Ideje megtanulni a Belvárosi Piac nevét

Adott egy fedett, könnyen bejárható és áttekinthető méretű vásárcsarnok a főváros szívében, amely tágas alsó szintből és a földszinti teret körülölelő galériából áll. A csarnok immár több mint száz éve (!) éli a piacok mindennapi rendes, megszokott életét: hajnalban kinyit, benépesülve kofákkal és környékbeli vásárlókkal, hogy aztán délután mindenki hazatérjen, és másnap kora reggelig lakat kerüljön rá.

Aztán nagyot fordul a világ, amikor 2014-ben – bár néhány hazai médiamunkás szerényen ráncfelvarrásnak nevezi az eseményt, pedig jóval több történt annál – meghökkentő és szokatlan változáson esik át.

Sikeres átpozicionálás

Az őstermelők, a mindig ugyanazon a helyen álló Mariska nénik és János bácsik asztalkái felszámolásra kerülnek, helyette egyforma méretű, tágas árusítóhelyek jelennek meg, a töredezett aszfalt feladatát kényelmes járólapburkolat veszi át, a galérián pedig körben üzletek sorát alakítják ki, valamint újrakezelik és festik belül az egész építmény vasfelületeit, és modern liftet is felszerelnek – az EU-s előírásoknak megfelelően.

Nemcsak megjelenésében, hanem elnevezésében is megújul a hely: már nem Hold utcai Vásárcsarnoknak, hanem Belvárosi Piacnak hívják. És ami a legfőbb: célközönsége az újrapozicionálástól kezdve nem a környéken élő vagy az ottani bankokban, kormányhivatalokban dolgozó lakosság, hanem hangsúlyozottan a fővárosba érkező turisták és a hazai gasztrománok – a finom és válogatottan különleges alapanyagokra, azokból elkészített fogásokra vágyó gourmet-rajongók.

Követhető példák a világban

Persze az az igazság, hogy nem a pesti piac tulajdonosainak és üzemeltetőinek fejéből pattant ki ez a forradalmasító gondolat, hiszen jócskán akad hasonló sikeres példa a piacok területén a nagyvilágban.

Szentgyörgyvölgyi Péter, a kerület polgármestere sosem titkolta, mekkora hatással volt a megvalósításra a híres barcelonai La Boqueria piac vagy a Firenzei Központi Vásárcsarnok, a Mercato Centrale teljes átalakítása és átpozicionálási folyamata.

Ez utóbbi különben szintén 2014-ben valósult meg. Akkor a híres firenzei Dómból letekintve csupán apró zöld pontnak látszó, amúgy a valóságban tekintélyes méretű Mercato Centrale Florence, azaz Központi Vásárcsarnok a róla elnevezett Piazza földszinti területén változatlan maradt, azonban a fölötte lévő, első emeleti szintet teljesen felújították és átalakították. Tizenöt, egyforma méretű és megjelenésében is azonos gasztronómiai egységet alakítottak ki, ahol mindenütt hideg-meleg toszkán ételeket kínálnak a nagyérdeműnek – akik az újranyitás óta szinte egymás lábát tapossák a nyitás pillanatától az éjféli záróráig. Egyébként máig megválaszolatlan kérdés maradt számomra, hogy a firenzei Mercatót vajon milyen megfontolásból zárják az év 365 napján éjfél után egy perccel. Ha valaki tudja a választ – ne kíméljen, ossza meg velem is!

Árufeltöltés – két kapura

A Hold utcai piac története igencsak patinás, valamikor az 1890-es években kezdődött a két egymás melletti telek háromhajós szárnyból álló, fedett piactérré kialakítása. Akkoriban még közel kétszáz kofa árulta naponta a portékáját, és arra is ügyeltek a tervezők – Cziegler Győző irodája –, hogy a Hold utcai kapu fölé a „Bejárás” táblát, a Vadász utcai oldalra pedig a „Kijárás” szót biggyesszették. Nem véletlenül: ugyanis a csarnok közepén végigvezető széles utat azért alakították ki, hogy a lovas kocsik gond nélkül haladhassanak rajta, a hajnali nyitásra meghozva a friss árut a piac belsejébe.

Újragondolt magyaros vendéglátás

Mivel a teljes épület műemlékvédelem alatt áll, a 2010-es években zajlott felújítási munkálatokat és átalakítást ennek jegyében kellett megvalósítani: a földszinti részen kaptak helyet a klasszikus piaci funkció szerint működő árusok, a galériát pedig melegkonyhás (top)szolgáltatók bérlik – óriási sikerrel. Igazi minőségi ételeket kínálnak mindegyik helyen – kiváló minőségű alapanyagokból készült fogásokat. Van halas, tésztás, rántott húsos, thai levest kínáló pult – mindegyikből csak egy, így a konkurencia kizárt.

A jó ötlet sok vendéget generál

A Belvárosi Piac immár igazi turistalátványossággá vált. Az újragondolt profilú piac nemcsak kedvelt vásárlóhely, hanem a budapestiek és a városba látogató turisták imádott találkozási pontja, ahol a vásárlás igazi gasztroélménnyel társul. Mert ezen a helyen a hozzánk látogatók megismerhetik piaci környezetben, magyar alapanyagok – sajtok, pékáruk, felvágottak, borok, pálinkák, fűszerek – vásárlása közben az igazi magyaros vendéglátást – street food módra. Könnyed, mindenki által elérhető és látványos, lazán bisztrós hangulattal kísért gasztronómiát kínál a Belvárosi Piac – olyan újszerű megközelítést, amit elsőként kínál a fővárosban, és ezért a sikere garantált.


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.