Jók a 2011-es borok

Tizenhárom hazai pincészet szerint a tavalyi szüret nagyon eredményes, és idén stagnáló borpiac mellett inkább növekvő bevételre számítanak az áremelések miatt - adta hírül a Marketinginfo.

Az egyik, hazai borokat népszerűsítő vendéglátóhely a 2011-es szüretről, az új borokról és idei elképzeléseikről kérdezte meg tizenhárom partnerét. A pincészetek tulajdonosai szerint "csodálatosnak ígérkezik a 2011-es évjárat". Az átlagosnál több szőlő termett tavaly - derül ki a válaszokból. A válaszadók 62 százaléka értékelte átlagosnak a termés mennyiségét, 31 százalék szerint a szokásosnál több szőlőt szüretelhettek, csak egy borász szőlője adott kevesebb termést az átlagosnál. A minőséget viszont 92 százalék mondta az átlagosnál jobbnak, egy pincészet panaszkodott gyengébb minőségről. Többen kiemelték ugyanakkor, hogy a száraz időjárás nem kedvezett az aszúsodásnak, ezért vagy egyáltalán nem tudtak aszúbort készíteni a tavalyi termésből, vagy csak kevesebbet a szokásosnál, az viszont várhatóan első osztályú lesz.

Stagnáló vagy csökkenő keresletet jósolnak a borok iránt Magyarországon a kérdőívet kitöltő borászok. 46 százalékuk szerint nem változik számottevően a borfogyasztók száma, 31 százalék számít csökkenésre, és csak alig negyedük (23%) várja, hogy többen boroznak majd itthon, mint az előző évben. A szabadszavas válaszok alapján úgy tűnik, nincs egybehangzó vélemény: voltak, akik "fellendülő piacot", "magasabb keresletet a hazai és külföldi piacokon", "stabilan növekvő keresletet" remélnek, mások "semmi jót", "nem sok jót" vagy "küzdelmet" várnak, egyikük pedig azt válaszolta: "a sok borúlátás ellenére szerintem nem lesz rossz év".

A kérdőívet kitöltő borászok 23 százalékánál nem érzik a válság hatását, 8 százaléknál annyiban, hogy lassult a növekedés. A többiek a "minőség hangsúlyozásával", az "eladott mennyiség növelésével", az "export növelésével", "jobb munkaszervezéssel" próbálnak kompenzálni. "A szőlőművelésen és a borkészítésen nem fogok spórolni!" - foglalta össze a válaszok mindegyikéből kiolvasható elhatározást az egyik borász.

A gazdasági helyzet és a pesszimista jóslatok ellenére sem számít senki a 2011-esnél rosszabb árbevételre: a borászok 38 százaléka szerint körülbelül a tavalyival azonos, 62 százalékuk szerint viszont annál magasabb lesz a haszon. Az abból következhet, hogy idén a válaszadók 62 százaléka tervez vagy már végre is hajtott áremelést, amelynek mértéké általában 5-10 százalékos, de az aszúknál 20 százalékos árnövekedés is lehet.

Jó bornak is kell a cégér: kivétel nélkül mindenki nagyon lényegesnek tartotta a reklámot és a marketinget. "A jó marketing legalább annyira fontos, mint a jó bor" - mondta az egyik borász, egy másik szerint a bor árának csak körülbelül ötven százaléka a minőség, "a többi a hókuszpókusz". Csak egy pincészet nem jelenik meg idén semmilyen fesztiválon vagy rendezvényen, kilenc biztosan részt vesz ilyenen, három pedig még nem döntött.

A megkérdezettek szerint nehéz helyzetben van a hazai borpiac. Csupán egy-egy válaszadó lát "lassú fejlődést", illetve "biztató jeleket" a magyar borpiacon, egy másik szerint "egy szűk, de egyre magasabb borkultúrát művelő és értő közönség aktív érdeklődésével, fogyasztásával lokálpatriótaként támogatja a magyar borászatot", 69 százalék viszont negatív, "nehéz", "zavaros és értéktelen" jelzőket használt, kiemelték, hogy a fogyasztóknak igénye és pénze sincs a minőségi borra.
A válaszok alapján a legnagyobb gondot a fizetőképes kereslet hiánya jelenti, és az olcsó, import borok, valamint a nem minőségi termékeket előállító pincészetek és a tömegtermelést folytató nagyok is károsan hatnak a hazai borpiacra. A megoldást az import csökkentése, a fizetőképes kereslet növelése, a közös érdekvédelem erősítése és a magyar borból készült fröccs kultúrájának terjesztése jelenthetné számukra.
Csak két válaszadó szerint megfelelően árazottak a magyar borok, és többen panaszkodtak a nagykereskedők rendkívül magas árrésére: előfordul, hogy a polcra kerülő 8-10.000 forintos borból mindössze 1.500-2.000 forint a pincészet bevétele.
A borpiac helyzetét alapvetően befolyásolja a szőlőállomány: a válaszadók 54 százaléka szerint igaz az állítás, hogy a magyarországi szőlőültetvények több mint fele elavult, 38 százalék viszont nem ért egyet a kijelentéssel. 8 borászat tervezi a közeljövőben ültetvénye felújítását, 5 nem szándékozik fiatalítani a következő években.

Bár a borpiaci helyzet korántsem ideális, a magyarországi borkultúra minden válaszadó szerint fejlődött az utóbbi években. "A fogyasztók egy része elkezdte keresni az új, nem kommersz termelőket", "a fiatal generáció egyre inkább érdeklődik a minőségi borok iránt", a borfogyasztás "egyre jobban beépül a gasztronómiába", "sokat és jó irányban fejlődik a borértő fogyasztói réteg" - vélik a borászok. Ugyanakkor volt olyan válasz, amely szerint a divatossá vált "borhoz való értés néha hátráltatja a borkultúra fejlődését". (forrás: Marketinginfo)


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.