Fizetnénk is, hogy eltűnjenek a műanyagok

A kedvező fogyasztói visszajelzések miatt a HEINEKEN Hungária úgy döntött, folytatja a májusban elindított, műanyagmentes poharakat népszerűsítő kampányát. A májusi kampány tapasztalatai és a cég friss kutatása szerint a magyarok 93 százaléka a lebomló csomagolásokat részesíti előnyben a műanyagokkal szemben, ráadásul hiába számítunk közismerten árérzékenynek, mégis hajlandók vagyunk akár többet is fizetni a környezetkímélő megoldásokért.

A HEINEKEN Hungária idén májusban indította el műanyagpohármentes mozgalmát. Egy hónapon át, négy vendéglátóhelyen kínálták lebomló, növényi alapú, úgynevezett PLA poharakban a cég söreit. A kampányt reprezentatív omnibusz kutatás előzte meg, amely a vendéglátóhelyeken, májusban elvégezett kérdőíves felméréssel egészült ki. A kedvező visszajelzések arról győzték meg a sörgyártó vezetését, hogy érdemes folytatni a kezdeményezést.

A környezetbarát csomagolást szinte mindenki pártolja...

Kutatásban nagyon ritka, hogy egy kérdésre szinte minden megkérdezett ugyanazt válaszolja. Mégis ez történt a környezetbarát csomagolásokhoz való viszonyunkat firtató felmérésében. A megkérdezettek 93 százaléka ugyanis a lebomló csomagolásokat preferálja a műanyagokkal szemben. Százból alig négy embert hagy hidegen a kérdés. Hasonlóan sokan (98 százalék) vannak azok, akik fontosnak tartják, hogy kevesebb legyen a hulladék, ráadásul településtől és iskolai végzettségtől függetlenül.

A reprezentatív kutatás eredményeit a lebomló poharak májusi tesztje is visszaigazolta: a vendéglátóhelyeken megkérdezettek 79 százalékának számított, hogy nem sima műanyagból, hanem környezetbarát pohárból ihatta a sörét.

...készek vagyunk fizetni is érte – de csak módjával

Bár mi magyarok híresen árérzékenyek vagyunk, úgy tűnik, a környezetbarát megoldásokért mégis akár többet is fizetnénk. Legalábbis a reprezentatív kutatás szerint a megkérdezettek 70 százaléka adna ki több pénzt, hogy egy terméket környezetbarát, lebomló csomagolásban vegyen meg. Alig 22 százalék azok aránya, akik erre nem hajlandók.

A vendéglátóhelyeken végzett májusi kérdőíves felmérés arra is kitért, mennyit áldoznának a fogyasztók a lebomló poharakért. Amellett, hogy az elsöprő többség, 90 százalék tényleg kész lenne a zsebébe nyúlni, a legtöbben – a válaszadók közel fele – 50 forintban húzta meg az áldozatvállalás határát, ami többségük szerint akár betétdíjként is elfogadható lenne. A válaszadók 27 százaléka ugyanakkor 100 forintot sem sajnálna a környezetbarát pohárért.

A HEINEKEN-t az is érdekelte, vajon csökkenti-e a sörfogyasztás élvezeti értékét a lebomló pohár. A kérdőívek alapján kijelenthető, hogy nem: a többségnek fel sem tűnt, hogy nem műanyagban szolgálták fel a sörét.

 

500 év helyett három hónap

A HEINEKEN cégcsoport „Csapoljunk jobb világot!” elnevezésű fenntarthatósági programja már több mint tízéves. Az ehhez kapcsolódó, az idén januárban bejelentett, 2030-ig szóló Dobd a C-t! keretében folyamatosan keresnek innovatív megoldásokat annak érdekében, hogy a vállalat tovább csökkentse ökológiai lábnyomát. Ennek legnagyobb szeletét, 39 százalékát a csomagolóanyag teszi ki. A műanyagmentes mozgalom tehát éppen a legkritikusabb ponton hozhat előrelépést.

Ráadásul a PLA poharaknak az előállítása is jóval környezetkímélőbb, mint a klasszikus műanyagoké: a teljes gyártási ciklus során 80-90 százalékkal kevesebb széndioxid jut a levegőbe. Arról nem is beszélve, hogy megfelelő körülmények között mindössze három hónap alatt teljesen lebomlanak, míg ehhez a sztenderd műanyagpoharaknak 500 évre van szükségük. Éppen ezért, a PLA poharakat a cég szelektíven gyűjti és komposztálókba szállíttatja, hogy vagy visszakerüljenek a természetbe, vagy újra poharak készülhessenek belőlük. A kampány egyedülálló a HEINEKEN csoporton belül is, így van esély rá, hogy jó gyakorlatként más országokban is követőkre talál. A holland, ír, brazil és bolgár kollégák már jelezték is az érdeklődésüket.

A HEINEKEN májusi mozgalmának célja a szemléletformálás mellett az volt, hogy társadalmi összefogást sürgessen a hulladék- és azon belül is a műanyagmentesítés érdekében. Ehhez kapóra jött az ENSZ 2018. június 5-i környezetvédelmi világnapja, amelynek fókusztémája a műanyag volt. Az eseményhez kapcsolódva szerveztek szemléletformáló workshopot piaci és civil szereplők bevonásával június 8-án a Kobuci kertben. Ezen hazai nonprofit szervezetek és vendéglátóipari szereplők számoltak be a No Waste Budapest mozgalom keretében hulladékcsökkentési kezdeményezéseikről, amelyek – legjobb gyakorlatként – remélhetőleg mind több követő számára válhatnak példaértékűvé.

A PLA-ról szóló kisfilmet ezen a linken tekintheti meg.

Forrás: Élelmiszer Online


VarjúVár: az étterem, ahol mindenki otthonra talál

VarjúVár: az étterem, ahol mindenki otthonra talál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.
Tojásválság az USA-ban

Tojásválság az USA-ban 

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának adatai alapján a tojás ára soha nem látott magasságokba emelkedett az elmúlt hónapokban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.