Már a csapolt sem fogy úgy...

A folytatódó gazdasági válság jelentős hatással volt a magyarsöriparra is 2009-ben: a sörgyárak a magyar piacon történt értékesítése 9%-kal csökkent a 2008-as évi értékesítéshez képest – mutatott rá a Magyar Sörgyártók Szövetsége online sajtótájékoztató keretében.

 A jövedéki adóemelés – és ezáltal a sör árának kényszerű emelkedése – tovább erősítette a válság hatására csökkenő keresletet és mindezek eredményeként az iparág 4,4 milliárd forinttal kevesebb adót fizetett a múlt évben. A zsugorodó sörfogyasztás ellenére a söripar továbbra is elkötelezett a magyar piac iránt: a munkahelyek megtartásán felül 2009-ben is folytatta a társadalmi felelősség vállalás programjait és bízik a középtávú kilábalásban.

Míg a magyar piacon történt értékesítés 9%-kal csökkent múlt évben, addig – az export visszaesésének köszönhetőn – a teljes értékesítés 12 százalékkal, 6289 ezer hektoliterre csökkent a 2008-as értékesítéshez képest. Az értékesítés jobban csökkent a vendéglátásban, mint a kiskereskedelemben; ennek látható jele a hordós értékesítés folyamatos visszaesése. A fogyasztás csökkenése jobban érintette az üveges söröket, mint a dobozos csomagolású söröket.

A 2009-es év vesztesei a minőségi kategória márkái voltak, ahol 476 ezer hektoliterrel kevesebb sör fogyott a 2008-as értékesítéshez képest. A gazdaságos sörök kategóriájában ugyanakkor az eladott mennyiség (1842 hektoliter) alig alacsonyabb a 2008-as évhez (1855 hektoliter) képest. Így míg a minőségi sörök értékesítése 13%-kal esett vissza, addig a gazdaságos sörök értékesítése alig 1%-kal csökkent az előző évhez képest. A prémium kategória eladásai szintén csökkentek, míg a szuperprémium kategóriát kevésbé érintette a visszaesés.

Tavaly tovább romlott a söripar adófizetési képessége is: 2009-ben az iparág összesen 53 milliárd Ft-tal járult hozzá az állami költségvetéshez. A 2008-hoz képest 4,4 milliárd forinttal kevesebb adó az ÁFA és a jövedéki adó csökkenéséből származik. Sajnos helyes volt az iparág prognózisa, mely szerint a jövedéki adó és ÁFA emelés az erősen csökkenő fogyasztás mellett a teljes adóbefizetés erős csökkenését eredményezi majd.

A zsugorodó sörfogyasztás ellenére a söripar továbbra is elkötelezett a magyar piac iránt: a söripar 2009-ban gyakorlatilag megtartotta foglalkoztatási képességét, 2011 főnek biztosít közvetlenül munkát és több tízezren közvetetten dolgoznak az iparág érdekében a hazai mezőgazdaságban, a vendéglátóiparban és a kiskereskedelemben.

A Sörszövetség 2009-ben is folytatta az előző években megkezdett, a társadalmi felelősségvállalás és a sörkultúra népszerűsítése érdekében folytatott programjait, illetve új programot is kezdett. Tavaly megújult, és teljesen online felületre költözött a JÓFEJ (Józan, Felelős Járművezető) kampány. A közösségi média erejét hasznosító, új kampány során több mint ezer felhasználóhoz sikerült közvetlenül eljuttatni a JÓFEJ üzenetét: vagyis azt, hogy a fiatalok vállalják a felelősséget saját maguk és társaik iránt; ha bulizni mennek, akkor mindig mondjanak határozott nemet az ittas vezetésre. Tavaly új programot is indított a Sörszövetség: a VEDD MAGAD KOMOLYAN Szakértői Kört neves szakértők meghívásával alapította meg azért, hogy a söripart is érintő társadalmi kérdésekben közös szakértői állásfoglalásokat fogalmazzon meg. 2009-ben a Szakértői Kör az önszabályozás témakörét tárgyalta meg.

A 2010-es gazdasági kilátások is negatívak. A fogyasztásban még enyhe csökkenést vár a Szövetség, mivel az év elejétől érvényes további 10%-os jövedéki adó emelés mind az eladásokat, mind a gazdaságosságot sújtja. Ez tovább nehezíti a magyar söripar kilábalását a gazdasági válságból, mely várhatóan csak középtávon valósulhat meg.

Nyitva az Alelí - ez most a pesti belváros egyik legjobb olasz étterme

Nyitva az Alelí - ez most a pesti belváros egyik legjobb olasz étterme 

Az Alelí egy mediterrán vidékeken őshonos dísznövény - ezt a nevet adta a spanyol éttermének három Michelin-csillagot szerzett sztárséf, Dani García, aki Budapesten nyitotta meg brandjének legújabb egységét.
Az idei év legjobb pezsgőjét kóstolhatjuk a főváros tetején

Az idei év legjobb pezsgőjét kóstolhatjuk a főváros tetején 

Komplex élmények és különleges koktélok is várnak a Hilton Budapest tetején található White Raven skybarban.
Megint egy skybar-nyitás: ezúttal a pesti oldalon

Megint egy skybar-nyitás: ezúttal a pesti oldalon 

Átadták a skybart a WING fejlesztésű ibis&TRIBE Budapest Stadium Hotelben, teljes szolgáltatáspalettájával várja látogatóit a Libertyben lévő szálloda-duo.
Vendéglátósok éves közgyűlése a Gundelben

Vendéglátósok éves közgyűlése a Gundelben 

Május 15-én a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) vezetősége és tagsága a Gundel étteremben tartotta éves közgyűlését.
Dél-amerikai "füst" a budai vár lábánál - megnyílt az UMO

Dél-amerikai "füst" a budai vár lábánál - megnyílt az UMO 

A hely koncepciója a négy alapelem, a tűz, a víz, a föld, és a levegő köré rendeződött, ahol a vendég minden érzékszervére egyszerre hatnak a multikulturális gasztronómiai élmények.
Hogyan és mennyit grilleznek nyáron a magyarok?

Hogyan és mennyit grilleznek nyáron a magyarok?  

Azokat, akik sütögetni szoktak leginkább az ételek ízvilága, a jó idő, a társaság és a tűz hangulata csábítja a grillezésre.
Különleges helyszín nyílik a Duna part egyik legszebb szakaszán

Különleges helyszín nyílik a Duna part egyik legszebb szakaszán 

Művészet, kultúra és kikapcsolódás városlakóknak.
Leállt a termelés a világ leghíresebb csípős szósz gyártójánál

Leállt a termelés a világ leghíresebb csípős szósz gyártójánál 

A rajongók állítólag rohamosan felvásárolják a még piacon lévő készleteket.
BUD Wine: kiválasztották a Budapest Airport borait

BUD Wine: kiválasztották a Budapest Airport borait 

A BUD Wine címért öt kategóriában mérettettek meg a borászatok.
Igazi borkülönlegesség volt a kínai elnök búcsúajándéka

Igazi borkülönlegesség volt a kínai elnök búcsúajándéka 

Orbán Viktor miniszterelnök Hszi Csin-pinget egy 1949-es évjáratú Tokaji Aszúval ajándékozta meg.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.