Humanoid robot szolgál fel egy győri étteremben

˝Bementünk az étterembe, rendeltünk a pultnál, a szakács elkészítette az ételt, mi addig leültünk az asztalhoz, aztán jött a robotpincér, ő hozta ki a kész ételt, köszönt nekünk angolul, mi a tálcáról levettük a tányérunkat, de már nem a robotnál fizettünk, hanem a pénztárnál, így borravalót sem adtunk Emynek - merthogy ez a robotpincér neve. Pedig ő aztán végig mosolygott...˝ Így néz ki egy ebéd, amit egy robotpincér szolgál fel. S ez már a jelen Győrben.

Sokan biztosra veszik, hogy szintet lépett a munkaerőhiány mérséklése, így az, hogy a nevezett győri étteremben már robotpincér szolgál fel, a jövőt vetíti elő. De tényleg így van? Van tehát, aki szimplán reklámfogásnak tekinti, hogy robottal színesítik a kínálatot az adott étteremben, más viszont biztosra veszi, hogy a munkaerőhiány orvoslása lépett egy új szintet, s a humán munkaerő helyett dolgozik robot.

 A szakma el tudja képzelni

Az igazság – mint megtudtuk – jelenleg még a reklámérték felé hajlik, de a helyi gasztronómiai szakma könnyen el tudja képzelni, hogy a robotok – ha tényleg beválnak – a jövőt jelentik. Emy pedig ennek az előhírnöke. „Ha gyorsak és pontosak lesznek, ráadásul járulékot sem kell utánuk fizetni, akkor el tudom képzelni, hogy egyes éttermek idővel bevetik" – ez az általános vélemény, de az is tény, hogy sokan most még idegenkednek ettől a megoldástól, s ebben a pillanatban azt mondják: „Nálunk ilyen nem lesz."

Mert: „Az igazi felszolgálók karaktere nem pótolható. Persze: vannak vendégek, akiknek csak a gyorsaság számít, s azt egy robot tudja. De ha hidegebb vizet szeretne kérni, mit csinál? Egy jó pincér, ha ismeri a visszatérő vendégét, eleve olyat hoz, de egy robotnak mondhatja aztán a vendég, hogy »Hát nem emlékszik rám?« Nem fog." A szakmában ilyen és ehhez hasonló érvek miatt sokkal inkább el tudják képzelni, hogy az a tendencia folytatódik, ami Nyugaton már évekkel ezelőtt (nagyjából egy évtizede) elkezdődött, vagyis szakképzett pincérek helyett egyetemisták lesznek a felszolgálók. Mert az asztalok mellett akár jobban is kereshetnek, mint a végzett szakmájukban, vagy megkeresik vele a tanulmányaik idejére szükséges pénzt.

A fizetés a kulcs

Ezzel el is értünk a lényegi kérdéshez, mert a munkaerőhiány mérséklésének a kulcsa itt is, ahogy a többi szakmában, a megfelelő fizetés. A vendéglátásban a képzett felszolgálóknál a legnagyobb a hiány – ez a foglalkozás a szektor „ápolónője"; szól a képletes hasonlat. „Ha ugyanezekben az állásokban Ausztriában meg lehet keresni az 1500–2000 eurót (480–640 ezer forintot), akkor a munkaerő megtartásához elengedhetetlen a béremelés." Ezt már évek óta mondják, mint ahogy azt is, hogy nem elég a béremelés. S a problémaeredőjét is jól látják (már) az érintettek: „Négy-öt éve tízből kilenc étteremvezető még gondolkodás nélkül elbocsátott egy-egy felszolgálót, másnap ugyanis jött helyettükkettő másik. Most egy álláshirdetés kidobott pénz, azon keresztül teljesen esélytelen embert találni. Egyetlen út marad: a béreken kívül olyan juttatásokat találni, olyan légkört teremteni, ami a gyakorlatra érkező fiatalokat nálunk tartja, a régieket pedig megőrzi." Jó, de melyek ezek? – vetődik fel a jogos kérdés. Például az, jön a válasz, hogy biztosítunk szabadnapokat, mert hiába a jó fizetés, ha az illető elveszíti a családját azért, mert éjjel-nappal, hétköznap és hétvégén is dolgoznia kell.

Csak a felük elégedett

A jó fizetésről sokszor persze mást gondolnak a munkaadók és a munkavállalók, a Budapesti Gazdasági Egyetem Turizmus-Vendéglátás Intézetében végeztek felmérést ebben akérdésben, s kiderült, a megkérdezetteknek körülbelül fele elégedett csak a bérezésével. Az elérhető legmagasabb kezdő fizetés bruttó 200–230 ezer forint körül van a turizmus, vendéglátás ágazatban. Ehhez persze még jönnek bejelentett (vagy be nem jelentett) pótlékok. Ez tehát a jelen egy most még kuriózumnak számító Emy robotpincérrel, amelynek az ára – úgy tudjuk – 10 ezer dollár, vagyis mintegy hárommillió forint volt. Nem megfizethetetlen, s nem is olyan – mondja egy szakmabeli –, mint a mostani „Y generáció", amely két-három évnél tovább nem marad egy munkahelyen. Könnyebben költözik új helyre is akár egy jobb fizetésért. Emy viszont csak arra megy, amerre programozzák, s nem reklamál, ha a tálcájára túl sok tányért tett az őt programozó szakács.

Kérdések-válaszok

Beszél-e a robot? Igen, angolul. Honnan tudja, hova kell vinnie az ételt? A mellkasába épített vezérlőpulton állítják be. Ha eléje tesznek hirtelen egy széket, abban elbotlik? Nem, érzékeli az asztalokat, a székeket. Hogyan megy vissza? A kezén van egy érzékelő, s kéri is – szintén angolul – a vendégektől, hogy azt érintsék meg. Amikor ez megtörtént, visszamegy az eredeti helyére, a szakácspulthoz. Tényleg folyamatosan mosolyog? Igen, tényleg. Hol van ez a robot? A győri Interspar kínai éttermében.

Forrás: kisalfold.hu


A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.
Százféle fánk a Fánkfesztiválon

Százféle fánk a Fánkfesztiválon 

Karneváli programokkal várják idén is a résztvevőket.
Közel száz borászat a Furmint Február Nagy Kóstolón

Közel száz borászat a Furmint Február Nagy Kóstolón 

Több mint nyolcvan pincészet kétszáznál is több, furmintból készült borával találkozhat a közönség a 15. Furmint Február Nagy Kóstolón csütörtökön Budapesten, a Hagyományok Házában.
Bepillantás egy kétszáz éves olasz malom trénerképzésébe

Bepillantás egy kétszáz éves olasz malom trénerképzésébe 

Egy 193 éves olasz malom, hagyományok, innováció és egy jó adag magyar szenvedély.
Amerikai importőrök: alaposan betáraztak proseccóból a védővámok réme miatt

Amerikai importőrök: alaposan betáraztak proseccóból a védővámok réme miatt 

Az a biztos, ami már a tárolókban van.
Valentin-nap a város felett

Valentin-nap a város felett 

Valentin-napi élmények a Matild Palotában.
Búcsú az ismert konyhai tárolóedényektől

Búcsú az ismert konyhai tárolóedényektől 

Immár hivatalosan is bejelentették: végleg eltűnik Magyarországról a Tupperware – az az amerikai cég, amelynek neve egybeforrt a konyhai műanyag tárolódobozokkal.
Lehúzza a rolót a borsodiak egyik kedvenc étterme

Lehúzza a rolót a borsodiak egyik kedvenc étterme 

A kazincbarcikai Borsod Burger étterem másfél évnyi működés után bezárja kapuit.
Briósokat készít rászorulóknak egy fiatal miskolci pék

Briósokat készít rászorulóknak egy fiatal miskolci pék 

A fiatal pék célja, hogy friss péksüteményeivel segítse a helyi közösséget, különösen azokat, akik nehéz anyagi körülmények között élnek.
NGM: decemberben a magyar lakosság inkább külföldön vásárolt, mintsem itthon

NGM: decemberben a magyar lakosság inkább külföldön vásárolt, mintsem itthon 

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a kiskereskedelmi forgalom 2024-ben a megelőző évhez viszonyítva összességében 2,6 százalékkal növekedett.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.