Elveszett a borászok által befizetett milliárdos marketingpénz?

Vélhetően belekerült a borászok által literenként befizetett 8 forintos marketing adó az FVM költségvetésébe, miután az elmúlt évek téblábolásai után nem sikerült az összes forrást visszaadni a hazai borászatnak

A szőlészek borászok néhány év óta kötelezettek minden liter forgalomba hozott bor után, forgalomba hozatali járulékot befizetni. Ez az első két évben 8 forint volt literenként, majd az idei évtől kezdve, változás történt, az úgynevezett asztali és tájbor kategóriák után 5 forintot kell befizetni a forgalom után, a minőségi kategória után pedig 10 forintot - mondta el a Hírös Indexnek Font Sándor a parlament mezőgazdasági bizottságának elnöke, a kiskőrösi körzet képviselője.

Ez a befizetett összeg a törvény szerint két úton kerül felhasználásra, a befizetett összeg 40 százalékát az ellenőrzésre kell, hogy fordítsák, 60 százaléknak, pedig a bor marketing céljait kell, hogy megvalósítsa. Az utóbbi lehet országos program, vagy akár régiókra lebontott (mint például a Duna-Borrégió) programokat is lehet szervezni egy visszaosztás alapján.

A probléma ott kezdődött, amikor kiderült, hogy az agrár marketing pénzeket, amit például a bor forgalomba hozatali járulékból szedünk be, direktben nem lehet visszaosztani az erre a célra létrejött Bormarketing Kht-nak, illetve az érintett borvidékeknek, mert az UNIO egyes szabályai szerint, ez direkt mezőgazdasági támogatásnak minősül, amit tiltanak.

Ezért kellett keresni egy un. akkreditív kifizető helyet. Magyarországnak két ilyen ügynöksége létezik, az MVH (Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal) és az AMC. Az volt a cél, hogy az AMC-n kell keresztülfolyatni azt a pénzt, amit a borászok befizettek. Ez már akkor is sántított, mert a létrehozott Bormarketing Kht nem kapott támogatást az AMC-től, ráadásul az AMC úgy gondolta, hogy saját jogon elvégzi a bormarketing kérdéseit. Ebből egy komoly konfliktus támadt a két szervezet között.

 A vége az lett, hogy csődeljárás lett, ami által a Bormarketing Kht tevékenységét gyakorlatilag befejezte.

Egy bizonyos összeg lehívásra került még 2008-ban, viszont az eredeti célt, ami a bormarketing stratégia szervezeti és pénzügyi kialakítását fogalmazta meg nem sikerült elérni.

Sajnálatos módon azt látjuk - tette hozzá Font Sándor - , hogy a hazai forgalommal szemben, ami évente 3,2 hektoliter, csupán évi 1,7 millió hektoliter került számlázottan forgalomba. Ám még az ezután befizetett összeg is milliárdos nagyságrendű, viszont miután nem lett felhasználva, vélhetően bele került a FVM büdzséjébe. Bár most kértem fel az illetékeseket az elszámolásra.

A szervezet jövője még kérdéses, mert a Fellegi Tamás miniszterhez tartozó fejlesztési minisztérium is igényt mutat rá, amivel a vidékfejlesztési minisztérium most konkrétan nem ért egyet és szeretné, hogy az AMC maradjon nála.

Ennek az eldöntése vélhetően a kormány kompetenciája, majd abban is döntés kell hozni, hogy a forgalomba hozatali díjat milyen módon kívánjuk felhasználni, ezt újból át kell futtatni egy akkreditív ügynökségen, vagy akár a hegyközségeken keresztül vissza lehetne juttatni az érintett területekre. (Hírös index)


Mindenkiben ott lakik a költő:  középiskolásokat vár a legendás kávéház

Mindenkiben ott lakik a költő: középiskolásokat vár a legendás kávéház 

A budapesti Centrál Kávéház a XIX. században a magyar irodalmi élet központja volt. Most ezt a régi kort és az irodalom akkori nagy alakjait idézi meg legújabb programjával.
Eladták Andy Vajna egykori magyarországi üzleteinek ékkövét

Eladták Andy Vajna egykori magyarországi üzleteinek ékkövét 

A Kempinski Hotel Corvinus Budapest oldalában működő Nobu Budapestről van szó, amelyet a 2019-ben meghalt Andy Vajna özvegye, Palácsik-Ráthonyi Tímea most más tulajdonosnak adott át.
Járatlan utakon - elindult az új boros kampány

Járatlan utakon - elindult az új boros kampány 

Az idei kampány keretében a három kiemelt borvidékről készült videóban mutatják be az egyes vidékek ikonikus fajtáit.
Badacsonyi borokat díjaztak a Winelovers Wine Awards-on

Badacsonyi borokat díjaztak a Winelovers Wine Awards-on 

Kilenc borvidéki bor hamarosan a 100 Legjobb bor kiadványban is megjelenik.
Már az Oktoberfest sem a régi - egyre jobban fogy az alkoholmentes sör!

Már az Oktoberfest sem a régi - egyre jobban fogy az alkoholmentes sör! 

A Nemzeti Sörfőzdék Szövetségének statisztikái is azt mutatják, hogy 2015 óta folyamatosan csökken a sörértékesítés.
Változó alkoholfogyasztás a világ legnépesebb generációjánál

Változó alkoholfogyasztás a világ legnépesebb generációjánál 

A Z generáció a fejlődés és a jövő egyik kulcsa, és most kiderült, hogy lényegesen kevesebb alkoholt fogyaszt, mint az idősebb korosztályok.
Kiderült, kik kapják idén a Gundel-díjat

Kiderült, kik kapják idén a Gundel-díjat 

2024. szeptember 20-án hivatalosan bejelentésre került, kik az idei év díjazottjai.
Fedezzük fel újra a zöldségeket!

Fedezzük fel újra a zöldségeket! 

Napjainkban mind többen hagyják el a húst, és köteleződnek el a vegetáriánus vagy a vegán táplálkozás mellett, akár átmeneti jelleggel (pl. a veganuár alatt), akár véglegesen.
Kiderült: már nem olasz a legjobb pizza

Kiderült: már nem olasz a legjobb pizza 

Az 50 Top Pizza Awards listája a  világ legjobb pizzáit rangsorolja. A győztes ezúttal azonban nem egy olasz étterem lett!
A hétvégére tervezett Food Truck Show-t is később tartják meg

A hétvégére tervezett Food Truck Show-t is később tartják meg 

A mostani hétvégére tervezett rendezvény az árvíz miatt kialakult helyzetre való tekintettel nem az eredeti időpontban, hanem 2 héttel később, október 5-6. között lesz megtartva.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.