„Ha fenntartható módon működik egy étterem - sikerrel megszólítható a Z generáció”

Többek közt ezt hallhattuk Gerendai Károlytól azon a szakmai beszélgetésen, amelyre egyik budapesti fine dining helyén, a Costes Downtown-ban került sor május 29-én. A program mintegy előfutáraként szerepelt a június 3-án, hétfő este kiosztásra kerülő Dining Guide Év Étterme Díjátadó Gálának.

A beszélgetés moderátora Mautner Zsófi, a Dining Guide online megjelenésének első főszerkesztője volt, aki többek közt az idén 20 éves Dining Guide apropóján azt taglalta először a jelenlévőkkel, hogy mi történt idehaza ebben az időszakban a hazai csúcsgasztronómiában. Majd egy nagyon izgalmas és aktuális kérdés következett: hogyan befolyásolja a Z generáció a vendéglátás trendjeit – mi az, amit elvárnak tagjai, és mivel lehet számukra izgalmassá, vonzóvá tenni egy éttermet?

A Z generáció ugyanis egész mást vár el egy étteremtől, mint az előző korosztályok,

- tudtuk meg az online gasztroplatform felelős kiadójától, Herczeg Zoltántól. Aki beszámolt arról is, hogy adataik szerint a mintegy 50 ezer hazai vendéglátóhely közül csak 500 felel meg az étteremkritikusok elvárásainak – ezért ennyi szerepel a Dining Guide listáján is.

Sok jó étterem van idehaza, de sajnos a legtöbb még mindig csak a fővárosban, a vidék alaposan le van maradva,

- tette hozzá.

Juhász András, Herczeg Zoltán, Gerendai Károly, Mautner Zsófi / Fotó: Sándor Tünde/vg.hu
Juhász András, Herczeg Zoltán, Gerendai Károly, Mautner Zsófi / Fotó: Sándor Tünde/vg.hu

A beszélgetés során az is kiderült, hogy a számon tartott vendéglátóhelyek mintegy 63 százaléka állítja azt, hogy számára a karbonlábnyom csökkentése és a fenntartható működés fontos. Mert pontosan tudják, csak így tudnak megfelelni a Z generáció igényeinek.

Gerendai a beszélgetés során azt is kifejtette, hogy a fine dining-nak a mai korban egyik oldalról továbbra is van létjogosultsága, másrészről viszont megváltozott az az igény, hogy az emberek miért látogatnak el egy étterembe – és ezt tudomásul kell venni, és egy jó éttermesnek kiszolgálni.

Hiszen ma már nem csak jót akarnak enni a vendégek, hanem számukra elsősorban az élmény a fontos.

Az étterembe látogató fiatal generációnak pedig az is meghatározó, hogy mennyire vigyázunk a bolygónkra egy-egy szolgáltatás során?

Emiatt hozta létre a Dining Guide Gerendaival közösen (ő befektetőként vesz részt a projektben) azt Bibo elnevezésű, 100 százalékban magyar brandet, amelyet Juhász András irányít szakmai igazgatóként, és amely kizárólag olyan non-food termékeket árusít, amelyek a fenntartható vendéglátáshoz szükségesek. Ennek kapcsán Juhász a beszélgetés során elmondta még, hogy termékeik

  • - környezetvédelmi
  • - társadalmi
  • - gazdasági elvárásoknak maximálisan megfelelnek.

A fenntarthatósági szakértőtől azt is hallhattuk, hogy évente 49 millió liter tisztítószert, szervetlen kemikáliát használ el a magyar vendéglátás, miközben több millió köbméter csomagolóanyag, göngyöleg is keletkezik, aminek kidobása szintén a környezetet szennyezi.

A hazai vendégváróegységekben keletkező napi moslék mennyiség kapcsán pedig döbbenetes számok hangzottak el:

egy átlagos, 300-350 fő befogadására alkalmas budapesti szállodából napi 150-400 kilogrammnyi moslék, 900-1000 adag étel kerül a kukába, miközben egy közepes méretű étterem napi 30 kilónyi moslékot halmoz fel.

A lehető legkisebb karbonlábnyom, lokális beszállítói hálózat, minimalizált szállítási útvonala az alapanyagoknak, az élővizek tisztelete és tisztán tartása - ezek a legfontosabbak még a mai vendégvárás területén, hangzott még el.

 

 


Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben

Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben 

Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség.
Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség

Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség 

Növelni kell a palackos borok exportját, amihez a magyar kormány minden segítséget megad, mondta a miniszter egy csütörtöki balatoni nyitóeseményen.
Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től

Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től 

A Bar Me Tender ingyenes bartenderképzés immár negyedik éve segíti a vendéglátós szakma új generációját.
Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk

Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk 

Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok.
Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja

Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja 

Az Auchan Magyarország stratégiai partnerségre lép a Winelovers Wine Awards borversennyel.
Legjobbak közt a magyar speciality kávé

Legjobbak közt a magyar speciality kávé  

A döntőbe a világ több százezer kávéja közül, kategóriánkként a legjobb tízet választják ki.
Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben

Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben  

A Zadole parkban zajló kétnapos rendezvényen a látogatók Katowice testvérvárosainak kulináris és kulturális kínálatával ismerkedhettek meg.
Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében

Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében 

Országos ellenőrzés lesz a főszezonban bizonyos vendéglátóhelyeken.
Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait

Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait 

Az idei pálinkafesztiválon az év gyümölcse a cseresznye, így külön kategóriaként bírálta a szakmai zsűri a cseresznyepálinkával töltött 27 bonbont.
Nyári ízek újrahangolva  – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján

Nyári ízek újrahangolva – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján 

Feith Attila executive séf vezetésével a szálloda nyári étlapja idén is ízutazásra hívja a vendégeket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.