Humanoid robot szolgál fel egy győri étteremben

˝Bementünk az étterembe, rendeltünk a pultnál, a szakács elkészítette az ételt, mi addig leültünk az asztalhoz, aztán jött a robotpincér, ő hozta ki a kész ételt, köszönt nekünk angolul, mi a tálcáról levettük a tányérunkat, de már nem a robotnál fizettünk, hanem a pénztárnál, így borravalót sem adtunk Emynek - merthogy ez a robotpincér neve. Pedig ő aztán végig mosolygott...˝ Így néz ki egy ebéd, amit egy robotpincér szolgál fel. S ez már a jelen Győrben.

Sokan biztosra veszik, hogy szintet lépett a munkaerőhiány mérséklése, így az, hogy a nevezett győri étteremben már robotpincér szolgál fel, a jövőt vetíti elő. De tényleg így van? Van tehát, aki szimplán reklámfogásnak tekinti, hogy robottal színesítik a kínálatot az adott étteremben, más viszont biztosra veszi, hogy a munkaerőhiány orvoslása lépett egy új szintet, s a humán munkaerő helyett dolgozik robot.

 A szakma el tudja képzelni

Az igazság – mint megtudtuk – jelenleg még a reklámérték felé hajlik, de a helyi gasztronómiai szakma könnyen el tudja képzelni, hogy a robotok – ha tényleg beválnak – a jövőt jelentik. Emy pedig ennek az előhírnöke. „Ha gyorsak és pontosak lesznek, ráadásul járulékot sem kell utánuk fizetni, akkor el tudom képzelni, hogy egyes éttermek idővel bevetik" – ez az általános vélemény, de az is tény, hogy sokan most még idegenkednek ettől a megoldástól, s ebben a pillanatban azt mondják: „Nálunk ilyen nem lesz."

Mert: „Az igazi felszolgálók karaktere nem pótolható. Persze: vannak vendégek, akiknek csak a gyorsaság számít, s azt egy robot tudja. De ha hidegebb vizet szeretne kérni, mit csinál? Egy jó pincér, ha ismeri a visszatérő vendégét, eleve olyat hoz, de egy robotnak mondhatja aztán a vendég, hogy »Hát nem emlékszik rám?« Nem fog." A szakmában ilyen és ehhez hasonló érvek miatt sokkal inkább el tudják képzelni, hogy az a tendencia folytatódik, ami Nyugaton már évekkel ezelőtt (nagyjából egy évtizede) elkezdődött, vagyis szakképzett pincérek helyett egyetemisták lesznek a felszolgálók. Mert az asztalok mellett akár jobban is kereshetnek, mint a végzett szakmájukban, vagy megkeresik vele a tanulmányaik idejére szükséges pénzt.

A fizetés a kulcs

Ezzel el is értünk a lényegi kérdéshez, mert a munkaerőhiány mérséklésének a kulcsa itt is, ahogy a többi szakmában, a megfelelő fizetés. A vendéglátásban a képzett felszolgálóknál a legnagyobb a hiány – ez a foglalkozás a szektor „ápolónője"; szól a képletes hasonlat. „Ha ugyanezekben az állásokban Ausztriában meg lehet keresni az 1500–2000 eurót (480–640 ezer forintot), akkor a munkaerő megtartásához elengedhetetlen a béremelés." Ezt már évek óta mondják, mint ahogy azt is, hogy nem elég a béremelés. S a problémaeredőjét is jól látják (már) az érintettek: „Négy-öt éve tízből kilenc étteremvezető még gondolkodás nélkül elbocsátott egy-egy felszolgálót, másnap ugyanis jött helyettükkettő másik. Most egy álláshirdetés kidobott pénz, azon keresztül teljesen esélytelen embert találni. Egyetlen út marad: a béreken kívül olyan juttatásokat találni, olyan légkört teremteni, ami a gyakorlatra érkező fiatalokat nálunk tartja, a régieket pedig megőrzi." Jó, de melyek ezek? – vetődik fel a jogos kérdés. Például az, jön a válasz, hogy biztosítunk szabadnapokat, mert hiába a jó fizetés, ha az illető elveszíti a családját azért, mert éjjel-nappal, hétköznap és hétvégén is dolgoznia kell.

Csak a felük elégedett

A jó fizetésről sokszor persze mást gondolnak a munkaadók és a munkavállalók, a Budapesti Gazdasági Egyetem Turizmus-Vendéglátás Intézetében végeztek felmérést ebben akérdésben, s kiderült, a megkérdezetteknek körülbelül fele elégedett csak a bérezésével. Az elérhető legmagasabb kezdő fizetés bruttó 200–230 ezer forint körül van a turizmus, vendéglátás ágazatban. Ehhez persze még jönnek bejelentett (vagy be nem jelentett) pótlékok. Ez tehát a jelen egy most még kuriózumnak számító Emy robotpincérrel, amelynek az ára – úgy tudjuk – 10 ezer dollár, vagyis mintegy hárommillió forint volt. Nem megfizethetetlen, s nem is olyan – mondja egy szakmabeli –, mint a mostani „Y generáció", amely két-három évnél tovább nem marad egy munkahelyen. Könnyebben költözik új helyre is akár egy jobb fizetésért. Emy viszont csak arra megy, amerre programozzák, s nem reklamál, ha a tálcájára túl sok tányért tett az őt programozó szakács.

Kérdések-válaszok

Beszél-e a robot? Igen, angolul. Honnan tudja, hova kell vinnie az ételt? A mellkasába épített vezérlőpulton állítják be. Ha eléje tesznek hirtelen egy széket, abban elbotlik? Nem, érzékeli az asztalokat, a székeket. Hogyan megy vissza? A kezén van egy érzékelő, s kéri is – szintén angolul – a vendégektől, hogy azt érintsék meg. Amikor ez megtörtént, visszamegy az eredeti helyére, a szakácspulthoz. Tényleg folyamatosan mosolyog? Igen, tényleg. Hol van ez a robot? A győri Interspar kínai éttermében.

Forrás: kisalfold.hu


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.