Már a csapolt sem fogy úgy...

A folytatódó gazdasági válság jelentős hatással volt a magyarsöriparra is 2009-ben: a sörgyárak a magyar piacon történt értékesítése 9%-kal csökkent a 2008-as évi értékesítéshez képest – mutatott rá a Magyar Sörgyártók Szövetsége online sajtótájékoztató keretében.

 A jövedéki adóemelés – és ezáltal a sör árának kényszerű emelkedése – tovább erősítette a válság hatására csökkenő keresletet és mindezek eredményeként az iparág 4,4 milliárd forinttal kevesebb adót fizetett a múlt évben. A zsugorodó sörfogyasztás ellenére a söripar továbbra is elkötelezett a magyar piac iránt: a munkahelyek megtartásán felül 2009-ben is folytatta a társadalmi felelősség vállalás programjait és bízik a középtávú kilábalásban.

Míg a magyar piacon történt értékesítés 9%-kal csökkent múlt évben, addig – az export visszaesésének köszönhetőn – a teljes értékesítés 12 százalékkal, 6289 ezer hektoliterre csökkent a 2008-as értékesítéshez képest. Az értékesítés jobban csökkent a vendéglátásban, mint a kiskereskedelemben; ennek látható jele a hordós értékesítés folyamatos visszaesése. A fogyasztás csökkenése jobban érintette az üveges söröket, mint a dobozos csomagolású söröket.

A 2009-es év vesztesei a minőségi kategória márkái voltak, ahol 476 ezer hektoliterrel kevesebb sör fogyott a 2008-as értékesítéshez képest. A gazdaságos sörök kategóriájában ugyanakkor az eladott mennyiség (1842 hektoliter) alig alacsonyabb a 2008-as évhez (1855 hektoliter) képest. Így míg a minőségi sörök értékesítése 13%-kal esett vissza, addig a gazdaságos sörök értékesítése alig 1%-kal csökkent az előző évhez képest. A prémium kategória eladásai szintén csökkentek, míg a szuperprémium kategóriát kevésbé érintette a visszaesés.

Tavaly tovább romlott a söripar adófizetési képessége is: 2009-ben az iparág összesen 53 milliárd Ft-tal járult hozzá az állami költségvetéshez. A 2008-hoz képest 4,4 milliárd forinttal kevesebb adó az ÁFA és a jövedéki adó csökkenéséből származik. Sajnos helyes volt az iparág prognózisa, mely szerint a jövedéki adó és ÁFA emelés az erősen csökkenő fogyasztás mellett a teljes adóbefizetés erős csökkenését eredményezi majd.

A zsugorodó sörfogyasztás ellenére a söripar továbbra is elkötelezett a magyar piac iránt: a söripar 2009-ban gyakorlatilag megtartotta foglalkoztatási képességét, 2011 főnek biztosít közvetlenül munkát és több tízezren közvetetten dolgoznak az iparág érdekében a hazai mezőgazdaságban, a vendéglátóiparban és a kiskereskedelemben.

A Sörszövetség 2009-ben is folytatta az előző években megkezdett, a társadalmi felelősségvállalás és a sörkultúra népszerűsítése érdekében folytatott programjait, illetve új programot is kezdett. Tavaly megújult, és teljesen online felületre költözött a JÓFEJ (Józan, Felelős Járművezető) kampány. A közösségi média erejét hasznosító, új kampány során több mint ezer felhasználóhoz sikerült közvetlenül eljuttatni a JÓFEJ üzenetét: vagyis azt, hogy a fiatalok vállalják a felelősséget saját maguk és társaik iránt; ha bulizni mennek, akkor mindig mondjanak határozott nemet az ittas vezetésre. Tavaly új programot is indított a Sörszövetség: a VEDD MAGAD KOMOLYAN Szakértői Kört neves szakértők meghívásával alapította meg azért, hogy a söripart is érintő társadalmi kérdésekben közös szakértői állásfoglalásokat fogalmazzon meg. 2009-ben a Szakértői Kör az önszabályozás témakörét tárgyalta meg.

A 2010-es gazdasági kilátások is negatívak. A fogyasztásban még enyhe csökkenést vár a Szövetség, mivel az év elejétől érvényes további 10%-os jövedéki adó emelés mind az eladásokat, mind a gazdaságosságot sújtja. Ez tovább nehezíti a magyar söripar kilábalását a gazdasági válságból, mely várhatóan csak középtávon valósulhat meg.

Új világnap született: a magyar pezsgő ünnepe

Új világnap született: a magyar pezsgő ünnepe 

Június 1-jét a magyar pezsgő világnapjának választották.
Összehangolt NAV-ellenőrzés a Nagybani Piacon

Összehangolt NAV-ellenőrzés a Nagybani Piacon 

A híradások szerint 70 embert elvittek – akik közül többeket le is tartóztattak.
CSR-akció a fenntartható Bátor Táborért

CSR-akció a fenntartható Bátor Táborért 

Ezzel az adománnyal a Master Good a Bátor Tábor nyári táborainak megvalósításához járult hozzá.
Visszahívja édességeit Hollandiában a Haribo

Visszahívja édességeit Hollandiában a Haribo 

Kannabiszt találtak bennük.
Új vizeken Rácz Jenő: házias ízeket kínáló éttermet nyitott a Balaton északi partján

Új vizeken Rácz Jenő: házias ízeket kínáló éttermet nyitott a Balaton északi partján 

Alaposan felkavarva a tó állóvizét: május 29-én megnyílt az Ypsilon by Rácz Jenő étterem az alsóörsi Ypsilon Yacht Club területén.
Török esten Pesten – az elegáns Andrássy Gardenben

Török esten Pesten – az elegáns Andrássy Gardenben 

A Török Konyha Hetének ünnepe , amikor a kultúra egy este alkalmával a tányérra kerül.
 Bor, kultúra és a gasztronómia ünnepe a Villányi borvidéken

Bor, kultúra és a gasztronómia ünnepe a Villányi borvidéken 

Június 7-én és 8-án harmincegyedik alkalommal nyitja meg kapuit a Palkonyai Pünkösdi Nyitott Pincék.
Gasztrohétvége Cserkeszőlőn

Gasztrohétvége Cserkeszőlőn 

A kunsági település ad otthont egy új gasztro-kulturális fesztiválnak. 
Kéknyelű Virágzás Ünnepe Badacsonyban

Kéknyelű Virágzás Ünnepe Badacsonyban 

Az év legnagyobb kéknyelű kóstolója Badacsonyban.
Hamburger – mindenek felett?

Hamburger – mindenek felett? 

Felmérés a hazai fogyasztói szokásokról.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.