Ideje megtanulni a Belvárosi Piac nevét

Adott egy fedett, könnyen bejárható és áttekinthető méretű vásárcsarnok a főváros szívében, amely tágas alsó szintből és a földszinti teret körülölelő galériából áll. A csarnok immár több mint száz éve (!) éli a piacok mindennapi rendes, megszokott életét: hajnalban kinyit, benépesülve kofákkal és környékbeli vásárlókkal, hogy aztán délután mindenki hazatérjen, és másnap kora reggelig lakat kerüljön rá.

Aztán nagyot fordul a világ, amikor 2014-ben – bár néhány hazai médiamunkás szerényen ráncfelvarrásnak nevezi az eseményt, pedig jóval több történt annál – meghökkentő és szokatlan változáson esik át.

Sikeres átpozicionálás

Az őstermelők, a mindig ugyanazon a helyen álló Mariska nénik és János bácsik asztalkái felszámolásra kerülnek, helyette egyforma méretű, tágas árusítóhelyek jelennek meg, a töredezett aszfalt feladatát kényelmes járólapburkolat veszi át, a galérián pedig körben üzletek sorát alakítják ki, valamint újrakezelik és festik belül az egész építmény vasfelületeit, és modern liftet is felszerelnek – az EU-s előírásoknak megfelelően.

Nemcsak megjelenésében, hanem elnevezésében is megújul a hely: már nem Hold utcai Vásárcsarnoknak, hanem Belvárosi Piacnak hívják. És ami a legfőbb: célközönsége az újrapozicionálástól kezdve nem a környéken élő vagy az ottani bankokban, kormányhivatalokban dolgozó lakosság, hanem hangsúlyozottan a fővárosba érkező turisták és a hazai gasztrománok – a finom és válogatottan különleges alapanyagokra, azokból elkészített fogásokra vágyó gourmet-rajongók.

Követhető példák a világban

Persze az az igazság, hogy nem a pesti piac tulajdonosainak és üzemeltetőinek fejéből pattant ki ez a forradalmasító gondolat, hiszen jócskán akad hasonló sikeres példa a piacok területén a nagyvilágban.

Szentgyörgyvölgyi Péter, a kerület polgármestere sosem titkolta, mekkora hatással volt a megvalósításra a híres barcelonai La Boqueria piac vagy a Firenzei Központi Vásárcsarnok, a Mercato Centrale teljes átalakítása és átpozicionálási folyamata.

Ez utóbbi különben szintén 2014-ben valósult meg. Akkor a híres firenzei Dómból letekintve csupán apró zöld pontnak látszó, amúgy a valóságban tekintélyes méretű Mercato Centrale Florence, azaz Központi Vásárcsarnok a róla elnevezett Piazza földszinti területén változatlan maradt, azonban a fölötte lévő, első emeleti szintet teljesen felújították és átalakították. Tizenöt, egyforma méretű és megjelenésében is azonos gasztronómiai egységet alakítottak ki, ahol mindenütt hideg-meleg toszkán ételeket kínálnak a nagyérdeműnek – akik az újranyitás óta szinte egymás lábát tapossák a nyitás pillanatától az éjféli záróráig. Egyébként máig megválaszolatlan kérdés maradt számomra, hogy a firenzei Mercatót vajon milyen megfontolásból zárják az év 365 napján éjfél után egy perccel. Ha valaki tudja a választ – ne kíméljen, ossza meg velem is!

Árufeltöltés – két kapura

A Hold utcai piac története igencsak patinás, valamikor az 1890-es években kezdődött a két egymás melletti telek háromhajós szárnyból álló, fedett piactérré kialakítása. Akkoriban még közel kétszáz kofa árulta naponta a portékáját, és arra is ügyeltek a tervezők – Cziegler Győző irodája –, hogy a Hold utcai kapu fölé a „Bejárás” táblát, a Vadász utcai oldalra pedig a „Kijárás” szót biggyesszették. Nem véletlenül: ugyanis a csarnok közepén végigvezető széles utat azért alakították ki, hogy a lovas kocsik gond nélkül haladhassanak rajta, a hajnali nyitásra meghozva a friss árut a piac belsejébe.

Újragondolt magyaros vendéglátás

Mivel a teljes épület műemlékvédelem alatt áll, a 2010-es években zajlott felújítási munkálatokat és átalakítást ennek jegyében kellett megvalósítani: a földszinti részen kaptak helyet a klasszikus piaci funkció szerint működő árusok, a galériát pedig melegkonyhás (top)szolgáltatók bérlik – óriási sikerrel. Igazi minőségi ételeket kínálnak mindegyik helyen – kiváló minőségű alapanyagokból készült fogásokat. Van halas, tésztás, rántott húsos, thai levest kínáló pult – mindegyikből csak egy, így a konkurencia kizárt.

A jó ötlet sok vendéget generál

A Belvárosi Piac immár igazi turistalátványossággá vált. Az újragondolt profilú piac nemcsak kedvelt vásárlóhely, hanem a budapestiek és a városba látogató turisták imádott találkozási pontja, ahol a vásárlás igazi gasztroélménnyel társul. Mert ezen a helyen a hozzánk látogatók megismerhetik piaci környezetben, magyar alapanyagok – sajtok, pékáruk, felvágottak, borok, pálinkák, fűszerek – vásárlása közben az igazi magyaros vendéglátást – street food módra. Könnyed, mindenki által elérhető és látványos, lazán bisztrós hangulattal kísért gasztronómiát kínál a Belvárosi Piac – olyan újszerű megközelítést, amit elsőként kínál a fővárosban, és ezért a sikere garantált.


Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.