Elveszett a borászok által befizetett milliárdos marketingpénz?

Vélhetően belekerült a borászok által literenként befizetett 8 forintos marketing adó az FVM költségvetésébe, miután az elmúlt évek téblábolásai után nem sikerült az összes forrást visszaadni a hazai borászatnak

A szőlészek borászok néhány év óta kötelezettek minden liter forgalomba hozott bor után, forgalomba hozatali járulékot befizetni. Ez az első két évben 8 forint volt literenként, majd az idei évtől kezdve, változás történt, az úgynevezett asztali és tájbor kategóriák után 5 forintot kell befizetni a forgalom után, a minőségi kategória után pedig 10 forintot - mondta el a Hírös Indexnek Font Sándor a parlament mezőgazdasági bizottságának elnöke, a kiskőrösi körzet képviselője.

Ez a befizetett összeg a törvény szerint két úton kerül felhasználásra, a befizetett összeg 40 százalékát az ellenőrzésre kell, hogy fordítsák, 60 százaléknak, pedig a bor marketing céljait kell, hogy megvalósítsa. Az utóbbi lehet országos program, vagy akár régiókra lebontott (mint például a Duna-Borrégió) programokat is lehet szervezni egy visszaosztás alapján.

A probléma ott kezdődött, amikor kiderült, hogy az agrár marketing pénzeket, amit például a bor forgalomba hozatali járulékból szedünk be, direktben nem lehet visszaosztani az erre a célra létrejött Bormarketing Kht-nak, illetve az érintett borvidékeknek, mert az UNIO egyes szabályai szerint, ez direkt mezőgazdasági támogatásnak minősül, amit tiltanak.

Ezért kellett keresni egy un. akkreditív kifizető helyet. Magyarországnak két ilyen ügynöksége létezik, az MVH (Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal) és az AMC. Az volt a cél, hogy az AMC-n kell keresztülfolyatni azt a pénzt, amit a borászok befizettek. Ez már akkor is sántított, mert a létrehozott Bormarketing Kht nem kapott támogatást az AMC-től, ráadásul az AMC úgy gondolta, hogy saját jogon elvégzi a bormarketing kérdéseit. Ebből egy komoly konfliktus támadt a két szervezet között.

 A vége az lett, hogy csődeljárás lett, ami által a Bormarketing Kht tevékenységét gyakorlatilag befejezte.

Egy bizonyos összeg lehívásra került még 2008-ban, viszont az eredeti célt, ami a bormarketing stratégia szervezeti és pénzügyi kialakítását fogalmazta meg nem sikerült elérni.

Sajnálatos módon azt látjuk - tette hozzá Font Sándor - , hogy a hazai forgalommal szemben, ami évente 3,2 hektoliter, csupán évi 1,7 millió hektoliter került számlázottan forgalomba. Ám még az ezután befizetett összeg is milliárdos nagyságrendű, viszont miután nem lett felhasználva, vélhetően bele került a FVM büdzséjébe. Bár most kértem fel az illetékeseket az elszámolásra.

A szervezet jövője még kérdéses, mert a Fellegi Tamás miniszterhez tartozó fejlesztési minisztérium is igényt mutat rá, amivel a vidékfejlesztési minisztérium most konkrétan nem ért egyet és szeretné, hogy az AMC maradjon nála.

Ennek az eldöntése vélhetően a kormány kompetenciája, majd abban is döntés kell hozni, hogy a forgalomba hozatali díjat milyen módon kívánjuk felhasználni, ezt újból át kell futtatni egy akkreditív ügynökségen, vagy akár a hegyközségeken keresztül vissza lehetne juttatni az érintett területekre. (Hírös index)


Zöld lámpa a  szupermarketlánc első bolti kocsmájának

Zöld lámpa a szupermarketlánc első bolti kocsmájának 

A tervek szerint a kocsma a dundonaldi üzletben kap helyet, amely a Lidl reményei szerint új vásárlókat vonz majd az üzletbe.
Michelin-ajánlás Szatmár-Bereg egyik éttermének

Michelin-ajánlás Szatmár-Bereg egyik éttermének 

A két ikonikus piros tábla mellett a harmadik is ott „tündököl” a Stílusos Vidéki Éttermiségivel (SVÉT-tel) együtt.
Megvan, ki kapta 2024-ben az Év Vendéglőse címet

Megvan, ki kapta 2024-ben az Év Vendéglőse címet 

A díjat 2001-ben alapította az MVI, a győztes kiválasztásakor az általa végzett munka minősége, szakmai magatartása és közéleti tevékenysége számít.
Újult elemekkel gazdagítva rendezik idén a derecskei disznótort

Újult elemekkel gazdagítva rendezik idén a derecskei disznótort 

Főleg az „új elemek” hangzik izgalmasnak ebben a hírben.
Beszáll a Coca-Cola a személyzet nélküli boltnyitásos üzletágba

Beszáll a Coca-Cola a személyzet nélküli boltnyitásos üzletágba 

Mintegy 250 millió forintot fordítanak erre Magyarországon. A bolt működésében az MI kiemelt szerephez jut.
Ha február, akkor Kávébár Bazár

Ha február, akkor Kávébár Bazár 

A jubileumi, tizenötödik KávéBár Bazár rendezvénynek a Millenáris B épülete, a nagycsarnok ad otthont.
Üdítőket hív vissza a multicég Európában

Üdítőket hív vissza a multicég Európában 

Európa néhány országában visszahívott bizonyos üdítőitalokat a Coca-Cola, mert „magasabb szintű” klórátot tartalmaznak.
A Lidl csökkenti a tojás árát

A Lidl csökkenti a tojás árát 

A lépés nem meglepő.
Gasztrorendezvény Szlovákiában

Gasztrorendezvény Szlovákiában 

Új ételek, élő főzés és technológiák a HoReCa szegmens számára – ételek és italok széles választéka Szlovákiából és külföldről, technológiák és konyhai berendezések.
Van az az étel, ami még a koreai influenszeren is kifog

Van az az étel, ami még a koreai influenszeren is kifog 

A dél-koreai mokpang influenszer, aki napjainkban Budapesten hódít hatalmas étvágyával, úgy tűnik, legyőzőre talált néhány kolbász és hurka képében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.