Miután a Costa Concordia addig víz alatt fekvő oldala kiemelkedett a tengerből, az olaszországi műveletet végző Titan Micoperi amerikai-olasz konzorcium műszaki szakemberei elkezdték felmérni a hajó szerkezetének állagát - nyilatkozott Sergio Girotto, a Micoperi főmérnöke.
Az óceánjárót jelenleg az az acélszerkezet tartja, amelyet az utóbbi egy évben emeltek. A hajó alatti tengerfenékre 1180 cementzsákot fektettek le: ez a mesterséges tengerfenék is támaszt nyújt ahhoz, hogy a hajó ne mozduljon el.
Az egyenesbe állítás a teljes művelet összesen hat fázisából a harmadik volt: a következő lépés a Costa Concordia stabilizálása, hogy az óriási roncs állja a téli hónapokban a tenger hullámzását. Ennek keretében cementhabarccsal teli újabb zsákokkal veszik körbe a hajóvázat.
Az óceánjáró elfordításához használt acélsodronyokat, melyek jelenleg horgonyként is szolgálnak, 28 darab huszonöt méter hosszú és fél méter átmérőjű csővel helyettesítik a hajó rögzítéséhez. A csöveket pedig a víz alatti talapzathoz erősítik.
A hajó bal oldalára eddig rögzített 11 - vízzel teli - tartály mellé további négyet helyeznek, és 15 tartályt rögzítenek a hajó szétroncsolódott jobb oldalára is. Amikor a tartályokat kiürítik, a hajó közel 15 méterrel meg fog emelkedni: most a Costa Concordia 31 méteres mélységben áll, a hajótest kétharmada még a vízszint alatt van.
A tervek szerint nem ürítik ki a 250 ezer tonnára becsült tengervizet és a hajóval együtt tavaly januárban elsüllyedt 100 tonna élelmiszert. "Attól tartunk, hogy a hajót kiürítve meggyengítjük a szerkezetét" - hangsúlyozta Girotto.
A hajó elvontatásának még nincsen pontos időpontja, de a roncs legkésőbb jövő nyár kezdetére tűnhet el Giglio szigetének partjairól. Szétszedésének helyszínét sem választották ki, de az olasz kikötők attól tartanak, végül a külföldi konkurencia elveszi tőlük az aranyat érő hajó szétszedését. Sajtóértesülések szerint a Costa Concordia roncsának eladása is jó üzlet: a piacon összesen 17,5 millió dollárt ér.
A Costa Crociere és a Titan Micoperi közötti szerződés értelmében a hajó stabilizálása után felszínre hozzák a kabinokban levő 150 széf tartalmát, melyet olasz ügyészek jelenlétében lefényképeznek és nyilvántartásba vesznek a tulajdonosoknak való visszajuttatáshoz.
A Corriere della Sera című olasz napilap szerint a hajó berendezése 3 millió eurót ér. Ötszáztíz eredeti műtárgy van a Costa Concordia fedélzetén, például a termeket díszítő festmények, de 19. század eleji Zsolnay kerámiavázák és budapesti kávéházak századfordulós szervizei is utaztak, valamint aranydíszítésű cseh kristályok. Ha meg is semmisültek, a biztosító jelentős összeget fizethet utánuk.
Forrás: MTI