Felmérés: Ki szeretne saját vendéglátóhelyet?

Idehaza tízből egy ember álma, hogy legyen saját vendéglátóegysége. 

Átfogó kutatást készített a meghatározó hazai gasztronómiai szereplőkből álló szakmai közösség, a Piqniq Budapest és a Mastercard. A 400 vendéglátós és 1600 a terület iránt érdeklődő “laikus” megkérdezésével zajló felmérésben azt vizsgálták, hogy mennyire vonzó az iparág az abban és az azon kívül dolgozóknak, illetve honnan tájékozódnak a témában a szakmabeliek és a “civil” gasztrorajongók.

A kutatás alapján a vendéglátás rengeteg energiát kíván: a megkérdezettek közel kétharmada minimum napi 9 órát dolgozik. Ennek ellenére nagyon vonzó területről van szó, a teljesen más szakmát űzők több mint 10 százaléka szeretne saját helyet nyitni a jövőben.

 

Sokan ugranának fejest a vendéglátásba

A Mastercard és a Piqniq által készített, Az év gasztro-felmérése - 2021* elnevezésű kutatás alapján a vendéglátás kifejezetten vonzó szakma azoknak, akik nincsenek benne: az 1600 megkérdezett 11 százaléka válaszolta azt, hogy a tervei között szerepel saját hely nyitása. A gasztronómiai vállalkozást tervezők jellemzően nők (80%), városlakók (73% lakik Budapesten és 19% vidéki városban), 26 és 35 év közöttiek, valamint diplomások (74%). A kutatásban résztvevő “laikusok” számára kifejezetten fontos, hogy gasztronómiai ismereteik folyamatosan bővüljenek, képben legyenek a legújabb trendekkel, technológiákkal - függetlenül attól, hogy terveznek-e üzletnyitást vagy sem. Az őket érdeklő  témák egyértelműen a receptekkel és tálalással kapcsolatosak, több mint 34 százalékuk naponta, 41 százalékuk pedig hetente fogyaszt ilyen típusú tartalmakat jellemzően a social media csatornákon, és több mint kétharmaduk évente minimum egy gasztronómiai eseményre személyesen el is ellátogat. “A saját gasztrovállalkozás elindításához  a nem szakmabeliek gyakran romantikus képzeteket társítanak: sokan esnek abba a hibába, hogy elegendőnek találják a jó ízlést egy hely elindításához, és nem gondolnak bele a nyitással és üzemeltetéssel járó költségekbe, illetve abba, hogy miként alakul majd át az addig megszokott életvitelük”,  mondta Rétfalvi-Kurucz Alexandra, a Piqniq Budapest társalapítója. 

Látástól vakulásig

Kemény munka a vendéglátás - ezt erősítette meg a kutatásban résztvevő 400 ember, akik a gasztronómiai szektor legkülönbözőbb területein dolgoznak: a megkérdezettek 36 százaléka tulajdonos, 24 százaléka szakács-séf, 16 százaléka pedig éttermi alkalmazott. A szektorban dolgozók átlagosan 8 éve vannak a szakmában, a válaszadók körülbelül 40 százaléka több mint 10 éve aktív ezen a területen. A vendéglátásban dolgozók  jellemzően napi 9 óránál többet töltenek munkával, viszont az ilyen terhelés mellett is igazán fontosnak tartják, hogy folyamatosan fejlesszék tudásukat: a szakácsok-séfek (akiknek harmada napi 12 óránál is többet dolgozik) 21 százaléka tölti ezzel rendszeresen az idejét, míg ugyanez az arány a tulajdonosoknál 24 százalék. Ráadásul úgy tűnik a vírushelyzet felértékelte a személyes kapcsolódásokra, a valódi megélésre való igényt. Bár a vendéglátós szakemberek 58 százaléka az olvasást, illetve 95 százaléka az online formákat jelölte meg elsődleges információszerzési forrásnak, mégis kimagasló azoknak az aránya, akik személyes tapasztalás útján szeretnek inspirálódni, akár egymástól, vagy workshopokon tanulni. És az önfejlesztésnek van egy egészes sajátos módja a konyhában dolgozók között: “A vírus kitörése óta Magyarországon közel 20.000-en hagyták el a pályát, ami még nagyobb terhelést jelent a szakmában maradóknak. A rengeteg munkába fordított energia ugyanakkor nem csak “darálást” jelent: a kutatásból egyértelműen kiderült, hogy a konyhában dolgozók ezt az időt használják fel tudásuk fejlesztésére is”, mondta Bánhalmi Kata, a Piqniq Budapest társalapítója.

Forrás: turizmusonline.hu


Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel

Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel 

Három magyar résztvevő a mikulovi Nemzetközi Borturizmus Konferencián.
Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére

Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére 

Az Etyeki Pezsgő hivatalosan eredetvédett státuszt kapott.
Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban

Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban 

Hagyományteremtő„Balaton Expo”-n jelent meg a régió kínálata a Balaton asztalán.
Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek

Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek 

Új névvel és telephelyen, kibővített termékportfólióval és nemzetközi terjeszkedéssel folytatja működését Magyarország vezető újrahasználati rendszere, a Cup Revolution.
Felvásárolták az albán Spar-hálózatot

Felvásárolták az albán Spar-hálózatot 

Koszovó legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, a Viva Fresh Store felvásárolta a Spar Albánia üzleteit a helyi Balfin befektetési csoporttól.
Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben

Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben 

Ki mondta, hogy a balatonfüredi borvidék kizárólag fehérborok készítéséhez kiváló terület?
Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás

Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás 

Az első tünetek kedden jelentkeztek a Levél településen található, 3000 egyedet számláló szarvasmarha-állományban.
Jön egy stílusos villásreggeli

Jön egy stílusos villásreggeli 

Stílusos Vidéki Villásreggeli Fesztivál és majális- egy igazán ragyogó program a gasztronómia és az utazás szerelmeseinek.
Megújult étlappal vár az etyeki birtok

Megújult étlappal vár az etyeki birtok 

Defend Márk séf és csapata tálalásában mutatják be a friss ötletekre és szezonális alapanyagokra épülő megújult étlapot.
Zenés-táncos estek a Gundelben

Zenés-táncos estek a Gundelben 

Hagyományélesztés modern köntösben: áprilistól zenés-táncos estek a Gundelben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.