Folytatódik a reformélelmiszerek térnyerése

Immár korántsem csak a diétázók és a fitneszhívők pörgetik a bio-, reform- és mentes élelmiszerek piacát Magyarországon. A vásárlók egyre tudatosabbak, és évszaktól függetlenül hajlandóak többet költeni egészséges ételekre. Mindez nemcsak a boltok forgalmán, hanem a termékfejlesztési irányokon is jól látszik.

Áprilisban lódul meg, és májusban tetőzik a fogyókúrás készítmények eladása a Nielsen adatai szerint. Nők – és persze férfiak – tömegei kezdenek felkészülni ilyenkor a fürdőruha viselésére. A magyarországi piacon azonban jelenleg korántsem csak a diétaszezon rejt ígéretes lehetőségeket. Részben az elmúlt időszakban tapasztalható bérnövekedésnek hála ugyanis egyre több fogyasztó étkezik egészségesebben – minden apropó nélkül.

Folytatódik a reformélelmiszerek térnyerése

Magyarország legnagyobb bio-, reformélelmiszer- és gyógytermék-kereskedelmével foglalkozó cégénél, a MediLine-nál is az az általános tapasztalat, hogy az utóbbi években dinamikusan nő a kereslet az egészséges és mentes élelmiszerek iránt, ez nem korlátozódik évszakokra vagy csupán a tavaszra. Természetesen karácsony előtt is intenzívebb a forgalom, de a vásárlók életmódjukból adódóan azt igénylik, hogy nap mint nap hozzájuthassanak ezekhez az árucikkekhez.

„Kifejezetten jelentős a mentes élelmiszerek felfutása, és úgy gondoljuk, ez hosszú távú lehet. A hazai vásárlók nyitottabbá váltak az újdonságokra, gyakran kifejezetten keresik azokat, követve a nemzetközi trendeket. Elvárják a széles választékot például a tejhelyettesítők esetében, nem csupán a laktózmentes termékekre van igényük, de a rizs-, szója-, kókusz-, mandula- és egyéb italokra, sőt ezek különleges kombinációira is” – mondta lapunknak Novák Dániel, a Diéta Life Market bolthálózat és a MediLine nagykereskedés ügyvezetője.

„Erősen nőtt a kereslet a lisztalternatívák, a cukormentes és paleotermékek iránt is. Egyre többen tudják meg, hogy érintettek valamilyen ételérzékenységben, ez nagy hatással van a forgalomra, ugyanakkor önmagában az egészséges táplálkozás iránti igény is markáns befolyásoló tényező” – tette hozzá Novák Dániel.

Csakúgy, mint az aktuális „diétadivat”. Az elmúlt időszakban a paleokategória mindenmentes termékei mellett most éppen a vegán vonal tört előre a MediLine munkatársainak tapasztalatai szerint. Egyértelműen pozitív hatású az online vásárlás térnyerése is, hiszen a netes rendelések további lökést adnak a növekedésnek.

Ami a fogyasztók árérzékenységét illeti, az ebben a szokásosnál eleve drágább termékkategóriában is igencsak jellemző Magyarországon. „Az emberek meghatározó része számára fontos szempont az ár, ugyanakkor kialakult már egy olyan réteg is, amelynek tagjai kifejezetten a prémium – bio-, fentartható gazdálkodásból származó, kiemelkedő minőségű és ízű – termékeket keresik” – mondta Novák Dániel, aki eddigi tapasztalataik, a vásárlói szokások vizsgálata és a trendek alapján arra számít, hogy a reformélelmiszerek piacának növekedése a következő években is folytatódik.

„Mivel egyre többen szeretnék elérni ezeket a termékeket, és ez csak a szakboltokon keresztül megy könnyedén, mi az országos lefedettség érdekében franchise rendszerben is terjeszkedünk. Kiemelt célunk, hogy a diétás termékek piacán a hazai gyártók és termelők meghatározó szerepbe kerüljenek, ugyanakkor üzleteinkben olyan importárucikkekhez is hozzájuthassanak a vevők, amelyekhez másutt nem vagy csak ritkán” – közölte az ügyvezető.

Intenzívebb edukációra van szükség

„Az elmúlt években jelentősen megváltoztak a fogyasztók igényei, ma már szinte alapvető elvárás, hogy a húskésztermékek szója-, glutén-, laktóz- és nátrium-glutamát-mentesek legyenek. Nem is olyan régen ezek még kiemeltek egy-egy terméket a kínálatból, most viszont már hátrányba kerül, aki ezt nem tudja produkálni” – jellemzi a piaci változásokat Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője.

A vásárlók egészségesebben akarnak táplálkozni, ugyanakkor nem szívesen mondanak le a megszokott ízvilágukról. „A termékfejlesztésben és a marketingben is ez jelenti a legnagyobb feladatot a gyártóknak. Hiába fejlesztenek ugyanis ki olyan új termékeket, amelyek zsírszegényebbek, és nem tartalmaznak színező és ízfokozó adalékanyagot, ha közben az így kialakuló ízvilágot és küllemet nem tudja elfogadni a vásárló” – jellemzi a fogyasztói igényeknek való megfelelés nehézségeit Szalayné Szilvágyi Erzsébet.

„Egy ilyen új termékcsalád sikeréhez tudatosítani kell a vásárlóban, hogy a megszokottól valamelyest eltérő íz vagy szín éppen az elvárásainak való megfelelés eredménye. Ennek az elfogadásához már önmagában is intenzívebb marketingre és edukációra van szükség” – állítja a Sága kereskedelmi vezetője, aki szerint viszont a nagyobb kommunikációs támogatási igény ellenére egyértelműen az ilyen termékekben van növekedési potenciál a hazai szárnyastermék-piacon, ahol a vásárlók a minőségi és az egészség iránti igényeinek jobban megfelelő termékekért hajlandók többet fizetni.

 Rácuppantunk az egészségesre

A Nielsen tavaly novemberben közzétett felmérése alapján a fogyasztók több mint fele figyel az egészséges összetevőkre vásárlásai során, ezek prioritást élveznek a választáskor. Elsősorban az érdekli az embereket, hogy milyen káros anyag nincs az élelmiszerekben, de egyre jobban ügyelnek a tápanyagértékekkel kapcsolatos információkra is: háromból két vásárló végigböngészi a csomagoláson ezeket a táblázatokat.

A kelet-európaiak közel 70 százaléka hajlandó többet fizetni egy-egy termékért, ha az kevesebbet tartalmaz a nem kívánt összetevőkből, és ha erre van módjuk, tízből nyolcan helyi, organikus alternatívát választanak.

A bizonyos káros anyagoktól mentes termékek gyakorlatilag újradefiniálják a kategóriákat a tejtermékektől a friss árukig – állapították meg a Nielsen szakemberei. A tejtermékek esetében a „mentes” címkével ellátott termékek vitték a piaci részesedés egynegyedét, a friss áruk – zöldség, gyümölcs, hús – esetében pedig az egyharmadát. A vásárlók mintegy kétharmada voksol az alacsony zsír- és cukortartalmú élelmiszerekre, tízből hatan pedig a friss és természetes hozzávalókra, ételekre.

Az emberek elsősorban a cukor túlzott bevitelét szeretnék elkerülni: a megkérdezettek egyötöde mondta, hogy tudatosan csökkenti a cukorbevitelét, amit jól mutat az is, hogy a kalóriamentes és a természetes édesítőszerekkel készült termékek eladásai is szignifikánsan növekedtek 2017-ben, mégpedig 16 százalékkal.

Fellendült a bioélelmiszerek értékesítése is. A napraforgóolajat például előszeretettel helyettesítik az emberek kókusz-, lenmag-, tökmag- vagy szőlőmagolajjal. Ezen szegmensekre két számjegyű, több mint 10 százalékos értékbeli növekedés jellemző.

Több mint egyötödével nőtt az egészséges italok – cukormentes szénsavas üdítők, teák, gyümölcslevek és vitaminvizek – fogyasztása. Utóbbiak 2015 körüli megjelenésük óta évről évre 50 százalékos eladásnövekedést produkálnak.

Forrás: Store insider


Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Új  történelmi- és gasztrofesztivál Badacsonytomajon

Új történelmi- és gasztrofesztivál Badacsonytomajon  

A fesztivál hangulatáról az esti órákban zenei produkciók is gondoskodnak.
Tranzit volt - Zsiráf lesz

Tranzit volt - Zsiráf lesz 

2022 október elsején bezárt a Tranzit Art Café a Kosztolányi Dezső tér közelében, ahol most nagyszabású átépítési munkák zajlanak.
Megvan az idei Borászok Borásza győztese

Megvan az idei Borászok Borásza győztese 

A díj történetében először a Borászok Barátja „civil” díjat két arra érdemes személyiségnek is odaítélték. 
Pizza, kutyák és igazi családi program - jön a harmadik Piaggio Pizzafesztivál

Pizza, kutyák és igazi családi program - jön a harmadik Piaggio Pizzafesztivál 

2024. május 3-5. között kerül megrendezésre Kovács Lázár (Lázár Chef) szervezésében a harmadik magyar Piaggio Pizza Fesztivál & Verseny a Kincsem Parkban, a tavaszi Food Truck Show keretében. 
Újabb fejlemények a Ruszwurm és Korona cukrászda ügyében

Újabb fejlemények a Ruszwurm és Korona cukrászda ügyében 

A cukrászdák további sorsát illetően annyit tudni, hogy a Budavári Önkormányzat - a hely tulajdonosaként - nem üzemelteti majd tovább.
Magyar élelmiszerek mutatkoztak be Szingapúrban

Magyar élelmiszerek mutatkoztak be Szingapúrban 

Magyar agrár-és élelmiszeripari termékek mutatkoztak be Ázsia legjelentősebb nemzetközi kiállításán.
Letarolta a fagy a cseh gyümölcsösöket

Letarolta a fagy a cseh gyümölcsösöket 

Az elmúlt száz év legnagyobb gyümölcskáráról számolnak be a cseh gyümölcstermesztők. A károkat az elmúlt napok fagyos időjárása okozta.
Egy napra Budapestre költözik Hollywood

Egy napra Budapestre költözik Hollywood 

Wolfgang Puck Budapestre hozza a nemzetközi filmipar legnagyobb gálájának hangulatát.
Új, buli előtti alapozóhely a pesti Duna-parton

Új, buli előtti alapozóhely a pesti Duna-parton 

Ahol leülsz a barátokkal találkozni egy közös program előtt, aztán onnan nem indulsz tovább.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.