Hogyan tovább vendéglátóipar az NTAK bevezetése után?

Mint ismert, 2023. július 1-jéig kötelező adatszolgáltatást kell adniuk a vendéglátósoknak, akik ezt nem teszik, azokat megbüntetheti a hatóság. Csaknem 20 ezer vendéglátóipari egység érintett e területen, köztük több száz balatoni hely. Kiderült az is, hogy a balatoni büfések különösen veszélyben vannak, ugyanis sokan közülük még mindig nem használnak digitális eszközöket. Kérdésekre válaszok következnek az egyik legismertebb és elismertebb vendéglátóipari szakembertől, Kovács Lászlótól, az MVI elnökétől.

Mi a helyzet a digitális eszközökkel?

Egy friss felmérés szerint a válaszadók csaknem fele nem rendelkezik NTAK-kompatibilis megoldással. Egyébként jelenleg ötvenhárom olyan szoftver létezik, ami alkalmas lehet az NTAK számára, sőt, az maga az NTAK is biztosít ingyenes szoftvert, bár annak is vannak kötöttségei: például online lehet csak használni, amihez szükséges az állandó és stabil internetkapcsolat, valamint csak egy nyomtatót lehet hozzácsatlakoztatni, bankkártya-terminált viszont nem.

 

Nincs több halasztás?

Megkértük a szakértőt, Kovács Lászlót, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnökét, elemezze a jelenlegi helyzetet. Aki elmondta, abban ne reménykedjen senki, hogy a kétszeri halasztás után ismét arrébb tolják meg a rendelet hatályba lépését, mert ez nem fog megtörténni. Július 1-től itt mindenkinek kell az NTAK-nak jelentenie. Az nem kifogás ugyanis, véli a szakértő, hogy sokan nem voltak elég gyorsak. Tudomásul kell venni, van egy kormányhatározat, amit végrehajtanak, mert ez a törvény, pont.

Arra kérdésre, miszerint igaz-e az a jóslat, hogy sokan lehúzzák majd ennek következtében a rolót, Kovács László azt válaszolta, azért ez így egyértelműen nem jelenthető ki. Hiszen, tette hozzá, ma a vendéglátósok száma Magyarországon úgy 20 ezerre tehető, amelynek 90 százaléka mikrovállalkozás, azaz úgy nagyjából 18 ezer vállalkozás esetén 1-10 fő az alkalmazottak száma, nem több. Magyarán nincs szakképzett IT-szakember a cégnél, és ezek a kisvállalkozások nem rendelkeznek számítógéprendszerrel. A határozat betartása érdekében kell minimum egy tablet (minimum 100 ezres többletkiadást eredményezve), amire fel kell telepíteni a programot, és szerencsés esetben ezt a tabletet össze kell kötni az online pénztárgéppel, hogy egyetlen lépésben el tudja küldeni a vendéglátós a NAV felé az adatot és az NTAK-kötelezettségnek is eleget tegyen.

Újabb púp a vendéglátósok hátára?

Azt is hangsúlyozza a szakértő, hogy a vendéglátós szektornál mindig minden újjal szemben van valamiféle ellenállás. Ennek egyik oka az edukáció hiánya. Hiszen az NTAK-kérdésről is úgy hallottak a legtöbben, mint egy távoli, misztifikált dologról, azonban annak a valóságban történő megjelenése és működtetése a legtöbb szakmabeli kolléga számára nem világos. Úgy élik meg a legtöbben, mintha egy újabb púpot kapnának a hátukra az eddigi, mérhetetlen sok nehézséget – Covid, energia- és alapanyagárak, munkaerőhelyzet stb. - követően.

A szállodások korábban - ahol már működik ez a rendszer, mondja Kovács Lásuló – sokkal zökkenőmentesebben álltak rá az NTAK-ra, mint ami most kirajzolódik a vendéglátósok esetében. Hiszen nem egyszerre, hanem fokozatosan, lépésről-lépésre vezették be a szállodai szektorban az NTAK-rendszert. Vagyis volt idejük megtanulni az érintetteknek a rájuk váró új rendszer alkalmazását.

Akiknek még nem hiányzott ez az új rendszer bevezetése, teszi hozzá a szakértő, az a helyi jegyzők köre. Hiszen ők azok, akiknek majd ellenőrizniük kell, hogy betartja-e a szakma az előírásokat, jogszerűen vezeti-e a vállalkozását? Valakinek el kellene nekik magyarázni, mit és hogyan ellenőrizzenek, milyen szankciókat von maga után, aki nem tartja be az előírásokat?

Mi a halasztások igazi oka?

A vendéglátósok esetében azonban más a helyzet: hiszen nem azért történt az eddigi kétszeri halasztás az NTAK bevezetésére, mert meghallgatták a szakma panaszait, nehézségeit, hanem azért, mert még nem volt kész a rendszer, húzza alá a szakértő.

Azonkívül, teszi hozzá Kovács László, a szállodaiparban azért is volt könnyebb a helyzet, hiszen minden házban van egy olyan kolléga, aki tudja kezelni az internetet, ismeri a világhálót, annak alkalmazása nem idegen a számára. Azonban egy kisbüfében ilyen nincs, a szakértő szerint 10-15 ezer vállalkozást érinti ez a probléma, ahol olyan gondokkal küzdenek, hogy ezt ki és hogyan tanulja meg?

Dacból most mindenki azt mondja, hogy be fog csukni, ha életbe lép a kötelező adatszolgáltatás. Azonban, teszi hozzá az MVI-vezér, nagyon reméli, ez nem következik majd be, utalva arra, hogy az energiaárrobbanás vagy az alapanyagok árainak ugrásszerű megnövekedése sem hozott olyan csődtömeget, mint ami a felháborodások alapján várható volt.

Kik zárnak be valójában?

Erre a kérdésre a szakértő azt válaszolja, szerinte ismét az a korosztály, aki nem tud és nem is akar lépést tartani a fejlődéssel: vagyis leginkább az idősebbek közül kerülnek ki majd azok, akik lehúzzák a rolót. Ahogy szintén az évtizedek óta igát húzó vendéglátósok közé tartoztak azok, akik a pandémia alatt, vagy az árrobbanást követően úgy döntöttek: nem csinálják tovább, elég volt!

Kovács László abban bízik, hogy elsősorban a fiatalabb generáció - akiknél létkérdés, hogy vigyék tovább a vállalkozásukat -, fogja megtanulni és alkalmazza majd sikerrel az adatközlés rendszerét, és nyilván, áldoznak is arra, hogy ezt megvalósítsák.

Mire jó a bevalló részéről az NTAK?

Amire ez az egész új adatközlési rendszer jó a vendéglátósok oldaláról, emeli ki végül a szakember, hogy maguk a szolgáltatók, vagyis a szakma is rálát majd regionális szinten a vendéglátóhelyek forgalmára. Vagyis nemcsak a saját forgalmát, vendégkörét ismeri ezentúl, hanem megismeri a konkurenciáét is. A terv az, hangoztatja az MTÜ, ahová ez az értékes adathalmaz nap mint nap bekerül, hogy ugyanúgy napi bontásban visszakerüljenek az adatok az adatszolgáltatókhoz, És ők használhassák a tervezésük során.

Ha például egy városban adott egy étteremszám, ott ismert lesz az összforgalom, és ez alapján látja majd az érintett vendéglátós, hogy ő alatta van ennek a forgalomnak, vagy felette – ez az üzletmenete számára meghatározóan fontos információ.

Az adat hatalom, húzza alá összegzésképp a vendéglátós szakember, vagyis, ha valaki adatot birtokol, azt fel tudja használni. Erre megy ma a világ, és nem lehet az árral szemben haladni.

 

 

Forrás: Turizmus Online


Csődöt jelentett a Hooters

Csődöt jelentett a Hooters 

A csirkeszárnyairól híres Hooters étteremlánc hétfőn csődöt jelentett, de a márka továbbra is megmarad.
Csehország megszigorítja a száj- és körömfájás elleni védőintézkedéseket

Csehország megszigorítja a száj- és körömfájás elleni védőintézkedéseket 

A miniszter közlése szerint Szlovákiából, Magyarországról, Alsó Ausztriából és Burgenlandból hétfő éjféltől tilos lesz egyes állati termékek behozatala.
Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel

Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel 

Három magyar résztvevő a mikulovi Nemzetközi Borturizmus Konferencián.
Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére

Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére 

Az Etyeki Pezsgő hivatalosan eredetvédett státuszt kapott.
Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban

Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban 

Hagyományteremtő„Balaton Expo”-n jelent meg a régió kínálata a Balaton asztalán.
Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek

Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek 

Új névvel és telephelyen, kibővített termékportfólióval és nemzetközi terjeszkedéssel folytatja működését Magyarország vezető újrahasználati rendszere, a Cup Revolution.
Felvásárolták az albán Spar-hálózatot

Felvásárolták az albán Spar-hálózatot 

Koszovó legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, a Viva Fresh Store felvásárolta a Spar Albánia üzleteit a helyi Balfin befektetési csoporttól.
Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben

Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben 

Ki mondta, hogy a balatonfüredi borvidék kizárólag fehérborok készítéséhez kiváló terület?
Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás

Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás 

Az első tünetek kedden jelentkeztek a Levél településen található, 3000 egyedet számláló szarvasmarha-állományban.
Jön egy stílusos villásreggeli

Jön egy stílusos villásreggeli 

Stílusos Vidéki Villásreggeli Fesztivál és majális- egy igazán ragyogó program a gasztronómia és az utazás szerelmeseinek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.