A turizmus-vendéglátásból sok munkavállaló hiányzik

Az Utazás kiállításon Bándoli Attila, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének (VIMOSZ) alelnöke a munkaerő piaci problémákról beszélt.

Az EU-ban 2000 óta a válság ellenére 2,5 millió új állás jött létre, a turizmus-vendéglátás szektorban 29%-os volt a bővülés, míg a teljes gazdaságban „csak” 7,1%.  Ma Magyarországon a turizmus-vendéglátás szektor teljes munkavállalói létszáma 400 000 fő, de egyre több munkavállaló hiányzik, és ez a szám növekvő tendenciát mutat. Bándoli Attila szerint hiányzik az utánpótlás, folyamatosan csökken a fiatalok száma. Ezt támasztja alá, hogy három éve a budapesti szakiskolákban túljelentkezés volt, ezzel szemben tavaly már maradt betöltetlen hely.

De nem csak az utánpótlás kinevelésével van a gond: aki beszél nyelvet, gyakran külföldön próbál szerencsét. Csehország, Szlovákia, Magyarország lakossága eddig „röghöz kötött” volt, az elmúlt években mobilissá vált, és elindult. Ezt bizonyítja, hogy a szektorból a külföldre távozók aránya négyszeres a nemzetgazdasági átlaghoz képest. A munkavállalók annak ellenére is szívesen dolgoznak országhatáron kívül, hogy gyakran a képzettségüknél alacsonyabb pozícióban kell kezdeniük a munkát, néha a helyi munkaerőnél alacsonyabb bérszínvonalon.  Akik hazajönnének, 30%-kal kevesebb fizetésért már vállalnának munkát itthon. És miért jönnének? Legtöbben az itthon maradt családjuk miatt.

A VIMOSZ alelnöke mesélt arról is, hogy a különböző generációknak másra van szüksége a munkahelyen. Szerinte a munkavállaló motiválása a munkáltató feladata, ezért elmondta, kit hogyan érdemes ösztönözni. Az 1946 és 60 között született baby boomer generációnak például kiemelten fontos az előrelépési lehetőség; míg az utána következő X generációnak (1960-1980) a státusz, az anyagiak; addig a milleniumi nemzedéknek (1980-1995) már ösztönzőbb a mozgástér, a döntési lehetőség és a verseny. Jelenleg a munkaerőpiacon a legfiatalabb a Z generáció (1995-2010), tagjai az azonnali jutalommal, elismeréssel és a kötetlenséggel, szabadsággal motiválhatóak.

Mivel a turizmus-vendéglátásban magas a fiatalok foglalkoztatottsági aránya - ötödük 25 év alatti -, ezért ebben a szektorban kiemelten fontos ismerni az igényeiket és a bennük rejlő lehetőségeket. Az Y és Z generáció tagjai élvezni akarják a munkát, igénylik a visszajelzést, nyitottak az alternatív munkavégzésre, magas a digitális affinitásuk, cserébe technikafüggők.

Bándoli Attila szerint ezeket az információkat az oktatásban is fel lehetne használni. Szerinte a jövő oktatása élményszerű, frontális helyett kétirányú, (van lehetőség a kérdésre és a hozzászólásra), használja a digitális csatornákat, és felismeri a kreativitást.

A VIMOSZ alelnöke a munkaerő piaci problémák másik megoldásaként a robotizálást említette. A McKinsey Global Institutes analízisére hivatkozva elmondta, hogy a vendéglátási tevékenységek 73%-a automatizálható. Ugyanez a szám az oktatásban 27%.

Persze a maximális automatizálás még messze van, remélhetőleg előbb következik be a szakoktatás reformja, a korai pályaválasztás lehetősége,  a gyakorlati rendszer lehetőségeinek szélesítése és a szakma elismertségének növelése.


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.