Folytatódik a reformélelmiszerek térnyerése

Immár korántsem csak a diétázók és a fitneszhívők pörgetik a bio-, reform- és mentes élelmiszerek piacát Magyarországon. A vásárlók egyre tudatosabbak, és évszaktól függetlenül hajlandóak többet költeni egészséges ételekre. Mindez nemcsak a boltok forgalmán, hanem a termékfejlesztési irányokon is jól látszik.

Áprilisban lódul meg, és májusban tetőzik a fogyókúrás készítmények eladása a Nielsen adatai szerint. Nők – és persze férfiak – tömegei kezdenek felkészülni ilyenkor a fürdőruha viselésére. A magyarországi piacon azonban jelenleg korántsem csak a diétaszezon rejt ígéretes lehetőségeket. Részben az elmúlt időszakban tapasztalható bérnövekedésnek hála ugyanis egyre több fogyasztó étkezik egészségesebben – minden apropó nélkül.

Folytatódik a reformélelmiszerek térnyerése

Magyarország legnagyobb bio-, reformélelmiszer- és gyógytermék-kereskedelmével foglalkozó cégénél, a MediLine-nál is az az általános tapasztalat, hogy az utóbbi években dinamikusan nő a kereslet az egészséges és mentes élelmiszerek iránt, ez nem korlátozódik évszakokra vagy csupán a tavaszra. Természetesen karácsony előtt is intenzívebb a forgalom, de a vásárlók életmódjukból adódóan azt igénylik, hogy nap mint nap hozzájuthassanak ezekhez az árucikkekhez.

„Kifejezetten jelentős a mentes élelmiszerek felfutása, és úgy gondoljuk, ez hosszú távú lehet. A hazai vásárlók nyitottabbá váltak az újdonságokra, gyakran kifejezetten keresik azokat, követve a nemzetközi trendeket. Elvárják a széles választékot például a tejhelyettesítők esetében, nem csupán a laktózmentes termékekre van igényük, de a rizs-, szója-, kókusz-, mandula- és egyéb italokra, sőt ezek különleges kombinációira is” – mondta lapunknak Novák Dániel, a Diéta Life Market bolthálózat és a MediLine nagykereskedés ügyvezetője.

„Erősen nőtt a kereslet a lisztalternatívák, a cukormentes és paleotermékek iránt is. Egyre többen tudják meg, hogy érintettek valamilyen ételérzékenységben, ez nagy hatással van a forgalomra, ugyanakkor önmagában az egészséges táplálkozás iránti igény is markáns befolyásoló tényező” – tette hozzá Novák Dániel.

Csakúgy, mint az aktuális „diétadivat”. Az elmúlt időszakban a paleokategória mindenmentes termékei mellett most éppen a vegán vonal tört előre a MediLine munkatársainak tapasztalatai szerint. Egyértelműen pozitív hatású az online vásárlás térnyerése is, hiszen a netes rendelések további lökést adnak a növekedésnek.

Ami a fogyasztók árérzékenységét illeti, az ebben a szokásosnál eleve drágább termékkategóriában is igencsak jellemző Magyarországon. „Az emberek meghatározó része számára fontos szempont az ár, ugyanakkor kialakult már egy olyan réteg is, amelynek tagjai kifejezetten a prémium – bio-, fentartható gazdálkodásból származó, kiemelkedő minőségű és ízű – termékeket keresik” – mondta Novák Dániel, aki eddigi tapasztalataik, a vásárlói szokások vizsgálata és a trendek alapján arra számít, hogy a reformélelmiszerek piacának növekedése a következő években is folytatódik.

„Mivel egyre többen szeretnék elérni ezeket a termékeket, és ez csak a szakboltokon keresztül megy könnyedén, mi az országos lefedettség érdekében franchise rendszerben is terjeszkedünk. Kiemelt célunk, hogy a diétás termékek piacán a hazai gyártók és termelők meghatározó szerepbe kerüljenek, ugyanakkor üzleteinkben olyan importárucikkekhez is hozzájuthassanak a vevők, amelyekhez másutt nem vagy csak ritkán” – közölte az ügyvezető.

Intenzívebb edukációra van szükség

„Az elmúlt években jelentősen megváltoztak a fogyasztók igényei, ma már szinte alapvető elvárás, hogy a húskésztermékek szója-, glutén-, laktóz- és nátrium-glutamát-mentesek legyenek. Nem is olyan régen ezek még kiemeltek egy-egy terméket a kínálatból, most viszont már hátrányba kerül, aki ezt nem tudja produkálni” – jellemzi a piaci változásokat Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője.

A vásárlók egészségesebben akarnak táplálkozni, ugyanakkor nem szívesen mondanak le a megszokott ízvilágukról. „A termékfejlesztésben és a marketingben is ez jelenti a legnagyobb feladatot a gyártóknak. Hiába fejlesztenek ugyanis ki olyan új termékeket, amelyek zsírszegényebbek, és nem tartalmaznak színező és ízfokozó adalékanyagot, ha közben az így kialakuló ízvilágot és küllemet nem tudja elfogadni a vásárló” – jellemzi a fogyasztói igényeknek való megfelelés nehézségeit Szalayné Szilvágyi Erzsébet.

„Egy ilyen új termékcsalád sikeréhez tudatosítani kell a vásárlóban, hogy a megszokottól valamelyest eltérő íz vagy szín éppen az elvárásainak való megfelelés eredménye. Ennek az elfogadásához már önmagában is intenzívebb marketingre és edukációra van szükség” – állítja a Sága kereskedelmi vezetője, aki szerint viszont a nagyobb kommunikációs támogatási igény ellenére egyértelműen az ilyen termékekben van növekedési potenciál a hazai szárnyastermék-piacon, ahol a vásárlók a minőségi és az egészség iránti igényeinek jobban megfelelő termékekért hajlandók többet fizetni.

 Rácuppantunk az egészségesre

A Nielsen tavaly novemberben közzétett felmérése alapján a fogyasztók több mint fele figyel az egészséges összetevőkre vásárlásai során, ezek prioritást élveznek a választáskor. Elsősorban az érdekli az embereket, hogy milyen káros anyag nincs az élelmiszerekben, de egyre jobban ügyelnek a tápanyagértékekkel kapcsolatos információkra is: háromból két vásárló végigböngészi a csomagoláson ezeket a táblázatokat.

A kelet-európaiak közel 70 százaléka hajlandó többet fizetni egy-egy termékért, ha az kevesebbet tartalmaz a nem kívánt összetevőkből, és ha erre van módjuk, tízből nyolcan helyi, organikus alternatívát választanak.

A bizonyos káros anyagoktól mentes termékek gyakorlatilag újradefiniálják a kategóriákat a tejtermékektől a friss árukig – állapították meg a Nielsen szakemberei. A tejtermékek esetében a „mentes” címkével ellátott termékek vitték a piaci részesedés egynegyedét, a friss áruk – zöldség, gyümölcs, hús – esetében pedig az egyharmadát. A vásárlók mintegy kétharmada voksol az alacsony zsír- és cukortartalmú élelmiszerekre, tízből hatan pedig a friss és természetes hozzávalókra, ételekre.

Az emberek elsősorban a cukor túlzott bevitelét szeretnék elkerülni: a megkérdezettek egyötöde mondta, hogy tudatosan csökkenti a cukorbevitelét, amit jól mutat az is, hogy a kalóriamentes és a természetes édesítőszerekkel készült termékek eladásai is szignifikánsan növekedtek 2017-ben, mégpedig 16 százalékkal.

Fellendült a bioélelmiszerek értékesítése is. A napraforgóolajat például előszeretettel helyettesítik az emberek kókusz-, lenmag-, tökmag- vagy szőlőmagolajjal. Ezen szegmensekre két számjegyű, több mint 10 százalékos értékbeli növekedés jellemző.

Több mint egyötödével nőtt az egészséges italok – cukormentes szénsavas üdítők, teák, gyümölcslevek és vitaminvizek – fogyasztása. Utóbbiak 2015 körüli megjelenésük óta évről évre 50 százalékos eladásnövekedést produkálnak.

Forrás: Store insider


Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.