VIZA-útmutató szálláshelyeknek

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége összegyűjtötte melyek a szálláshely-szolgáltatók pontos teendői a VIZA-rendszer szeptember 1-jétől kötelező használatát illetően.

Magyarországon 2021. szeptember 1-jétől minden vendég törvényben meghatározott személyes adatát a szálláshely-szolgáltató érkeztetéskor, okmányolvasón keresztül, a szálláshelykezelő szoftverben rögzíteni, majd a Vendég Információs Zárt Adatbázisba (VIZA) továbbítani köteles.

SZÁLLÁSHELY FELADATA

1. 2021. szeptember 1-jétől minden szálláshelynek kötelező a VIZA rendszeren keresztül a vendégadatok továbbítása, a 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet 2. § 9. pontjában meghatározott okmányolvasón keresztül:

„okmányolvasó: a személyazonosság igazolására alkalmas okmányon feltüntetett, a Turizmus tv. 9/H. § (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott adatok gépi beolvasására alkalmas eszköz;”

A szoftverrel kapcsolatos leírások, illetve a csatlakozási segédlet a https://vizainfo.hu/szoftverek oldalon található.



2. A szálláshely-szolgáltató a Turizmus tv. 9/H.§ (1) bekezdése szerinti adatokat köteles rögzíteni, a szálláshelykezelő szoftverhez kapcsolt okmányolvasón keresztül.

Rögzítendő adatok:

    családi és utónév;
    születési családi és utónév;
    születés helye;
    születés ideje;
    vendég neme;
    állampolgárság;
    anyja születési családi és utóneve (ha az azonosító dokumentum nem tartalmazza, nem kell rögzíteni);
    személyazonosító vagy útiokmány azonosító adatai; harmadik országbeli állampolgár esetében a vízum vagy tartózkodási engedély száma, a beutazás időpontja és helye (harmadik országbeli állampolgár: a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény szerinti személyek);
    a szálláshely-szolgáltatás címét, a szálláshely igénybevételének kezdő és várható, valamint tényleges befejező időpontját.

Nem kell rögzíteni azt az adatot, amelyet a személyazonosításra alkalmas okmány nem tartalmaz.

Minden vendégtől fényképes igazolványt kell kérni, ezáltal a kiskorúaknak, csecsemőknek is szüksége lesz személyazonosító vagy útiokmányra.

A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő fent említett adatait a tudomására jutást követő első év utolsó napjáig kizárólag az adat tárhelyen a Kormány rendeletében kijelölt titkosítási eljárást biztosító által titkosított formában tárolja.


3. Azokat az adatokat, amelyek rögzítése az okmányolvasón keresztül nem lehetséges, a szálláshely-szolgáltató manuális adatbevitel útján rögzíti a szálláshelykezelő szoftverben (pl. az okmányon sérült az adat, vagy egyéb okból nem tudta beolvasni az okmányolvasó).

A manuális rögzítésre kivételes esetben van lehetőség, de ebben az esetben is (ha ezt az okmányolvasó hibás működése okozza) törekedni kell arra, hogy az az ok, ami miatt az okmányolvasó megfelelő használata nem lehetséges, mielőbb elhárításra kerüljön.


VENDÉG FELADATA

A vendég (életkortól függetlenül) személyazonosító okmányát a szálláshely-szolgáltatónak, az adatok rögzítése céljából köteles bemutatni, ennek hiányában a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja.

 

 

Vendégnek küldhető előzetes tájékoztatás

HU: https://vizainfo.hu/media/uploads/adatlapok/viza__a4__tajekoztato_vendegeknek.pdf

EN: https://vizainfo.hu/media/uploads/adatlapok/a4_information_for_guests_en.pdf

 

Kifüggeszthető tájékoztatás

HU: https://vizainfo.hu/media/uploads/adatlapok/viza_a4_tajekoztato_kifuggesztheto.pdf

EN: https://vizainfo.hu/media/uploads/adatlapok/a4_for_the_use_of_accomodation_en.pdf

 

 

További információk:

https://vizainfo.hu/



Forrás: MSZÉSZ


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.