„Ha fenntartható módon működik egy étterem - sikerrel megszólítható a Z generáció”

Többek közt ezt hallhattuk Gerendai Károlytól azon a szakmai beszélgetésen, amelyre egyik budapesti fine dining helyén, a Costes Downtown-ban került sor május 29-én. A program mintegy előfutáraként szerepelt a június 3-án, hétfő este kiosztásra kerülő Dining Guide Év Étterme Díjátadó Gálának.

A beszélgetés moderátora Mautner Zsófi, a Dining Guide online megjelenésének első főszerkesztője volt, aki többek közt az idén 20 éves Dining Guide apropóján azt taglalta először a jelenlévőkkel, hogy mi történt idehaza ebben az időszakban a hazai csúcsgasztronómiában. Majd egy nagyon izgalmas és aktuális kérdés következett: hogyan befolyásolja a Z generáció a vendéglátás trendjeit – mi az, amit elvárnak tagjai, és mivel lehet számukra izgalmassá, vonzóvá tenni egy éttermet?

A Z generáció ugyanis egész mást vár el egy étteremtől, mint az előző korosztályok,

- tudtuk meg az online gasztroplatform felelős kiadójától, Herczeg Zoltántól. Aki beszámolt arról is, hogy adataik szerint a mintegy 50 ezer hazai vendéglátóhely közül csak 500 felel meg az étteremkritikusok elvárásainak – ezért ennyi szerepel a Dining Guide listáján is.

Sok jó étterem van idehaza, de sajnos a legtöbb még mindig csak a fővárosban, a vidék alaposan le van maradva,

- tette hozzá.

Juhász András, Herczeg Zoltán, Gerendai Károly, Mautner Zsófi / Fotó: Sándor Tünde/vg.hu
Juhász András, Herczeg Zoltán, Gerendai Károly, Mautner Zsófi / Fotó: Sándor Tünde/vg.hu

A beszélgetés során az is kiderült, hogy a számon tartott vendéglátóhelyek mintegy 63 százaléka állítja azt, hogy számára a karbonlábnyom csökkentése és a fenntartható működés fontos. Mert pontosan tudják, csak így tudnak megfelelni a Z generáció igényeinek.

Gerendai a beszélgetés során azt is kifejtette, hogy a fine dining-nak a mai korban egyik oldalról továbbra is van létjogosultsága, másrészről viszont megváltozott az az igény, hogy az emberek miért látogatnak el egy étterembe – és ezt tudomásul kell venni, és egy jó éttermesnek kiszolgálni.

Hiszen ma már nem csak jót akarnak enni a vendégek, hanem számukra elsősorban az élmény a fontos.

Az étterembe látogató fiatal generációnak pedig az is meghatározó, hogy mennyire vigyázunk a bolygónkra egy-egy szolgáltatás során?

Emiatt hozta létre a Dining Guide Gerendaival közösen (ő befektetőként vesz részt a projektben) azt Bibo elnevezésű, 100 százalékban magyar brandet, amelyet Juhász András irányít szakmai igazgatóként, és amely kizárólag olyan non-food termékeket árusít, amelyek a fenntartható vendéglátáshoz szükségesek. Ennek kapcsán Juhász a beszélgetés során elmondta még, hogy termékeik

  • - környezetvédelmi
  • - társadalmi
  • - gazdasági elvárásoknak maximálisan megfelelnek.

A fenntarthatósági szakértőtől azt is hallhattuk, hogy évente 49 millió liter tisztítószert, szervetlen kemikáliát használ el a magyar vendéglátás, miközben több millió köbméter csomagolóanyag, göngyöleg is keletkezik, aminek kidobása szintén a környezetet szennyezi.

A hazai vendégváróegységekben keletkező napi moslék mennyiség kapcsán pedig döbbenetes számok hangzottak el:

egy átlagos, 300-350 fő befogadására alkalmas budapesti szállodából napi 150-400 kilogrammnyi moslék, 900-1000 adag étel kerül a kukába, miközben egy közepes méretű étterem napi 30 kilónyi moslékot halmoz fel.

A lehető legkisebb karbonlábnyom, lokális beszállítói hálózat, minimalizált szállítási útvonala az alapanyagoknak, az élővizek tisztelete és tisztán tartása - ezek a legfontosabbak még a mai vendégvárás területén, hangzott még el.

 

 


Szigorítás az energiaitalok piacán

Szigorítás az energiaitalok piacán 

A jogszabály célja a fiatalok körében tapasztalható aggasztó energiaital-fogyasztási trendek visszaszorítása.
Lazulós programokkal indul a szezon a Kopaszi-gát menő helyén

Lazulós programokkal indul a szezon a Kopaszi-gát menő helyén 

Idén május elsejével nyitja meg kapuit a Kopaszi-gáton a Flava Beach Bár és Büfé.
Lehet kísérletezni, de a magyarok továbbra is a dobostortát imádják

Lehet kísérletezni, de a magyarok továbbra is a dobostortát imádják 

A 140 éves dobostorta továbbra is maga mögé utasítja a teljes desszertmezőnyt.
Jön a Balaton Fagyija közönségkóstolás

Jön a Balaton Fagyija közönségkóstolás  

Május 9-én rendezik meg az idei Balaton Fagyija választást egy kompon, amely a Tihany és Szántód közötti távon közlekedik.
Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója

Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója 

Brownsville-ben, Texasban készül megnyitni a világ első 3D nyomtatott kávézóját a Starbucks.
A világ tíz legjobb kávézója

A világ tíz legjobb kávézója 

Egy ausztráliai kávézó került a dobogó tetejére. Az olaszok labdába sem rúgnak.
Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre

Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre 

Az 1000-2000 fő közötti települések italüzletei is pályázhatnak a 3 milliós támogatásra.
Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában

Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában 

Fényfestés, zene, borok és gasztroélmények a Miskolci Soho-ban.
Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat

Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat 

A gazdák több százezer sertést nem tudnak értékesíteni, miközben a vidéki térségeket csődhullám fenyegeti.
Argentin borok Budapesten

Argentin borok Budapesten  

Idén is bemutatkozott Budapesten a Malbec, e világhírű argentin borfajta, az egyik legnagyobb hazai borkereskedésben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.