumok részéről, 2010-ben 760, az idén már csak 680, vagyis a megkérdezettek egyötöde.

Az összegek is kisebbek lettek: a válság előtt a pontos összeget közlő cégek közel 60%-a egymilliónál többet tervezett rendezvényekre, ma már csak 31%-uk. 2006-ban és 2008-ban is 140 nagyvállalat mondta, hogy több mint 5 milliót fordít erre, 2009-ben már csak 41 cég, tavaly és az idén is mindössze 23. A pontos összeget közlők kevesebb mint egyharmada jelezte, hogy félmilliót sem éri el a rendezvényekre fordítható összeg, tavaly és az idén ez már 55% lett.

Nagyvállalati rendezvényes kutatások 2004-2013  
  2013 2012 2011 2010 2009 2008 2006 2004 *
Érdemi interjú (érintett) 1286 1427 1470 1372 1668 1957 2042 1078
Összes interjú %-ában 42% 46% 47% 44% 54% 63% 66% 60%
Tervez (cég) 670. 688. 830% 665. 995. 1512. 1485. 857.
Megkérdezettek %-ában 22% 22% 27% 21% 32% 49% 48% 48%
Érdemi interjúk %-ában 52% 48% 57% 49% 60% 77% 73% 80%
Mit terveznek:        
fogadás, parti, vacsora 56% 52% 44% 40% 51% 42% 50% 48%
kiállítás, (termék)bemutató 11% 18% 15% 19% 17% 17% 18% 14%
tréning, csapatépítés 16% 13% 11% 11% 11% 17% 14% 12%
konferencia, kongreszus 7% 10% 9% 10% 5% 12% 8% 15%
ügyfél-, vevõtalálkozó, promóció 4% 7% 10% 11% 15% 12% 10% 10%
családi nap 7%              
Mennyiért tervez:        
> 1 millió (cég) 97 94 164 117 166 337 328 189
> 1 mó (jelzettek %-ában) 31% 33% 40% 36% 52% 58% 47% 59%
> 5 mó (cég) 23 23 42 29 41 138 141 63
> 5 mó (jelzettek %-ában) 7% 8% 10% 9% 13% 24% 20% 20%
< 500 ezer (cég) 172 154 195 146 122 164 230 90
< 500 ezer (jelzettek %-ában) 55% 54% 47% 44% 38% 28% 33% 28%
Szállást tervez (= többnapos) 24% 25% 27% 24% 26% 32% 32% 31%
Ajánlatot fogad (cég) 683. 847. 776. 765. 854. 1064. 962. 563.
Fogad (érdemiek %-ában) 53% 59% 53% 56% 51% 54% 47% 52%
3.100 interjú alapján        
* kivéve 2004: 1.800 interjú        
 PROMO DATA Piackutató 2004-2013.        

S bár némileg csökken a rendezvények száma is, fontosabb, hogy tovább nőtt a kisebb költségvetésű megoldások aránya, vagyis a helyszíneknél az elegáns hoteleknek is nagyobb engedményeket kell tenniük. Nő az esélyük a kevesebb csillaggal rendelkező szállodáknak és panzióknak, különösen akkor, ha hangulatos programokat, például disznóölést, borkóstolót, egészségfelmérést, wellness kényeztetést és hangulatos műsort ajánlanak a rendezvények színesítésére. A PROMO DATA szakemberei az idei felmérésben is megkérdezték, hogy milyen műsorok arattak sikert, s itt többen említették a hagyományos programokat: bűvészeket, bohócokat, ugrálóvárat, rodeó-bikát, a folklór- és modern táncosok mellett a rúdtáncosokat, a bográcsozás és a főzősátor mellett borkóstolást és koktél-show-t, s főleg a Megasztár és az X-Faktor döntőseit, hagyományos és dumaszínházas humoristákat. Az extrém programok között sorolták a fényfestést és a sárkányhajózást.

A rendezvényes szakma válsága is nehezíti a fizetőképes kereslet erős csökkenése miatt amúgy is sok gonddal küzdő hotelek, panziók helyzetét. Pedig a csoportos rendezvények sokszor a bevételek akár egyharmadát is hozhatják. Így még nagyobb a jelentősége annak, hogy az üzletkötők és marketingesek sokkal hatékonyabban keressék meg potenciális vendégeiket. Profi direkt marketinggel érdemes megtalálni a kisebb-nagyobb rendezvényeket tervező cégeket, az ennél is hatékonyabb megoldás a profi telemarketinges ügyfél-akvizíció a piackutató szerint.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.