Budai Gourmet 2012 – aki ott volt, nem bánta

Több ezres közönség, szervezett fesztiválhangulat és – a fenyegető előrejelzések ellenére – többnyire napos idő jellemezte a Millenárison megtartott rendezvényt. És persze minőségi gasztronómia.

Túlságosan nagy meglepetés nem várta azokat, akik a tavalyi debütálás után – ekkor rendezte először a Sziget Iroda a Budai Gourmet-t – ismét kilátogattak a Millenáris Parkba. Bár a szervezőket ért kritikák után Gerendai Károly az elmúlt évben úgy nyilatkozott, hogy átgondolják, a belépőjegyekkel kapcsolatos üzletpolitikájukat, ezen a téren nem történt jelentős változás. Na jó, ne bagatellizáljuk el a bejáratnál kapott egy pohár – nem is akármilyen – pezsgőt.


Persze álságos és demagóg dolog lenne a jegyárakkal példálózni, mert ha kicsit körülnéztünk a Budai Gourmet-n, könnyű volt észrevenni, hogy a belépő ellenértékeként egy kifejezetten kulturált környezetben megtartott, kiválóan szervezett rendezvényt kapunk. Kifogástalan információs rendszer, elképesztő mennyiségű technikai segédcsapat. Sehol az ingyenes tömegrendezvényeken már megszokott (?) bokáig érő szemétréteg, túlcsorduló szemeteskukák. Mindenhol tisztaság, rend. Bár evidencia kellene legyen, még mindig pozitív élmény az őrzött (és ingyenes) kerékpárparkoló.


Lassan azért fesztiválosodik a rendezvény, immáron három színpadon szól a zene, zajlanak a betétprogramok, elviselhető harsánysággal. A szülőkkel érkező kiskorúakon decens „billog”, névvel, címmel, anyuka telefonszámával – arra az esetre, ha elveszítenék egymást a generációk... A „körítés” tehát hibátlan.
Sőt. Ha egy kicsit belegondolunk, érthető is a szervezők törekvése: kívül tartani az ingyenes gasztrofesztiválok „hangulatát”, a fizetőképesség nélkül, csupán szájat tátani, a színpadok műsorát meghallgatni érkező tömegeket. Csakhogy ezzel az eredeti koncepció egy része vész el: közelebb hozni az átlagemberekhez a csúcsgasztronómiát. Igaz, ehhez definiálni kellene talán, ki számít ma átlagembernek?


Sajnos valószínűleg nem az, aki a 2900 forintos belépő mellé meg tud enni legalább 4-5-féle, egyenként átlag 1000 forintba kerülő „kóstolót”, és el tud kortyolni mellé 5-6 deci 6-900 (esetleg 3000) forintos bort. Hogy esetleg nem kell ennyit enni-inni? De hiszen ez egy gourmet fesztivál, amelynek szlogenje szerint itt végig lehetett kóstolni az egész országot... Márpedig 4-5 kóstoló éppen csak a Dunántúlt reprezentálja...
Szakmai szempontból egy kicsit nehezebb értékelni a Budai Gourmet-t. Felvonult itt a hazai gasztronómia színe-virága, Michelin-csillagtól birkapörköltet kavargató juhászig, sztárséftől médiaszakácsig volt itt minden (kár, hogy Benke Laci bácsi éppen egy vidéki rendezvényen vendégszerepelt, talán statisztálhatott volna a Millenáris programjában ő is).


Az éttermek – természetesen – nem a topkategóriás ételeikkel kápráztatták el a látogatókat. Nem is várható el, hogy egy faházban főzzék meg azokat a fogásokat, melyek amúgy egy űrtechnológiával felszerelt konyhában készülnek. Természetesen ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy „enbékettes” élményt kaptunk, kifogástalan ételek, remek borok jellemezték a fesztivált. Ugyanakkor több jelen lévő étterem képviselője megerősítette, hogy nem igazán enni jöttek a látogatók, és ezt támasztotta alá saját tapasztalatunk is, mert a terület inkább egy laza borfesztivál hangulatát idézte, némi ételfogyasztással. Találkoztunk kiváló fogásokkal (ne gondoljunk semmi extrára, olyan mennyiség, és olyan alapanyag, amiből egy adagot ki lehet szorítani 1000 körüli eladási árral), de olyannal is, ami teljes mellélövésnek bizonyult. Szögezzük le: nem azért mert esetleg méltatlan a rendezvényhez, hanem mert egyszerűen alkalmatlan arra, hogy ebben a környezetben kulturáltan és gourmet módon el lehessen fogyasztani.


Mindez természetesen nem kritikai észrevétel, puszta tényközlés. A Budai Gourmet egy szerethető, útkereső, a maga közegében sikeres rendezvény, amely próbálja pozicionálni magát. De ahogy az jelenlévő egyik élvonalbeli étterem tulajdonosa megjegyezte: hosszú még az út, hogy a csúcsgasztronómia egy platformra kerüljön a több ezres közönséggel. A kulcs a fizetőképesség, ebben pedig sajnos tavaly óta nemigen léptünk előre. Ennek ellenére, akik ott voltak, nem bánták meg.
Jövőre veletek, ugyanitt.


Bezár a Balaton térségének első vegán étterme

Bezár a Balaton térségének első vegán étterme 

Hét év után bezár az ikonikus étterem.
Vége a strandidénynek - a balatoni fagylaltosok összegezték az idei szezont

Vége a strandidénynek - a balatoni fagylaltosok összegezték az idei szezont 

Legtöbbjüknél az idei forró nyáron jelentősen megnőtt a forgalom.
Fedezzük fel újra a zöldségeket!

Fedezzük fel újra a zöldségeket! 

Napjainkban mind többen hagyják el a húst, és köteleződnek el a vegetáriánus vagy a vegán táplálkozás mellett, akár átmeneti jelleggel (pl. a veganuár alatt), akár véglegesen.
Betiltanák a vendéglátóhelyek teraszain a dohányzást

Betiltanák a vendéglátóhelyek teraszain a dohányzást 

Az új szabályozást azzal magyarázzák, hogy a korábbi, 2009-es szabályozás óta sokat változott a dohánypiac.
Újabb étteremben húzzák le a rolót - ezúttal Szolnokon

Újabb étteremben húzzák le a rolót - ezúttal Szolnokon 

A megemelkedett költségek, a sok bizonytalanság és nehézség arra késztette őket, hogy meghozzák ezt a fájdalmas döntést.
Athén a világ egyik legmenőbb gasztronómiai úti célja

Athén a világ egyik legmenőbb gasztronómiai úti célja 

Annak ellenére, hogy mindössze 627 ötcsillagos étteremmel és 31 Michelin-besorolású helyszínnel rendelkezik, úgy tűnik, Athén megnyerte magának a felmérés résztvevőit.
Jön a Nápolyi Pizzériák Éjszakája

Jön a Nápolyi Pizzériák Éjszakája 

 A kezdeményezés idén még több pizzériával/étteremmel folytatódik - az ország számos pontján. 
Tokaji borok sikerét hozta az idei borverseny

Tokaji borok sikerét hozta az idei borverseny 

Tokaji borok bizonyultak a legjobbnak a 3. Winelovers Wine Awards nemzetközi borversenyen, amelynek eredményeit szombaton hirdették ki a budapesti Corinthia Hotelben megtartott Winelovers 100 Nagykóstolón.
Így kapcsolódik össze az alkoholtrendek változása és a turizmus

Így kapcsolódik össze az alkoholtrendek változása és a turizmus 

A Spirit Tourism egy gyorsan fejlődő ágazat, ami lehetőséget kínál a helyi turizmus növekedésére, ezáltal munkahelyek teremtésére és a helyi gazdaságok fellendítésére.
Stratégiai partnerség egy rummal?

Stratégiai partnerség egy rummal? 

Bizony, a mai világban ez nagyon is megtörténhet. Hiszen az imént jelentették be, hogy a FLAVA Kitchen & More lett az Eminente rum márka első hazai képviselője.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.