Folytatódik a reformélelmiszerek térnyerése

Immár korántsem csak a diétázók és a fitneszhívők pörgetik a bio-, reform- és mentes élelmiszerek piacát Magyarországon. A vásárlók egyre tudatosabbak, és évszaktól függetlenül hajlandóak többet költeni egészséges ételekre. Mindez nemcsak a boltok forgalmán, hanem a termékfejlesztési irányokon is jól látszik.

Áprilisban lódul meg, és májusban tetőzik a fogyókúrás készítmények eladása a Nielsen adatai szerint. Nők – és persze férfiak – tömegei kezdenek felkészülni ilyenkor a fürdőruha viselésére. A magyarországi piacon azonban jelenleg korántsem csak a diétaszezon rejt ígéretes lehetőségeket. Részben az elmúlt időszakban tapasztalható bérnövekedésnek hála ugyanis egyre több fogyasztó étkezik egészségesebben – minden apropó nélkül.

Folytatódik a reformélelmiszerek térnyerése

Magyarország legnagyobb bio-, reformélelmiszer- és gyógytermék-kereskedelmével foglalkozó cégénél, a MediLine-nál is az az általános tapasztalat, hogy az utóbbi években dinamikusan nő a kereslet az egészséges és mentes élelmiszerek iránt, ez nem korlátozódik évszakokra vagy csupán a tavaszra. Természetesen karácsony előtt is intenzívebb a forgalom, de a vásárlók életmódjukból adódóan azt igénylik, hogy nap mint nap hozzájuthassanak ezekhez az árucikkekhez.

„Kifejezetten jelentős a mentes élelmiszerek felfutása, és úgy gondoljuk, ez hosszú távú lehet. A hazai vásárlók nyitottabbá váltak az újdonságokra, gyakran kifejezetten keresik azokat, követve a nemzetközi trendeket. Elvárják a széles választékot például a tejhelyettesítők esetében, nem csupán a laktózmentes termékekre van igényük, de a rizs-, szója-, kókusz-, mandula- és egyéb italokra, sőt ezek különleges kombinációira is” – mondta lapunknak Novák Dániel, a Diéta Life Market bolthálózat és a MediLine nagykereskedés ügyvezetője.

„Erősen nőtt a kereslet a lisztalternatívák, a cukormentes és paleotermékek iránt is. Egyre többen tudják meg, hogy érintettek valamilyen ételérzékenységben, ez nagy hatással van a forgalomra, ugyanakkor önmagában az egészséges táplálkozás iránti igény is markáns befolyásoló tényező” – tette hozzá Novák Dániel.

Csakúgy, mint az aktuális „diétadivat”. Az elmúlt időszakban a paleokategória mindenmentes termékei mellett most éppen a vegán vonal tört előre a MediLine munkatársainak tapasztalatai szerint. Egyértelműen pozitív hatású az online vásárlás térnyerése is, hiszen a netes rendelések további lökést adnak a növekedésnek.

Ami a fogyasztók árérzékenységét illeti, az ebben a szokásosnál eleve drágább termékkategóriában is igencsak jellemző Magyarországon. „Az emberek meghatározó része számára fontos szempont az ár, ugyanakkor kialakult már egy olyan réteg is, amelynek tagjai kifejezetten a prémium – bio-, fentartható gazdálkodásból származó, kiemelkedő minőségű és ízű – termékeket keresik” – mondta Novák Dániel, aki eddigi tapasztalataik, a vásárlói szokások vizsgálata és a trendek alapján arra számít, hogy a reformélelmiszerek piacának növekedése a következő években is folytatódik.

„Mivel egyre többen szeretnék elérni ezeket a termékeket, és ez csak a szakboltokon keresztül megy könnyedén, mi az országos lefedettség érdekében franchise rendszerben is terjeszkedünk. Kiemelt célunk, hogy a diétás termékek piacán a hazai gyártók és termelők meghatározó szerepbe kerüljenek, ugyanakkor üzleteinkben olyan importárucikkekhez is hozzájuthassanak a vevők, amelyekhez másutt nem vagy csak ritkán” – közölte az ügyvezető.

Intenzívebb edukációra van szükség

„Az elmúlt években jelentősen megváltoztak a fogyasztók igényei, ma már szinte alapvető elvárás, hogy a húskésztermékek szója-, glutén-, laktóz- és nátrium-glutamát-mentesek legyenek. Nem is olyan régen ezek még kiemeltek egy-egy terméket a kínálatból, most viszont már hátrányba kerül, aki ezt nem tudja produkálni” – jellemzi a piaci változásokat Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője.

A vásárlók egészségesebben akarnak táplálkozni, ugyanakkor nem szívesen mondanak le a megszokott ízvilágukról. „A termékfejlesztésben és a marketingben is ez jelenti a legnagyobb feladatot a gyártóknak. Hiába fejlesztenek ugyanis ki olyan új termékeket, amelyek zsírszegényebbek, és nem tartalmaznak színező és ízfokozó adalékanyagot, ha közben az így kialakuló ízvilágot és küllemet nem tudja elfogadni a vásárló” – jellemzi a fogyasztói igényeknek való megfelelés nehézségeit Szalayné Szilvágyi Erzsébet.

„Egy ilyen új termékcsalád sikeréhez tudatosítani kell a vásárlóban, hogy a megszokottól valamelyest eltérő íz vagy szín éppen az elvárásainak való megfelelés eredménye. Ennek az elfogadásához már önmagában is intenzívebb marketingre és edukációra van szükség” – állítja a Sága kereskedelmi vezetője, aki szerint viszont a nagyobb kommunikációs támogatási igény ellenére egyértelműen az ilyen termékekben van növekedési potenciál a hazai szárnyastermék-piacon, ahol a vásárlók a minőségi és az egészség iránti igényeinek jobban megfelelő termékekért hajlandók többet fizetni.

 Rácuppantunk az egészségesre

A Nielsen tavaly novemberben közzétett felmérése alapján a fogyasztók több mint fele figyel az egészséges összetevőkre vásárlásai során, ezek prioritást élveznek a választáskor. Elsősorban az érdekli az embereket, hogy milyen káros anyag nincs az élelmiszerekben, de egyre jobban ügyelnek a tápanyagértékekkel kapcsolatos információkra is: háromból két vásárló végigböngészi a csomagoláson ezeket a táblázatokat.

A kelet-európaiak közel 70 százaléka hajlandó többet fizetni egy-egy termékért, ha az kevesebbet tartalmaz a nem kívánt összetevőkből, és ha erre van módjuk, tízből nyolcan helyi, organikus alternatívát választanak.

A bizonyos káros anyagoktól mentes termékek gyakorlatilag újradefiniálják a kategóriákat a tejtermékektől a friss árukig – állapították meg a Nielsen szakemberei. A tejtermékek esetében a „mentes” címkével ellátott termékek vitték a piaci részesedés egynegyedét, a friss áruk – zöldség, gyümölcs, hús – esetében pedig az egyharmadát. A vásárlók mintegy kétharmada voksol az alacsony zsír- és cukortartalmú élelmiszerekre, tízből hatan pedig a friss és természetes hozzávalókra, ételekre.

Az emberek elsősorban a cukor túlzott bevitelét szeretnék elkerülni: a megkérdezettek egyötöde mondta, hogy tudatosan csökkenti a cukorbevitelét, amit jól mutat az is, hogy a kalóriamentes és a természetes édesítőszerekkel készült termékek eladásai is szignifikánsan növekedtek 2017-ben, mégpedig 16 százalékkal.

Fellendült a bioélelmiszerek értékesítése is. A napraforgóolajat például előszeretettel helyettesítik az emberek kókusz-, lenmag-, tökmag- vagy szőlőmagolajjal. Ezen szegmensekre két számjegyű, több mint 10 százalékos értékbeli növekedés jellemző.

Több mint egyötödével nőtt az egészséges italok – cukormentes szénsavas üdítők, teák, gyümölcslevek és vitaminvizek – fogyasztása. Utóbbiak 2015 körüli megjelenésük óta évről évre 50 százalékos eladásnövekedést produkálnak.

Forrás: Store insider


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.