Az ágazatban zajló termelést ráadásul erős ciklikusság jellemzi, így a vállalkozások vezetőinek nem csak a megfelelő munkaerő megtalálása, de a megtartása is nehéz. Az utóbbi években az ágazat jövedelemtermelő képessége erőteljesen romlott, a termelési költségek folyamatos emelkedése ellenére sem a szőlőárak, sem a borárak nem emelkedtek érdemben. Emiatt a szőlész, illetve borász vállalkozások csak nagy nehézségek árán tudnak olyan bért fizetni az állandó, illetve időszakos munkavállalóiknak, hogy azok rendelkezésre állását egész évben biztosítani tudják.
Az on-line felméréssel az AKI és a HNT a munkaerő-piaci gondok enyhítését szolgáló intézkedések kidolgozásához kíván információs bázist létrehozni. A szőlő-bor ágazat 2016-ban elfogadott stratégiája kiemeli: „Az ágazat a vidékfejlesztés eszköze is lehet, amennyiben munkaerőigénye a vidék népességmegtartó erejének növekedését szolgálja.” A HNT azonban úgy látja: a stratégiai cél elérése – a kedvezőtlen munkaerőpiaci helyzet következtében – jelenleg kevéssé képzelhető el jól irányzott, hatásos foglalkoztatáspolitikai eszközök alkalmazása nélkül. Az ágazat munkaerőpiaci problémáinak összegyűjtéséhez, elemzéséhez, valamint a megoldási javaslatok kidolgozásához azonban elengedhetetlen, hogy a felmérésben minél több hegyközségi tag vegyen részt – hangsúlyozza a HNT elnöke, Légli Ottó. A kérdőív kitöltése név nélkül történik.
A felmérés technikai hátterét, az információk rendszerezését az AKI biztosítja. Az agrárkutató intézet az elmúlt években több országos hatókörű munkaerőpiaci felmérést valósított meg, melyek a mezőgazdaság több területét érintették. A felhalmozott munkaerőpiaci ismeretek, illetve a jelen felmérés során gyűjtött adatok a más ágazatokkal történő összehasonlító elemzéseket is lehetővé teszik.
A kérdőív az Agrárgazdasági Kutató Intézet honlapján, a https://www.aki.gov.hu/kerdoivek/menu oldalon érhető el „A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának és az Agrárgazdasági Kutató Intézet közös felmérése a szőlő- és borágazat foglalkoztatási jellemzőiről” címmel.
Forrás: Turizmus Online