Elveszett a borászok által befizetett milliárdos marketingpénz?

Vélhetően belekerült a borászok által literenként befizetett 8 forintos marketing adó az FVM költségvetésébe, miután az elmúlt évek téblábolásai után nem sikerült az összes forrást visszaadni a hazai borászatnak

A szőlészek borászok néhány év óta kötelezettek minden liter forgalomba hozott bor után, forgalomba hozatali járulékot befizetni. Ez az első két évben 8 forint volt literenként, majd az idei évtől kezdve, változás történt, az úgynevezett asztali és tájbor kategóriák után 5 forintot kell befizetni a forgalom után, a minőségi kategória után pedig 10 forintot - mondta el a Hírös Indexnek Font Sándor a parlament mezőgazdasági bizottságának elnöke, a kiskőrösi körzet képviselője.

Ez a befizetett összeg a törvény szerint két úton kerül felhasználásra, a befizetett összeg 40 százalékát az ellenőrzésre kell, hogy fordítsák, 60 százaléknak, pedig a bor marketing céljait kell, hogy megvalósítsa. Az utóbbi lehet országos program, vagy akár régiókra lebontott (mint például a Duna-Borrégió) programokat is lehet szervezni egy visszaosztás alapján.

A probléma ott kezdődött, amikor kiderült, hogy az agrár marketing pénzeket, amit például a bor forgalomba hozatali járulékból szedünk be, direktben nem lehet visszaosztani az erre a célra létrejött Bormarketing Kht-nak, illetve az érintett borvidékeknek, mert az UNIO egyes szabályai szerint, ez direkt mezőgazdasági támogatásnak minősül, amit tiltanak.

Ezért kellett keresni egy un. akkreditív kifizető helyet. Magyarországnak két ilyen ügynöksége létezik, az MVH (Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal) és az AMC. Az volt a cél, hogy az AMC-n kell keresztülfolyatni azt a pénzt, amit a borászok befizettek. Ez már akkor is sántított, mert a létrehozott Bormarketing Kht nem kapott támogatást az AMC-től, ráadásul az AMC úgy gondolta, hogy saját jogon elvégzi a bormarketing kérdéseit. Ebből egy komoly konfliktus támadt a két szervezet között.

 A vége az lett, hogy csődeljárás lett, ami által a Bormarketing Kht tevékenységét gyakorlatilag befejezte.

Egy bizonyos összeg lehívásra került még 2008-ban, viszont az eredeti célt, ami a bormarketing stratégia szervezeti és pénzügyi kialakítását fogalmazta meg nem sikerült elérni.

Sajnálatos módon azt látjuk - tette hozzá Font Sándor - , hogy a hazai forgalommal szemben, ami évente 3,2 hektoliter, csupán évi 1,7 millió hektoliter került számlázottan forgalomba. Ám még az ezután befizetett összeg is milliárdos nagyságrendű, viszont miután nem lett felhasználva, vélhetően bele került a FVM büdzséjébe. Bár most kértem fel az illetékeseket az elszámolásra.

A szervezet jövője még kérdéses, mert a Fellegi Tamás miniszterhez tartozó fejlesztési minisztérium is igényt mutat rá, amivel a vidékfejlesztési minisztérium most konkrétan nem ért egyet és szeretné, hogy az AMC maradjon nála.

Ennek az eldöntése vélhetően a kormány kompetenciája, majd abban is döntés kell hozni, hogy a forgalomba hozatali díjat milyen módon kívánjuk felhasználni, ezt újból át kell futtatni egy akkreditív ügynökségen, vagy akár a hegyközségeken keresztül vissza lehetne juttatni az érintett területekre. (Hírös index)


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.