„Ha fenntartható módon működik egy étterem - sikerrel megszólítható a Z generáció”

Többek közt ezt hallhattuk Gerendai Károlytól azon a szakmai beszélgetésen, amelyre egyik budapesti fine dining helyén, a Costes Downtown-ban került sor május 29-én. A program mintegy előfutáraként szerepelt a június 3-án, hétfő este kiosztásra kerülő Dining Guide Év Étterme Díjátadó Gálának.

A beszélgetés moderátora Mautner Zsófi, a Dining Guide online megjelenésének első főszerkesztője volt, aki többek közt az idén 20 éves Dining Guide apropóján azt taglalta először a jelenlévőkkel, hogy mi történt idehaza ebben az időszakban a hazai csúcsgasztronómiában. Majd egy nagyon izgalmas és aktuális kérdés következett: hogyan befolyásolja a Z generáció a vendéglátás trendjeit – mi az, amit elvárnak tagjai, és mivel lehet számukra izgalmassá, vonzóvá tenni egy éttermet?

A Z generáció ugyanis egész mást vár el egy étteremtől, mint az előző korosztályok,

- tudtuk meg az online gasztroplatform felelős kiadójától, Herczeg Zoltántól. Aki beszámolt arról is, hogy adataik szerint a mintegy 50 ezer hazai vendéglátóhely közül csak 500 felel meg az étteremkritikusok elvárásainak – ezért ennyi szerepel a Dining Guide listáján is.

Sok jó étterem van idehaza, de sajnos a legtöbb még mindig csak a fővárosban, a vidék alaposan le van maradva,

- tette hozzá.

Juhász András, Herczeg Zoltán, Gerendai Károly, Mautner Zsófi / Fotó: Sándor Tünde/vg.hu
Juhász András, Herczeg Zoltán, Gerendai Károly, Mautner Zsófi / Fotó: Sándor Tünde/vg.hu

A beszélgetés során az is kiderült, hogy a számon tartott vendéglátóhelyek mintegy 63 százaléka állítja azt, hogy számára a karbonlábnyom csökkentése és a fenntartható működés fontos. Mert pontosan tudják, csak így tudnak megfelelni a Z generáció igényeinek.

Gerendai a beszélgetés során azt is kifejtette, hogy a fine dining-nak a mai korban egyik oldalról továbbra is van létjogosultsága, másrészről viszont megváltozott az az igény, hogy az emberek miért látogatnak el egy étterembe – és ezt tudomásul kell venni, és egy jó éttermesnek kiszolgálni.

Hiszen ma már nem csak jót akarnak enni a vendégek, hanem számukra elsősorban az élmény a fontos.

Az étterembe látogató fiatal generációnak pedig az is meghatározó, hogy mennyire vigyázunk a bolygónkra egy-egy szolgáltatás során?

Emiatt hozta létre a Dining Guide Gerendaival közösen (ő befektetőként vesz részt a projektben) azt Bibo elnevezésű, 100 százalékban magyar brandet, amelyet Juhász András irányít szakmai igazgatóként, és amely kizárólag olyan non-food termékeket árusít, amelyek a fenntartható vendéglátáshoz szükségesek. Ennek kapcsán Juhász a beszélgetés során elmondta még, hogy termékeik

  • - környezetvédelmi
  • - társadalmi
  • - gazdasági elvárásoknak maximálisan megfelelnek.

A fenntarthatósági szakértőtől azt is hallhattuk, hogy évente 49 millió liter tisztítószert, szervetlen kemikáliát használ el a magyar vendéglátás, miközben több millió köbméter csomagolóanyag, göngyöleg is keletkezik, aminek kidobása szintén a környezetet szennyezi.

A hazai vendégváróegységekben keletkező napi moslék mennyiség kapcsán pedig döbbenetes számok hangzottak el:

egy átlagos, 300-350 fő befogadására alkalmas budapesti szállodából napi 150-400 kilogrammnyi moslék, 900-1000 adag étel kerül a kukába, miközben egy közepes méretű étterem napi 30 kilónyi moslékot halmoz fel.

A lehető legkisebb karbonlábnyom, lokális beszállítói hálózat, minimalizált szállítási útvonala az alapanyagoknak, az élővizek tisztelete és tisztán tartása - ezek a legfontosabbak még a mai vendégvárás területén, hangzott még el.

 

 


Nincs itthon ehhez hasonló!

Nincs itthon ehhez hasonló! 

Bemutatjuk Maul Zsolt többszörös díjnyertes villányi borászt - alapításának negyedszázados évfordulóját tavaly ünneplő pincészetén keresztül.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is. 
Ha nyár, akkor a tóhoz indulóknál ott a Balatoni Gasztrokalauz

Ha nyár, akkor a tóhoz indulóknál ott a Balatoni Gasztrokalauz 

Az idén 48 éves Magyar Konyha a főszezonra ismét olvasói kezébe adja ingyenes balatoni gasztroiránytűjét.
Európai éttermek a világ legjobbjainak listáján

Európai éttermek a világ legjobbjainak listáján 

A gasztronómiai világ kiválóságai előtt, június 5-én hirdették ki a The World's 50 Best Restaurants 2024-es rangsorát.
A nyár leglátványosabb borversenye Budapesten

A nyár leglátványosabb borversenye Budapesten 

Hétvégén rendezik a "Winelovers 100 - 100 legjobb magyar bor” versenyt.
A Camponában nyílt a gyorsétteremlánc legújabb egysége

A Camponában nyílt a gyorsétteremlánc legújabb egysége 

A XXII. kerületben történt jelentős mértékű beruházások növelték a környék potenciálját, de a bevásárlóközpont könnyű megközelíthetősége is fontos szempont volt az étteremlánc számára.
A pesti Andrássy út egy új izgalmas hellyel gazdagodott

A pesti Andrássy út egy új izgalmas hellyel gazdagodott 

A hely, ahol még az egyszerű zsírosdeszka is igazi gasztro műalkotás.
Elindult a fiatalokat megcélzó nyári boros kampány

Elindult a fiatalokat megcélzó nyári boros kampány 

Június 1-jén a Magyar Bormarketing Ügynökség elindította a fiatalokat célzó országos Buborékok nyara kampányát.
Megkóstoltuk az olaszok kedvenc fagylaltját

Megkóstoltuk az olaszok kedvenc fagylaltját 

Gianni Annoni bemutatta nekünk legújabb fagylaltkínálatát, amelyeket a legjobb alapanyagokból, hagyományos receptek alapján készítenek és a Candy hűtőinek köszönhetően a legtökéletesebb hőfokon kínálnak.
Durrantottak a somlói pezsgőkészítők a világ legrangosabb versenyén

Durrantottak a somlói pezsgőkészítők a világ legrangosabb versenyén 

A Kreinbacher Birtok Brut Classic és Prestige Brut pezsgői aranyérmet vihettek haza a 2024-es Decanter World Wine Awards-ról, Londonból.

Interjú

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is. 
Gottwald Szilárd: „Azért dolgozunk, hogy a vendég jól érezze magát”

Gottwald Szilárd: „Azért dolgozunk, hogy a vendég jól érezze magát” 

Legújabb fejlesztéseikről és a hotel bővítéséről Gottwald Szilárddal beszélgettünk.
Klasszis TopDesign 2023 győztesünk:  Dizájn hotel a tó közepén

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: Dizájn hotel a tó közepén 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023.évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.