Három év alatt 7,7 milliárd dollárra emelkedhetnek az alkoholos italok népszerűsítésére fordított reklámkiadások a tavalyi 6,6 milliárdról. Az összes alkoholreklámköltés 30 százaléka lesz digitális 2023-ban, miközben 2019-ben ezek aránya még csak 21 százalék volt.
A következő 3 évben fokozatos növekedés
A 12 kulcsfontosságú piacon* megjelenő alkoholreklámok valamennyivel a hirdetési piac 4,9 százalékos átlaga felett, 5,3 százalékkal nőnek 2021-ben, miután szinte az összes érintett márka komoly mélyrepülésből tér vissza, olvasható a Zenith Üzleti intelligencia – alkohol: sörök és szeszesitalok nevet viselő előrejelzésében.
Az idei évet követően az alkoholreklámok a piaccal összhangban alakulhatnak, 2022-ben és 2023-ban egyaránt 4–5 százalék közötti éves növekedési ütemmel.
Az alkoholok is abba a kategóriába tartoznak, amelyeknél a brandek többnyire nem ösztönözhetik közvetlenül az extrafogyasztást. Ebben a szegmensben az a bevett gyakorlat, hogy minőségibb, ezáltal drágább italok bevezetésével késztetik arra a fogyasztókat, hogy többet költsenek. Az utóbbi években ezen a téren a szeszesitalok lekörözték a söröket: miközben az Euromonitor International szerint 2016 és 2019 között mindkét kategóriában lényegében változatlan maradt az eladott volumen, a szeszesitalok értékesítése 7 éves szinten százalékkal nőtt, a söröké viszont csak 3 százalékkal.
Nő az e-kereskedelem, az influencerek sem panaszkodhatnak
A vendéglátóhelyek kényszerű bezárásával megnyílt az út az elvihető italok, az e-kereskedelem és a digitális média térnyerése előtt. Tavaly 3 százalékponttal, 24 százalékra nőttek a digitális médiára fordított kiadások, például azzal, hogy az italgyártók saját tulajdonú eszközökbe, márkaweboldalakba és oktatási tartalmakba fektettek be.
A szeszesitalok készítői pedig abban jeleskedtek, hogy influencereket és kereskedelmi partnereket használva tanítsák meg a fogyasztókat saját koktélok keverésére. „Mivel a világjárvány miatt magszakadt a fizikai kapcsolat a közönséggel, az italgyártók nagyobb hangsúlyt fektettek arra, hogy saját digitális tartalmakon keresztül juttassák el a prémium élményeket az otthonokba. Ebben a több prémium élményt és rituálét kínáló szeszesitalok lekörözték a söröket”, mondja Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaügynökségekért felelős vezetője.
A Zenith arra számít, hogy a márkák akkor is támogatni fogják digitális reklámokkal az e-kereskedelmet, amikor a kocsmák és éttermek ismét normálisan üzemelnek. Mindez a digitális hirdetések bővülését táplálja 2019 és 2023 között, ami a kategória részarányát 30 százalékra tornázhatja fel a teljes reklámköltésen belül.
A jelentésben szereplő 12 piac: Ausztrália, az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok, Franciaország, India, Kanada, Kína, Németország, Olaszország, Oroszország, Spanyolország és Svájc. Ezeken realizálódik a globális alkoholipari reklámköltés 73 százaléka, amely magában foglalja a söröket és a szeszes italokat.
Forrás: Zenith / Turizmus Online